Samvetsfråga

Sv: Samvetsfråga

Jag har blivit fostrad att göra rätt för mig. För mig är det självklart att betala. Varför skulle du inte betala?

Höll på att sätta kaffet i vrångstrupen när jag läste ditt första inlägg. Ett helt stall för tusen kronor är ju såå himla billigt. Att du sedan ens funderade på att inte göra rätt för dig, jag har inte ord för det.
Jag förstår inte hur man ens funkar när man har sådana tankar?
Skulle du bara dra, så förstör du för andra som vill hyra efter dig. Jag har också råkat ut för folk som tycker det är helt okey att inte behöva betala för sig pga. att man inte har skrivit avtal (som medryttare) samt att de även fick köpa en bal spån på krita. De har fräckt sagt att de inte tänker betala mig en spänn. Vad har man fått för uppfostran då?

Skönt iallafall att se att du kommit till insikt. Det kan inte vara speciellt svårt att hitta gubben. Kolla med kommunen vem som äger marken, så får du namn och adress. Bara att knalla dit. Samt som andra redan sagt, det är viktigt att du säger upp ditt muntliga avtal också samt påpekar att brunnen inte funkar. Ge gubben dessutom en flaska whiskey för hans generositet att du fått hyra så billigt och att han har litat på dig.
//Jezz

håller med ovanstående.
Troligtvis driver mannen som äger byggnaden någon typ av rörelse, det gör de flesta som har mark. Då har man två år på sig att utverka faktura och rätt att driva in den, så följderna att inte följa ett muntligt avtal och betala sin fordran kan bli rätt jobbiga, förutom att man gör ett grovt etiskt fel.

Seriöst, har man ens resonerat som ts så kommer hon att dra utan att betala... Det är sådant "hästfolk" som ger oss andra skötsamma j-t dåligt rykte. Men men ryktet går ju isf och sätter ts detta i system så lär hon få svårt att få stallplats hädanefter.
I våran lilla stad finns oxå ett par och INGEN här inkl omnejd på ett par mil, skulle ens tänka tanken på att ta in dom i sitt stall.
Jag tror inte att hon kommer betala gubb-stackarn=/.
/J.

Men hon skrev ju att hon ändrat sig och nu skulle betala stallägaren. Vilket jag hoppas hon gör. Men TS sätter fingret på en annan sak som är vanlig inom hästvärlden, muntliga och otydliga kontrakt, ofta svarta. Och det är ett mycket stort problem tycker jag.

Ja men även ett muntligt avtal är lika gällande som ett skrivet, men svårare att reda ut eftersom det inte går att bevisa vad som sagts.
Jag tror iaf att hon kommer att flytta utan att göra rätt för sig men hålla tyst om det för omgivningen :crazy:.
Helt klart.
/J.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 398
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 291
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 097
Senast: Skye
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 160
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar