Masse

Trådstartare
Någon som har eller känner till någon av hans avkommor?
Är lite intresserad över hur de har blivit och även hur de äldsta är att rida om de nu har blivit inridna än.
Även hur de blivit exteriört och om hur de hoppar. Tja kort sagt är det väl set mesta om dem som jag skulle vilja veta:D

Sv: Sandakan

Jag har en 1-årig hingst e. Sandakan - Vivaldi -Trofé. Köpte honom som fölunge. Han är otroligt social, lätthanterlig och snäll. Har varit och löshoppat honom några gånger under våren, han hoppar gärna men jag vet inte direkt hur hans teknik är. Han rör sig riktigt bra. Han är långlinjerad med riktigt fin hals.
Sandakans äldsta avkommor blir två år i år, så än borde väl ingen vara inriden?

Jag har en liten färsking efter Sandakan som närmar sig månaden, så det är väl lite för tidigt att uttala sig om något med säkerhet ännu. Men det är en viljestark liten dam med lite nerv (vilket kan komma från mamma) och visar ganska goda gångarter när hon far runt i hagen. Hon blir nättare än sin mor. Hon ligger dock i lä när det gäller att vara social och lätthanterlig jämfört med våra andra två uppfödningar med annan mamma, men det säger kanske inte så mycket objektivt sett då dessa båda varit riktiga A-barn som föl - och de har som sagt en annan mamma.

Mamman (som vi köpte i höstas) har en åring (hingst) på Flyinge som är efter Sandakan som de lät väldigt nöjda med, jag har dock inte sett honom själv.

Jag har en som är lite drygt 2-år e. Sandakan - Vivaldi. Vi har börjat hänga och sitta på henne och det tycker hon bara är konstigt :rofl: Inte alls läskigt...

Har löshoppat henne lite nu i våras men det var ju ännu så länge bara pyttehinder som hon glatt tog sig över utan några större protester.

Hon är annars lite som sin mamma, knähäst som kan bli hemskt bufflig och knata över/gå iväg rätt var det är. Hemsk egenskap som jag inte riktigt fått bukt med men som jag tror kommer från hennes mamma som bara lugnt gick över folk när hon kände för det :crazy:

Vi har en tvååring e. Sandakan-D-day-Falleur-Sombrero i stallet jag står i. Han är en häst med tre bra gångarter, snygg med bra halsansättning, han blir nog runt 167-168 cm skulle jag tro. Man tror kanske att han är ganska vass när man ser stammen, men han är den snällaste och mest försiktiga hästen i stallet.
Här är lite film som föl och en bild från i februari i år

http://www.dropshots.com/Horses2#albums/Shadow f.06 e.Sandakan/2006-12-23/15:12:21

http://www.dropshots.com/Horses2#albums/Shadow f.06 e.Sandakan/2008-02-15/14:42:41

Sandakans äldsta avkommor blir två år i år, så än borde väl ingen vara inriden?
Mitt fel fick för mig att de äldsta skulle vara tre år i år.

Jag har en som är lite drygt 2-år e. Sandakan - Vivaldi. Vi har börjat hänga och sitta på henne och det tycker hon bara är konstigt Inte alls läskigt...

Har du haft träns på henne än? I så fall hur verkar hon i munnen?

Jag har en liten färsking efter Sandakan som närmar sig månaden,
Vad är det mer för stam på dem?

elle12: Blir alltid lika imponerad över alla din filmsnuttar, Trevlig att få se i aktion.

Tack, man vet aldrig när de kommer till användning. Det är också intressant att följa deras utveckling "live", man glömmer så snabbt hur de såg ut när de var yngre.

hej! kul med en sandakan tråd. efter så mycket skitsnack om denna hingst, det konstiga är att de som verkligen "snackar ner" honom försvinner oftast ifrån tråden när man undrar var dom fått sin information ifrån, kanske tomma ryckten. känner ett par som har föl efter honom som är supernöjda.

Jag älskar Sandakan. han har allt. har en ett åring efter honom som är helt underbar. otroligt social och nyfiken. alltid så positiv och kelen, och väldigt lättlärd. och framför allt jättesnygg :love: rör sig bra. 47p fölpremieringen. ue:caprimond

(hon på bilden)

Har haft träns på henne sedan i höstas och hon är MKT bättre i munnen än min Bocelliavkomma som är 4 nu (fast hon är bra nu men det tog sin tid :grin:).
Sandakan-ungen har egentligen bara accepterat bettet och att bli ledd osv utan några som helst problem. Verkar faktiskt väldigt okomplicerad. Man blev ju lite skeptisk efter det som hördes om S senare det året man betäckt och även därefter så det är kul att hon är så lugn.

Oj, vad den var lik vår!!!
Har tyvärr dåligt med bilder på henne eftersom hon alltid hinner in i kameran innan jag hunnit fota henne. Men här kommer ett från fölmönstringen. Då fick hon 46 p med 9 på typ.
6219360.jpg

Vi har en sandakan-Napoleon i stallet som blir stor, rör sig "lagom" men hoppar bra. Hon är mkt nerv i och känslig och som man kallar kvickrädd. Det kommer krävas ganska mkt jobb med henne inför inridning (är 2 år)
Stoet har lämnat många avkommor innan med olika hingstar och dessa har varit mycket stabilare/lugnare i psyket så jag vågar nog säga att det kommer från pappa.
Jag hade inte velat ha en Sandakan-unge själv men tror att det passar dem som vill ha lite mer nerv i sina hästar!
Spännande att se vad det blir av dem nästa år på treårs!

Fast Napoleon är väl inte direkt känd för att lämna det mest stabila temperamentet?
Just det du beskriver har jag fått på vissa unga avkommor efter både Zephyr och Nactus. Ändra av syskonen har varit lugna som filbunkar redan från början.

Har du haft träns på henne än? I så fall hur verkar hon i munnen?.

Jag kan svara för min 2 åriga Sandakankille ca 166 i dagsläget.(Nactus)
Han har en jättefin mun:), inte tjafsig eller något (hans mamma har ingen bra mun, och är en väldigt speciell dam.....)

Han jobbas i dagsläget på töm, har draglinor efter sig, Jag har aldrig haft en mer "snabbfattad" avkomma, en gång sedan kan han.
Pigg och alert, är nyfiken och med på det mesta, (utan sprutor då :devil:, blev så fel vid chippningen:cry:)
Han rör sig trevligt med plus för galoppen, hoppar gärna men nån hopphäst blir han väl kanske inte,
Utseendemässigt så ser han mest ut som en slimmad travare just nu
skickar med en film så ser ni själva
http://www.youtube.com/watch?v=eDw26mC-BR8

Gillar honom skarpt, skulle inte tveka att använda "Sandkakan" igen till mitt nerviga sto

Rejäl höjd på den "lille", hur hög är mamman? Hon såg inte ut att vara så stor på filmsnutten.

Mamman är 168 cm, det sitter en stor ryttare på henne (180cm) *tänker efter....fast på filmen kanske hon var 165 (4 år)

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 590
Senast: ildiko
·
Relationer Hur gör man? Jag tog pension förra året och trivs bra, men då de flesta av mina vänner fortfarande jobbar så har jag för avsikt att...
Svar
3
· Visningar
872
Senast: astronaut
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
1 026
Senast: Cattis_E
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 374

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka