Jag vet att det inte är böndernas fel att priserna är höga, de får ju inte Bregotts 67 kr. Alla mellanhänder som stoppar in förtjänster där och sedan skyller på konsumenter, konsumenter som många gånger nu är fattigare än någonsin.Det är inte böndernas fel att matpriserna är höga, de är många gånger tvingade att lägga ner för det bär sig inte längre, deras ersättning är för låg. Det är alla mellanled som fördyrar varan fram till slutkund. Jag har turen att kunna välja då jag har en hyfsad inkomst och är ensamstående utan barn. Jag passar på när det är extrapriser och jag köper mycket varor med korta datum och stoppar in i kyl och frys för att äta sen. Ost t ex är något jag aldrig bryr mig om några utgångsdatum på, skär bort om det finns mögel. Kasserar dock hela sylten om den börjar mögla och samma sak med bröd.
Frågan politikerna behöver ställa sig, vill vi ha en egen livsmedelsproduktion i landet? Vi vet numera att det inte fungerar med on demand när det är krig, miljökatastrofer, pandemier och stora strejker. Hyllorna gapar tomma när transporterna inte fungerar, när folk blir hysteriska och bunkrar varor det egentligen inte råder brist på. Utan en egen fungerande livsmedelsproduktion kommer vi verkligen att sitta på pottkanten inom en inte allt för avlägsen framtid.
Jag har varit ensamstående trebarnsmamma i många år, jag är inte det nu, det är bara mat till mig själv numera, jag är ytterst glad för det, för det hade varit en ekonomisk katastrof för mig.
Det du beskriver att du gör (nu?) har vi fattiga gjort länge så hur man löser det nu när det är ännu sämre tider är ett mirakel. Det är det jag menar med att det inte är konsumenternas fel, man vill ju ha mat, man vill överleva. Man gör så gott man kan, vilket jag antar är samma för bönderna.