Sand i träck

MonteRose

Trådstartare
Finns här nån som vet vilken metod man använder sig av för att mäta hur mycket sand som finns i träcken?
Är det nåt man kan göra själv, hemma eller krävs det centrifug?

Jag har provat själv med att lösa upp träckbollar i en hink med vatten och sedan dekanterat överlösningen i ett par omgångar men det funkar dåligt. Finns för mycket fibrer och lösningen verkar aldrig bli klar så det går att se vad som ligger i botten.

Sv: Sand i träck

Du löser upp, precis som du är inne på. Enklast är om man har en stor handske, plasthandske alltså. Ev sand sjunker ner i fingrarna. Just handske har jag sett vet använda med. Dock har de hästarna möjligen svultits (pga kolik etc) så att det inte blir lika mkt fiber, det har inte synts något sådant direkt att tala om i handsken de ggr jag sett det, men man har tydligt sett sanden.

Slamma upp och sila, får du bort fiber då eller är de så små att de slinker igenom ett durkslag eller liknande som ändå sanden kan komma igenom? Mkt sand borde du nästan kunna känna om du använder handskmetoden dock?

Durkslag var ju smart, tack för det!

Har mest bara lila och blå engångshandskar men får fixa det, fast man borde kunna hälla över i något vad som helst som är transparent.

Finns det något mätvärde på hur mycket sand/träck som är acceptabelt?
Eller är det noll som gäller?

KOlla om du kan få tag på en rektalhandske, de där med långt 'skaft', de borde vara bäst för ändamålet.

Ingen aning om gränsvärde etc dock.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 804
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 028
Senast: Farao
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ibland går det himla fort för mig att normalisera och finna mig i situationer… Snart tre veckor sedan mitt vatten blev dåligt så fick...
Svar
1
· Visningar
806
Senast: Albatross
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård