Samvetsfråga

Sv: Samvetsfråga

Naturligtvis ska du betala. Du kan ju annars dessutom förvänta dig en polisanmälan om du inte gör det.

Knappast. Däremot kanske ett kravbrev från KFM eller en stämning.

(Behöver jag tillägga att det är självklart att man skall betala det som överenskommits, oavsett att motparten har varit sen med kravet.?)

Jag tycker det är en självklarhet att du ska betala till gubben du hyrt av. Dock ev med vissa avdrag för de utgifter du haft.

Senast ändrad:

Sedan dess har vi inte hört något mer från gubben och har alltså inte betalat någon stallhyra alls sedan inflyttning.

(Ska tillägga att de vet inget om att jag ska flytta utan att de dök upp nu är bara en slump.)

Jag känner att denna gubbe får nog lite skylla sig själv som inte fått ändan ur tidigare. Det har ju trots allt gått 6 månader sedan vi flyttade in. Jag har trots allt bett om kontonummer för att kunna betala, jag har även bett om kontrakt upprepade gånger.

Om ingen kontrakt dyker upp innan jag ska flytta, kommer jag nog helt enkelt strunta i den där stallhyran. Vill de leta upp mig så fine, men jag tänker inte vara den som måste be om att få betala.

Är jag en hemsk människa om jag flyttar utan att säga till? Borde jag gå med svansen mellan benen till gubben och betala?

SKÄMS PÅ DIG!! :eek: Försöka lura nån sådär!!!:mad:

Hur fick du överhuvudtaget kontakt med mannen? Om det var så enkelt borde det varit lika lätt att gå till honom med den ynka jävla tusenlappen varje månad!!:mad:

För deras del var det väl en jävla tur att dom hann dit innan du bara drog (så jävla fegt!!)

Gå du och betala innan du drar och så kan du samtidigt passa på att be så hemskt mycket om ursäkt för att betalningen dröjt!!!

Visa farbrorn kvitto på den påstådda räkningen och eventuella arbeten du utfört så kommer han nog visa dig hur en ärlig människa agerar!

Ursäkta mina svordomar men sånt här gör mig sååå arg! Du har ju trots allt haft nånstans att ha dina 6 hästar för så lite pengar som 1000 spänn i månaden, var annars kunde du haft det??????????

Det bästa vore nog att skriva ut vem du är så andra kan bli varnade att inte ha med dig att göra vad gäller uthyrning av stall...

Jenny

Senast ändrad av en moderator:

tycker de är förpiiip dålig stil att bara sticka därifrån utan att varken säga till eller betala.
tycke de är ganska självklart att du ska säga till att du ska flytta och betala..så snål kan man inte vara, de är endå väldigt billigt.

Senast ändrad av en moderator:

Sällar mig till skaran som hävdar att du visst ska betala, hur kan du ens tänka något annat?

Visst, det är säkert bekvämt att stoppa 6000 i fickan och dra, men det är kontraktsbrott, antagligen olagligt och framför allt mycket omoraliskt.

Så skärp dig, besök mannen och gör rätt för dig innan du flyttar, annars kommer du inte kunna sova gott om natten.

Ja, du. Nu har du fått mycket skäll. Hur ska du göra? Vad säger ditt samvete?

Om jag känner den typen av människor rätt så drar hon utan att betala..

Håller med! Ingen moral, tänker på sig själv och skiter i att farbrorn hjälpt henne med hästplats under 6 månader:mad:

Hon har säkert redan flyttat...

*KL*

Intressant resonemang.. Gubben får skylla sig själv för att han LITADE på dig?

Nej, GIVETVIS betalar man! Hade det varit jag så hade det inte varit problem med klumpsumman heller, för jag hade ju lagt undan 1000 kr/månad i stallhyra i väntan på kontonumret. Minus de utgifter för stängsel och betongen då.

Usch vilket fruktansvärt dåligt samvete jag har fått nu.
Tydligen är min moral inte speciellt hög... :o

Jag ska betala gubben. Men jag vet inte vart han bor och får inte tag på honom på telefon så jag hoppas att han hör av sig innan flytten. Annars får jag väl lämna mitt telefonnummer i stallet och be honom höra av sig så att vi kan göra upp om betalning.

Tack för att ni har fått mig att inse hur illa jag tänkt.
Jag skäms nu när jag tänker på det... :crazy:

Jag har inte tänkt på det som att han litet på mig och därför varit seg med kontraktet, jag har bara tänkt på det som att han helt enkelt inte brytt sig så mycket och inte verkat speciellt intresserad av pengarna. Men det är klart att ni har rätt, fult att utnyttja någons förtroende. :o

Det är ju bra iaf. att du kan se hur fel du resonerat och lärt dig något av detta! Det är ju aldrig försent att bättra sig, vilket "skämsning" brukar vara första steget till! Säkerligen så hamnar du inte i liknande tankebanor någon mer gång!?

Måste ju finnas någon i närheten av stallet som vet var du kan få tag på honom, annars så är ju att lämna en lapp med namn och tel.nr i stallet ingen dum idé!

Kicki :)

Svår situation om man inte ens har telefonnummer, annars tycker jag det allra viktigaste är att säga till att man tänker flytta (och lämna kontaktuppgifter så han kan skicka kontonr./faktura). Om man inte säger till så borde man rent tekniskt sett kunna säga att det muntliga avtalet rullar på ändå. Gubben kanske tror att stallet fortfarande används om han inte är där ofta.

Och att påpeka anledningarna till flytten - som det där med brunnen, är ju bussigt mot honom. För att han nte i god tro ska hyra ut stallet igen utan att säga till de nya som ska flytta dit ang. brunnen utan får en chans att åtgärda det.

Jag hade en kompis som bodde som inneboende hos mig ett tag som fick betala den hutlösa summan (enligt henne) av 1000:- per månad inklusive el, bredband, med mera.
Eftersom min ekonomi inte var den bästa då så blev det att jag räknade med dom 1000:- per månad. Men plötsligt så hade hon flyttat ut, och väl tyckt att jag skulle märka det. Men hur? Det fanns grejer kvar, hon kanske hade sovit över hos någon kompis, inte varit hemma så mycket samtidigt som mig - vad vet jag? Iaf så räknade hon det som att hon flyttat ut från det datumet hon slutade vara där. Men sa till först ett par veckor eller så efteråt. Då "tvingade" jag henne betala för hela månaden eftersom hon inte ens sagt till. Hade hon förvarnat så man inte redan hunnit räkna med att få pengarna så hade jag givetvis inte tagit betalt för tid hon inte bott här.

Så kommunikation är viktigt även för att hålla ryggen fri, inte bara för att vara artig.

Håller med tidigare inlägg

ABSOLUT BETALA FÖR DIG!!!!
Vi har bara skrivit kontrakt två gånger ang hyra i stall, alla andra stall vi varit i eller hyrt eget har vi haft ett muntligt avtal.
Muntligt avtal gäller ju det med, man måste ju göra rätt för sig!!!
Skulle du kunna hyra en lägenhet med & sen inte betala??

Okej att du kan visa upp kvitton för de renoveringar du gjort & borde få avdrag för det , men vem sticker utan att betala.. DÅLIGT.

Hur kom du i kontakt med honom från första början?

Antar att det var sådär våra förra inhyrda resonerade. "behöver inte betala då vi inte skrivit något avtal." (Betalade inte stallhyra på ynka 500:-/månad, trots tjat och påtryckningar i flera månader) :smirk:

Bra att du ändrat inställning i alla fall! :bow:
Om jag vore du skulle jag göra allt som går för att gubben ska få betalt, det är ju lätt hänt att han kommer ett bra tag efter du har flyttat och ska ha betalt

Bra att du tänkt om och ska betala:), hur fick du tag i honom först?
Du måste ju kunna få tag i honom och berätta att du ska flytta samt berätta om vattnet vilket är viktigt för honom att få veta så han kan ordna det i fall han tänkt hyra ut stallet igen. Om du trots allt inte får tag i honom före du flyttar så lämna en väl synlig lapp med alla telefonnr som du går att nå på + adressen. betala gärna för en extra månad eftersom man alltid brukar ha min 30 dagars uppsägninstid med eller utan kontrakt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 398
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 291
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 097
Senast: Skye
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 160
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar