Sånger som du hatar

Alltså nu vill jag inte bli alldeles för personlig men jag kan också relatera till att ha blivit rejält utsatt och får fortfarande regelbundet försvara mina preferenser (och få kommentarer in public, herregud jag är ju en svartsminkad, piercad och tatuerad medelålders kvinna i glesbygd liksom 😜) inom olika områden men jag tycker ändå inte att det har något att göra med en sån här tråd. På något vis alla faktiskt. Jag upplever den som högst harmlös, även om flera artister som jag gillar finns listade av andra medlemmar.

Hört talas om tolkningsföreträde? Jag skiter som sagt fullständigt i om någon dissar mina preferenser. Jag är idag fullkomligt trygg i mig själv och anser väl att det säger mer om den som luftar sina åsikter till mig om min smak än vad det säger om mig...

Men alla är som sagt inte så obrydda och kan bli väldigt ledsna av att få något de gillar tokdissat. Personligen föredrar jag att försöka att inte göra mina medmänniskor ledsna (även om jag naturligtvis trampar i klaveret ibland).

Jag har aldrig klarat av Michael Jackson. De där små suckarna och pipen han gör hela tiden när han sjunger går mig verkligen på nerverna av någon anledning. :cautious:
Musiken i sig är det väl inget större fel på, men jag skulle hellre lyssna på övriga sånger som nämnts i tråden.

Jag har aldrig klarat av Michael Jackson. De där små suckarna och pipen han gör hela tiden när han sjunger går mig verkligen på nerverna av någon anledning. :cautious:
Musiken i sig är det väl inget större fel på, men jag skulle hellre lyssna på övriga sånger som nämnts i tråden.
Jag stör mig på liknande vis på (nästan alltid) kvinnliga artister som avslutar varje strof med en slags suck. En liten utandning. Jag tror det ska vara sexigt men stör mig så pass att jag inte kan lyssna på låten alls.

Hört talas om tolkningsföreträde? Jag skiter som sagt fullständigt i om någon dissar mina preferenser. Jag är idag fullkomligt trygg i mig själv och anser väl att det säger mer om den som luftar sina åsikter till mig om min smak än vad det säger om mig...

Men alla är som sagt inte så obrydda och kan bli väldigt ledsna av att få något de gillar tokdissat. Personligen föredrar jag att försöka att inte göra mina medmänniskor ledsna (även om jag naturligtvis trampar i klaveret ibland).

Vem har tolkningsföreträde menar du?

Jag har svårt att förstå varför det är problematiskt att uttrycka sig negativt om olika sorters musik (åter igen, inte människor) i en tråd som uttryckligen bara handlar om detta och inte är särskilt mycket djupare än så. Jag upplever liksom inte att det rör sig om pajkastning åt något håll, utan inläggen visar på ett rätt glatt vis främst att folk är olika.

Men jag tror inte att vi kommer någon vart här så jag släpper det här spåret nu.

Vem har tolkningsföreträde menar du?

Jag har svårt att förstå varför det är problematiskt att uttrycka sig negativt om olika sorters musik (åter igen, inte människor) i en tråd som uttryckligen bara handlar om detta och inte är särskilt mycket djupare än så. Jag upplever liksom inte att det rör sig om pajkastning åt något håll, utan inläggen visar på ett rätt glatt vis främst att folk är olika.

Men jag tror inte att vi kommer någon vart här så jag släpper det här spåret nu.

Generellt brukar en ju säga att den som mår dåligt och/eller känner sig utsatt har tolkningsföreträde.

Plus att om någon mot förmodan vågade säga i tråden att hen blir ledsen av att få höra att favoriten dissas... tänker du säga åt hen att det är ju bara på kul eller faktiskt fundera en vända till? Retorisk fråga men ord har faktiskt betydelse. Det är en jäkla skillnad på "jag hatar XX" och "jag uppskattar personligen inte XX".

Generellt brukar en ju säga att den som mår dåligt och/eller känner sig utsatt har tolkningsföreträde.

Plus att om någon mot förmodan vågade säga i tråden att hen blir ledsen av att få höra att favoriten dissas... tänker du säga åt hen att det är ju bara på kul eller faktiskt fundera en vända till? Retorisk fråga men ord har faktiskt betydelse. Det är en jäkla skillnad på "jag hatar XX" och "jag uppskattar personligen inte XX".
Ja jag tar illa vid mig när nån sätter kräksmiley vid en jullåt som för mig osar nostalgi och goda minnen.
Skulle nån däremot skriva att de är sååå less på den för att den är överspelad eller säga "den där smöriga stilen passar inte mig alls" eller nåt sånt så är det inte alls samma sak.

Det här har kommit upp på forumet förut gällande allt i från mat till hundnamn och i alla trådar försöker folk lite snällt säga ifrån men möts bara av "det är inte så allvarligt, sluta ta åt dig".
Men om det inte är så allvarligt kanske man iaf kan låta bli kräksmileys och ord som missfoster för allas trevnad?

Tycker det är intressant med listor över typ "mest hatade låtarna" och diskussion om hur det kan bli så, och typ "vilka vanligt ogillade låtar gillar du?"
Att bara sitta och spy galla över alla möjliga saker känns varken kul eller diskussionsvänligt.

Ok.

Ord har absolut betydelse! Jag använder inte "hata" om särskilt mycket i världen men många andra gör det och menar inget särskilt med uttrycket, det är väl inget märkligt i sig. Om en personlig åsikt om musik lyfts här i stil med "jag hatar bandet x" eller "spysmiley på artist y" och en annan användare skriver att hen blir ledsen av inlägget så är väl det vuxna i sammanhanget att besvara det med en förklaring om att det inte är eller illa menat mot någon annan, bara att en själv inte gillar bandet/artisten?

Jag tycker verkligen inte att man ska trycka ner andra eller håna någons smak men som sagt, det har jag inte kunnat se att någon i tråden har gjort.

Jag har ganska bred musiksmak och kan absolut lyssna på dansband till och med om jag är på det humöret 😂👌
Däremot har jag lite svårt för Rihanna och Zara Larssons röster. Bra artister men det är något med själva rösterna jag har svårt för.

Ja jag tar illa vid mig när nån sätter kräksmiley vid en jullåt som för mig osar nostalgi och goda minnen.
Skulle nån däremot skriva att de är sååå less på den för att den är överspelad eller säga "den där smöriga stilen passar inte mig alls" eller nåt sånt så är det inte alls samma sak.

Det här har kommit upp på forumet förut gällande allt i från mat till hundnamn och i alla trådar försöker folk lite snällt säga ifrån men möts bara av "det är inte så allvarligt, sluta ta åt dig".
Men om det inte är så allvarligt kanske man iaf kan låta bli kräksmileys och ord som missfoster för allas trevnad?

Tycker det är intressant med listor över typ "mest hatade låtarna" och diskussion om hur det kan bli så, och typ "vilka vanligt ogillade låtar gillar du?"
Att bara sitta och spy galla över alla möjliga saker känns varken kul eller diskussionsvänligt.

Som sagt, vi har olika tröskel för vad vi tar åt oss av och blir ledsna av :heart

Och varenda gång jag lyft problematiken i liknande trådar har jag fått veta att jag är överkänslig (trots att jag varit extremt tydlig med att jag inte tar illa upp personligen) och att det "bara är på kul".

Ungefär samma saker jag fick höra när jag var mobbad som värst :grin:

Som sagt, vi har olika tröskel för vad vi tar åt oss av och blir ledsna av :heart

Och varenda gång jag lyft problematiken i liknande trådar har jag fått veta att jag är överkänslig (trots att jag varit extremt tydlig med att jag inte tar illa upp personligen) och att det "bara är på kul".

Ungefär samma saker jag fick höra när jag var mobbad som värst :grin:

Men här på Buke är det ingen som tvingar någon att läsa i den här tråden. Gillar man inte ämnet så låter man väl bli att läsa tråden? Finns många andra trådar att läsa och skriva i.

Men här på Buke är det ingen som tvingar någon att läsa i den här tråden. Gillar man inte ämnet så låter man väl bli att läsa tråden? Finns många andra trådar att läsa och skriva i.

Ok... så en ska alltså inte lyfta problematik som tangerar mobbing? Det är bättre att hålla käften istället för att lyfta att lite empati kanske är en bra sak? Att inte vara obekväm så andra får håna andras smak ifred?

Jag är faktiskt mållös. Jag förväntar mig bättre av vuxna människor.

Liknande trådar

L
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 769
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
2 229
Senast: Twihard
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Först så VARNING att dethär kan bli triggande om mat och ät störningar och sånt. Men jag vill bara få ut saker. Men många här vet nog...
Svar
14
· Visningar
1 463
Senast: Ajaj
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 707
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar