Ella-82

Trådstartare
Min häst går nu i en hage där det är mycket sand, med risk för att få sandkolik. Vad jag vet har han aldrig haft det tidigare, men sen vet jag inte om han har gått i en liknande hage heller. En häst i grannstallet fick sandkolik nu i dagarna, så jag blir ju lite nervös...

Jag har hört att man kan ge loppfrö, men jag kan inte blötlägga det en kvart innan fodringen då jag inte fodrar själv. Sen så får han inte uppblött foder så jag kan inte lägga det där heller.

Kan man ge något annat som motverkar koliken, tex linfröolja?

Jag vill ha något som jag slipper blötlägga, gärna en olja eller liknande. Snälla hjälp mig!!!
 
Sv: Sandkolik

Tyvärr hjälper varken linfrön eller linolja mot sanden. Det enda det möjligtvis hjälper är att smörja mage och tarmar men det har inte samma klibbningsförmåga som loppfrön. Tänk också på att inte ge någon olja alls när du fodrar med loppfrön. Detta motverkar effekten av fröna.

Du behöver inte alls blötlägga dina loppfrön innan fodring. I stallet där jag har min häst är det nästan alltid andra som fodrar och då har jag gjort så att jag ställer fram allt kraftfoder och i kraftfoderspannarna ställer jag en liten mugg med torra loppfrön samt en petflaska med lite vatten i. När dom andra sedan fodrar så häller dom bara i loppfröna i maten och vattnet över så blir det inga problem för hästen att få dom i sig. Funkar jättebra!

I övrigt så är det ju inte alla hästar som får sandkolik. Min har fått det pga att hon verkligen kan stå och ÄTA jord och grus. Vill du minska risken ännu mer så ställ ut ett gammalt badkar eller liknande som hästen kan få sitt hö i så slipper den stå och pilla i sanden. Du kan ju också slänga in lite stubbar och annat pyssel som den kan sysselsätta sig med om den blir uttråkad.
 
Sv: Sandkolik

Tack så mycket för dina tips snofflan!!!

Det där med fodringen/blötläggningen verkade ju jätte smart! Har bara blivit så nojig med det här med sandkolik för att alla pratar om det i stallet. Vill ju inte att min prins skall drabbas av detta:crazy: Men jag har inte märkt att han brukar gå och rota så mycket i marken, så jag behöver kanske inte vara så orolig.

Tack än en gång!
 
Sv: Sandkolik

Om han inte pillar en massa så behöver du nog inte vara så nojig. Min häst käkar ju gärna lera så därför blir hon ju ganska lätt dålig och därför måste jag se till att hon inte blir så lätt uttråkad. Inte lätt kan jag säga. Har nog provat det mesta men verkar inte som att mycket hjälper. Var i alla fall kul att jag kunde bidra med lite tips!

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 662
Senast: Lhas
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 395
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 327
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 246

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp