Sänkningar 2008...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ancor
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 97
  • Visningar Visningar 8 899
A

Ancor

Sänkta hingstar :
Cairo 869 V
Sorba 928 V
Billy Boy 964 C
Mount Everest C
Cadiac 868 C
Alpen Corrado 844 C
Lipton 779 C

Åsikter? Tankar ,funderingar?

Sv: Sänkningar 2008...

Synd på Lipton som tydligen inte gett nåt så att de känner att han ska få verka med "gröna papper" men i övriga fall känns det mer som "vem bryr sej" :angel:...
Några utav hingstarna va jag tvungen att slå upp (typ de flesta) då jag inte hade en aning om vem de va eller vad de var för stam/inriktning på dem....

Samma här :o
har varken hört talas om Mount Everest, Billy Boy eller Cadiac tidigare :o

Cairo är jättetråkigt, och dumt. Han har ju varit utomlands, de kunde väl ha låtit honom få något mer år på sig:mad:

Tråkigt med Cairo! Dels för att han tävlat i två dicipliner och för att han har 9 på benen!

Sorba var den jag ansåg skulle sättas på vänt i år.

Väldigt tråkigt att Lipton säkts, med de prestationerna och den stammen tycker jag att han har en plats i den svenska halvblodsaveln!

Varför sänktes inte Akribori, tro?

Billy Boy var i avel fyra år men betäckte inte mer än en handfull ston. Har för mig att han tävlats i lätt hoppning.

Cadiac var den siste företrädaren för Hamlets hingstlinje och har även placering i svår dressyr och med en mamma som gått svår fälttävlan. Tycker att det är lite synd, men han är ingen hingst som jag skulle använda...

Håller med om Cairo, tycker att det var mycket synd...:(

Dom andra tycker jag inte så mycket om och det är väl också för att dom inte lämnat så mycket avkommer så man har ej hört något speciellt om dom...:cool:

Säger som dom andra Cairo var synd, men dom andra var nästan väntat, ja kanske inte Lipton men övriga.

Billy Boy var i avel fyra år men betäckte inte mer än en handfull ston. Har för mig att han tävlats i lätt hoppning.

Cadiac var den siste företrädaren för Hamlets hingstlinje och har även placering i svår dressyr och med en mamma som gått svår fälttävlan. Tycker att det är lite synd, men han är ingen hingst som jag skulle använda...

Lite synd är det allt med Cadiac, kan jag tycka. Hittade en video med honom på nätet, och tycker han såg ut att ha en bra, ädel typ och mycket trevliga, lätta bakben. Fast i praktiken blir dte väl ingen skillnad, han har väl inte varit i avel på länge? Som det är nu så företrädde han ju också en mycket ovanlig stam.

Vad menas med att dem sänks?:confused:

Inte så insatt i avel, men lyssnar gärna på mer vetande!:bump:

De rekommenderas inte för avel av ASVH, och ger inte längre godkända avkommor. (gäller de som får C, de som får V är på vänt, men det slutar nästan alltid med att de sänks).

Varför sänktes inte Akribori, tro?

Ser bara två anledningar. Endera för att han gick ur landet innan, vet inte om det påverkar men det har ju spekulerats flititgt att han såldes förra året för att 'försvinna' innan han fick sitt V eller C.

Eller så levde han upp till förväntningarna såpass att de inte ansåg han skulle ha V eller C (V är väl mest aktuellt).

OBS att jag inte tror varken mer eller mindre på någon av anledningarna, jag är för dåligt insatt i regelverket etc, men kan inte se någon annan anledning övht till att han inte är med på listan.

Ser bara två anledningar. Endera för att han gick ur landet innan, vet inte om det påverkar men det har ju spekulerats flititgt att han såldes förra året för att 'försvinna' innan han fick sitt V eller C.

Eller så levde han upp till förväntningarna såpass att de inte ansåg han skulle ha V eller C (V är väl mest aktuellt).

OBS att jag inte tror varken mer eller mindre på någon av anledningarna, jag är för dåligt insatt i regelverket etc, men kan inte se någon annan anledning övht till att han inte är med på listan.

Det är ju ett vanligt förfarande. Hingstägarna får i god tid veta att deras hingstar ligger i farozonen och har därmed chans att kränga dem innan. Undrar om köparna är medvetna om detta?

Det är ju ett vanligt förfarande. Hingstägarna får i god tid veta att deras hingstar ligger i farozonen och har därmed chans att kränga dem innan. Undrar om köparna är medvetna om detta?

De slipper alltså undan sänkning om de försvinner ur landet? Även om de skulle verka i aveln utomlands? *nyfiken*

Alltså, om en hingstägare som du säger 'varnas' att deras hingst är i farozonen för ett V, och så säljs hästen utomlands. Slipper den då sitt V? Eller skulle den få det ändå så det 'enda' som händer är att köparen plötsligt står är med ett dyrt köp som plötsligt förlorat avelsvärdet?

Annars skulle ju en häst som sålts utomlands verka via semin, och ge godkända avkommor i landet?

För eftersom Akribori inte är med på listan, så oavsett vad som skulle hänt om han var kvar i Sverige, så kan ju en svensk stoägare betäcka sitt sto med honom här i Sverige, och regga avkomman med gröna papper i ASVH?

*förvirrad*

Till Cairos nackdel är ju att han på papret verkart i svensk avel även när han var utomlands. Han har ju funnits på fryst och tror jag även löst licens ett par år. Så det är ju stoägarna egentligen som inte funnit honom intressant.

Inga större "sensationer" tycker jag, utan i princip de hingstar som man kunde förvänta sig skulle sänkas.

Tråkigt när prestations hingstar som Lipton och Cairo tex blir sänkta, men samtidigt så har dom ju inte fört avelsn framåt, mkt beroende på att tävlandets prioriterats, men även för att de tillförts ganska många ston av "sämre klass" (Pris???) Duckar lite nu:angel:

Jag har aldrig sett Cadiac eller någon avkomma till honom, jag vet inte ens något om vad han lämnat, därför vet jag inte om jag tycker att det är synd att definitivt sänks, jag är kanske bara nostalgisk på grund av stammen.

Nu har vi väl bara två hingstlinjer i Sverige som har funnits här i över 50 år? Printonan xx och Kyffhäuser. Hamlet är nu borta, och tidigare försvann Polarsterns med Artist och Humanists med Lanskoy.

De två hingstlinjer som kommer därefter i ålder är väl Utrillo och Irco Marco?

Jag tycker att det är tråkigt när internationella prestationshingstar som Lipton och Artist sänks. Visserligen är det inte deras egna prestationer som ska bedömas utan deras avkommor, men vad gäller åtminstone Artist tycker jag fortfarande att det är skandal:mad:

Men jag får väl vara glad att årets kandidat inte sänkts...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka