• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare SessCa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 2 456
S

SessCa

Vad använder ni för kattsand och hur mycket kostar den?
Hur tycker ni det funkar? Doft?

Använde den där sanden av kristaller innan..
Men upptäckte snabbt att med min ekonomi var det inte ekonomiskt försvarbart när jag har två kissiga pojkar (förhoppningsvis blir det bättre när dom blir äldre?)
Jag behöver en ekonomisk kattsand som RÄCKER och inte luktar så hemskt. :crazy:

Sv: Sand.

Pussi ultra compact. Funkar super till mina två tjejer, och även när jag hade hanen hemma. Stenhårda klumpar, drygt och ingen lukt. Lite dyrare än Ica-standard, men helt klart värt det. En 10 kg-påse räcker ca en månad för mina två troll. Byter INTE!!!

Här är det papperpellets (cellulosapellets) som gäller. Köper det märke som är billigast. Just nu har jag 55 l Majsan/Remiss hemma. 55 l för 149 kr på Granngården. Vet inte riktigt hur mycket som går åt, men bajset spolas ner i toaletten och sedan byter jag strö varannan, var tredje dag, det beror på hur ströt ser ut, men det räcker mer än en månad iaf (3 katter, 2 lådor). Luktar ingenting mer än lite papper. Skiter katterna ont kommer det dock att lukta för det är inte luktabsorberande.

Min uppfattning är att det inte finns någon sand som absorberar lukt, är lättanvänd och samtidigt ekonomiskt försvarbar att använda.
Jag har provat Pussi kompakt; dammar och luktar obehagligt, men klumpar bra och absorberar lukt bra, billiga Katty; klumparna faller sönder, dammar otroligt mycket, Tidycats; funkar bra men är för dyrt, och småkorningt grus har man ju överallt sen. Likadant med Everclean och Tecnicat.

Nu använder jag "skogsströ", (träpellets). Det funkar jättebra, men man måste ju rensa hela lådan oftare eftersom de inte klumpar utan tvärtom faller sönder. Ca två gånger i veckan sorterar jag allt strö, man kan sila bort spånet som blir av det kissiga, och behålla de rena pelletsarna, så det är ju ekonomiskt. Om man köper det i bal som bränslepellets istället (det är samma produkt) så är det snorbilligt, annars räcker min 140:- påse ca tre-fyra månader för en katt. Dessutom dammar det inte och man slipper allt kattgrus överallt.

Sassy skrev:
Min uppfattning är att det inte finns någon sand som absorberar lukt, är lättanvänd och samtidigt ekonomiskt försvarbar att använda.
Jag har provat Pussi kompakt; dammar och luktar obehagligt, men klumpar bra och absorberar lukt bra, billiga Katty; klumparna faller sönder, dammar otroligt mycket, Tidycats; funkar bra men är för dyrt, och småkorningt grus har man ju överallt sen. Likadant med Everclean och Tecnicat.

Nu använder jag "skogsströ", (träpellets). Det funkar jättebra, men man måste ju rensa hela lådan oftare eftersom de inte klumpar utan tvärtom faller sönder. Ca två gånger i veckan sorterar jag allt strö, man kan sila bort spånet som blir av det kissiga, och behålla de rena pelletsarna, så det är ju ekonomiskt. Om man köper det i bal som bränslepellets istället (det är samma produkt) så är det snorbilligt, annars räcker min 140:- påse ca tre-fyra månader för en katt. Dessutom dammar det inte och man slipper allt kattgrus överallt.

Pussi compact fungerar utmärkt till mina busar, känner aldrig nån lukt men jag har ju i försig låda med lucka. Sen har jag heller aldrig märkt att den dammar??? Är mycket, mycket nöjd med den sanden iaf. De jag prövat innan har luktat h*lvete.. å då inte på grund av katternas odörer utan sandens parfymerade lukt *uäk*

Det är säkert olika hur känslig man är. Jag har låda med tak och lucka, och tyckte ändå att det kändes dammigt, och katten nös när han varit därinne. Pussi är ändå mest prisvärt och bäst av den klumpande sanden...

Kör med ÖB´s My Cat, ca 18 spänn för 5 kilo. Sanden klumpar sig och luktar inte när den ligger i lådan. Rensas morgon + kväll. Dock dammar den lite, men det kan jag stå ut med för det är billigt som attan.

Å andra sidan används inte lådan jämt eftersom katten är ute också.

Använder värepellets. Sånt träpellets som är till för att elda med. Köpt hos lantmännen för 38kr och räcker i EVIGHETER!

Använde skogsströ innan men de slutade säljas i vår affär och träpellets fungerar på samma sätt men är mycket biligare. Luktfritt dammfritt komposterbart, endast fördelar enligt mig. Kan varmt rekomendera det.

Enda nackdelen jag kan se är den stora inte allt för snygga gula säcken de ligger i men det är de enda.

Var faktist någon här på buke som gav mig tipset. Så til dig, STORT tack!

Hej!
Jag hade tidigare Pussi Ultra C(10 kg räckte ca 1 v) men när jag började att jobba lite i en djuraffär sår provade jag att byta till Cat Exclusive, vilken jag var väldigt nöjd med. Där räckte 10 kg i ca 1 1/2 vecka.

Men sen så började jag att prova med EverClean, mest för att se skillnaden mot Cat Excl. och jag fastnade för Ever Clean, 10 kg räcker nu i 2 veckor till mina katter. Så jag stannar kvar med Ever Clean nu, den gröna..

Jag tycker den luktar bäst av de olika jag provat, Cat Excl. luktade lite för mycket parfym(eller babypuder som Lupus, importören ville kalla det) för min del..

Har ju 7 st katter.

Jag köpte den idag! :bow:
Hittills (av det lilla jag sett) tycker jag det funkar bra..
Dammar in så halsen tjärvar igen och har ingen obehaglig doft.
Katterna verkar också tycka om det eftersom dom roat sig med att sprätta sand på hela badrumsgolvet. :crazy: :p

Vi använder ever clean, 179 kr för 10 kg. Räcker ca 1 månad till våra 2 katter. Jag tycker det fungerar bra, det dammar inte speciellt mycket och luktar inte. Vi har en dörrmatta utanför lådorna så man slipper ha sand överallt i lägenheten :idea:

Smart med dörrmatta!! :idea:
Såg att det fanns billiga ute på ett varuhus.. 10 kr st.. kanske ska sattsa på sånna! :p

Hjälper bara om man har katt som går lungt och stilla i och ur lådan, inte om de hoppar och flyger ett par meter (för det vet ju alla katter, när man kissat ska man ha kattrace ett par minuter, precis som när man har sovit eller ätit. :D )

Jag kör oxå med matta! Samlar upp det mesta i alla fall, inte allt, men lite får man ju stå ut med som kattägare ;)

Jag använder Cat Exclusive Gold Label, den är jättebra!
Luktar INGENTING och håller sig ren och fräsch länge.
Jag rekommenderar verkligen den! :bow:
Kommer inte ihåg va de kosta men iden va inte så jäääättedyr tror jag..*hmm*

Jag använder ever clean. Funkar alldeles utmärkt tycker jag.
Jag vill ha en sand som klumpar ordentligt.
Med 6 katter som använder samma låda vore sand som inte klumpar rena katastofen.

Mia.

Lilla-S skrev:
Jag använder Cat Exclusive Gold Label, den är jättebra!
Luktar INGENTING och håller sig ren och fräsch länge.
Jag rekommenderar verkligen den! :bow:
Kommer inte ihåg va de kosta men iden va inte så jäääättedyr tror jag..*hmm*

Den har jag också! Jag betalar 145kr för en 10 kg säck och den räcker drygt en månad. Bildar stenhårda klumpar. Kan lukta lite babypuder precis när man häller upp den men annars tycker jag inte att det luktar något.

Haha, ja använde pussi kompakt förut men snål som ja är (5 kg för 53 kr) letade jag efter billigare, började då använda eldorado kompakt (5 kg för 20kr) å d e fan den bästa sanden jag använt! Blir jättebra klumpar!!
E jättenöjd å jätterik;)

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
1 103
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej! Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre...
Svar
1
· Visningar
466
Senast: gammalek
·
Övr. Katt En av mina uppfödningar flyttade till min kompis (som är uppfödare) på foder. Då var hon 14 v. Redan från start togs hon bara väl omhand...
Svar
13
· Visningar
1 261
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 917
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka