Sandhagar som är för djupa

Tussemaja

Trådstartare
Jag har lagt markmatta och sand i vinterhagarna. Tyvärr är sanden av det slaget som inte packar sig så värst. Kan man bara harva ner lite stenmjöl för att få underlaget fastare? Hur blir resultatet då? Nån som vet...?

Sv: Sandhagar som är för djupa

Är också intresserad om någon annan löst ett sådant här problem. Jag har en ridvolt som är lite för lös som också skulle behöva göras fastare.

Jag undar vad det är för grus/sand du har? Jag har ngt som kallas 0,8dräneringsgrus i min vinterhage och i början (6år sedan) var den mjuk och djup för hästarna. Jag räfsade och trumlade och svor mellan varven. Dräneringsgrusen ska inte packa sig så att vattnet blir stående och det gör den inte heller, däremot blir underlaget numera bättre ju mer det regnar. För ett par år sedan förlängde vi hagen så den blev dubbelt så stor och den nya delen är ännu mjuk men det blir allt bättre. Förra regninga vintern gjorde susen:D. Stenmjöl har jag aldrig använt, vad jag hade gjort är att ta bort en del av grusen och låta underlaget packa sig lite bättre från botten. Lägg på när/om det behövs mer. Det blir säkert bra med tiden, när hästarna trampar i hagen dagligen och regn packar sanden. Lite jobb men du slipper leriga hagar:idea: - det är värt hur mycket som helst! Jag fick en riktigt bra ridbana "till på köpet" trots att vi bara la grus på leran!

Tack för svar!
Jag är rädd att det här är den typen av sand som inte packar sig nåt vidare. Ganska mycket runda korn. Men har jag tur så går det som du säger - att det blir bättre med tiden.

Liknande trådar

Anläggning Stallet där jag har hästen uppstallad har en ridbana som egentligen är alldeles för djup och lös. Stallägaren har haft ute...
Svar
14
· Visningar
3 523
Senast: ufot
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
590
Senast: WildHorse
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 108
Senast: Lavinia
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 455
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar