Samvetsfråga

I

inshallah

Jag skriver idag under anonymt nick eftersom jag tycker att detta är en känslig fråga.

I september -07 fick jag chansen att hyra ett helt stall från en gubbe i närheten. Överenskommelsen var en stallhyra om 1000 kr/mån med möjligheten att mot uppvisande av kvitto dra av reparationer/förbättringar i stallet som vi gjorde under inhyrningstiden.
Ingen tidsperiod blev bestämd men jag hade för avsikt att stå kvar tills vidare, antagligen minst ett år somd et såg ut då.

Stallet var i ganska nedgånget skick vid övertagandet. Fick laga en del hagar och även gjuta igen två stora hål i golvet i en av boxarna, där armeringsjärnen stack upp gott och väl.

Vi bad redan från dag 1 om att få skriva ett kontrakt på stallet, vilket han höll med om var en bra idé. Vi erbjöd oss att själva skriva ihop ett förslag på kontrakt som han sedan kunde godkänna/ändra efter tycke. Det erbjudandet avböjde han dock och sa att han skulle på egen hand ordna ett kontrakt som han skulle lägga i stallet för påskrift. Vi tryckte på om detta ett par ggr då vi inte ville riskera att bli utslängda utan varsel, men fick samma svar.
Jag frågade även efter kontonummer för överföring av stallhyran, men fick som svar att han skulle skriva ned kontonumret i kontraktet.

Detta var vad som blev sagt, under en tidsperiod av ca 2 veckor efter det att vi flyttade in. Sedan dess har vi inte hört något mer från gubben och har alltså inte betalat någon stallhyra alls sedan inflyttning.

Nu har det fallit sig så att jag har fått en ändrad situation och ska därför flytta mina hästar inom en ganska snar framtid.
För någon dag sedan dök en person upp i stallet som utan att presentera sig talade om att nu höll de på att skriva ett kontrakt (tydligen en vän till gubben) som "ju skulle gälla från sep -07". De menade alltså att jag skulle betala hela hyran sedan dess i en klump. (Ska tillägga att de vet inget om att jag ska flytta utan att de dök upp nu är bara en slump.)

Har inte hört något mer sedan dess och flytten närmar sig.
Till saken hör att under tiden vi hyrt stallet har vattnet i brunnen sinat, vilket innebär att vi för hand får hämta vatten i dunkar till 6 hästar vilket inte är speciellt kul. Vi har även fått betala en elräkning som gällde tiden innan jag flyttade in.

Jag känner att denna gubbe får nog lite skylla sig själv som inte fått ändan ur tidigare. Det har ju trots allt gått 6 månader sedan vi flyttade in. Jag har trots allt bett om kontonummer för att kunna betala, jag har även bett om kontrakt upprepade gånger. (Som ju givetvis även skulle varit till hans fördel, för då hade jag förbundit mig att betala.)
Om ingen kontrakt dyker upp innan jag ska flytta, kommer jag nog helt enkelt strunta i den där stallhyran. Vill de leta upp mig så fine, men jag tänker inte vara den som måste be om att få betala.

Detta är givetvis en samvetsfråga och det känns förstås inte helt kul att smita från betalningen på detta sätt.

Men det jag vill med att dela med mig om detta är att ställa frågan Hur hade ni gjort? Är jag en hemsk människa om jag flyttar utan att säga till? Borde jag gå med svansen mellan benen till gubben och betala?

Sv: Samvetsfråga

Självklart ska du betala! Det är vanlig hyfs, tycker jag.
Om du inte kan visa upp kvitton på förbättringsåtgärder där summan överstiger stallhyran förstås, som ni har kommit överens om.

Hmmmm jag tycker absolut att du ska betala. Varför skulle du inte göra det? Du har ju faktiskt haft dina hästar där.

Oavsett om det inte gått att få ur gubben ett kontrakt eller ett kontonr att sätta in pengar på så borde du i så fall lagt undan pengar varje månad till hyran för att kunna betala när gubben "kommit till skott".

Problemet med vattnet etc får du ju ta upp med honom och ev få avdrag.

Sen förstår jag inte inställningen att om du hade haft ett kontrakt så hade det varit till gubbens fördel för då hade du förbundit dig att betala? Oavsett om man har kontrakt eller inte ska man väl göra rätt för sig och betala det man utnyttjat?

Svar: JA! Du bör gå till gubben och säga till att du ska flytta och samtidigt göra upp ang betalning. Dra av kostnader för det som ni investerat i stallet som du har kvitto på (enligt ök) och betala det du är skyldig därefter.

Helt otroligt att ens tänka tanken att om han inte skrivit något kontrakt så får han skylla sig själv :eek:
Även muntliga avtal är juridiskt bindande, om än svåra att bevisa men att göra som du funderar på är ju fullständigt respektlöst. Fy för sådana som dig!! :mad:

Det är klart du ska betala! Man får ALDRIG utnyttja att någon är snäll och litar på en! Visst är det dåligt att det har tagit sådan tid, men samtidigt har du ju vetat att det kostar 1000 kr per månad så de pengarna ska du ha lagt undan för varje månad. Sen ska du självklart få avdrag för de reparationer som utförts. Det sades ju så i det muntliga kontraktet.

Betala, såklart! Du har ju vetat kostnaden/månad och har ju således kunnat spara dina pengar i väntan på kontonummer...sen vad ni har för avdrag, det får ni göra upp.

Tycker inte detta är en samvetsfråga. Gör man rätt för sig behöver man inte utsätta samvetet för påfrestningar...

Och förresten, var det tydlig uttalat att hyran skulle betalas varje månad? Även om man kommer överens om en månadskostnad kan ju hyran erläggas tex en gång om året i en klumpsumma.

Jag skriver idag under anonymt nick eftersom jag tycker att detta är en känslig fråga.

I september -07 fick jag chansen att hyra ett helt stall från en gubbe i närheten. Överenskommelsen var en stallhyra om 1000 kr/mån med möjligheten att mot uppvisande av kvitto dra av reparationer/förbättringar i stallet som vi gjorde under inhyrningstiden.
Ingen tidsperiod blev bestämd men jag hade för avsikt att stå kvar tills vidare, antagligen minst ett år somd et såg ut då.

Stallet var i ganska nedgånget skick vid övertagandet. Fick laga en del hagar och även gjuta igen två stora hål i golvet i en av boxarna, där armeringsjärnen stack upp gott och väl.

Vi bad redan från dag 1 om att få skriva ett kontrakt på stallet, vilket han höll med om var en bra idé. Vi erbjöd oss att själva skriva ihop ett förslag på kontrakt som han sedan kunde godkänna/ändra efter tycke. Det erbjudandet avböjde han dock och sa att han skulle på egen hand ordna ett kontrakt som han skulle lägga i stallet för påskrift. Vi tryckte på om detta ett par ggr då vi inte ville riskera att bli utslängda utan varsel, men fick samma svar.
Jag frågade även efter kontonummer för överföring av stallhyran, men fick som svar att han skulle skriva ned kontonumret i kontraktet.

Detta var vad som blev sagt, under en tidsperiod av ca 2 veckor efter det att vi flyttade in. Sedan dess har vi inte hört något mer från gubben och har alltså inte betalat någon stallhyra alls sedan inflyttning.

Nu har det fallit sig så att jag har fått en ändrad situation och ska därför flytta mina hästar inom en ganska snar framtid.
För någon dag sedan dök en person upp i stallet som utan att presentera sig talade om att nu höll de på att skriva ett kontrakt (tydligen en vän till gubben) som "ju skulle gälla från sep -07". De menade alltså att jag skulle betala hela hyran sedan dess i en klump. (Ska tillägga att de vet inget om att jag ska flytta utan att de dök upp nu är bara en slump.)

Har inte hört något mer sedan dess och flytten närmar sig.
Till saken hör att under tiden vi hyrt stallet har vattnet i brunnen sinat, vilket innebär att vi för hand får hämta vatten i dunkar till 6 hästar vilket inte är speciellt kul. Vi har även fått betala en elräkning som gällde tiden innan jag flyttade in.

Jag känner att denna gubbe får nog lite skylla sig själv som inte fått ändan ur tidigare. Det har ju trots allt gått 6 månader sedan vi flyttade in. Jag har trots allt bett om kontonummer för att kunna betala, jag har även bett om kontrakt upprepade gånger. (Som ju givetvis även skulle varit till hans fördel, för då hade jag förbundit mig att betala.)
Om ingen kontrakt dyker upp innan jag ska flytta, kommer jag nog helt enkelt strunta i den där stallhyran. Vill de leta upp mig så fine, men jag tänker inte vara den som måste be om att få betala.

Detta är givetvis en samvetsfråga och det känns förstås inte helt kul att smita från betalningen på detta sätt.

Men det jag vill med att dela med mig om detta är att ställa frågan Hur hade ni gjort? Är jag en hemsk människa om jag flyttar utan att säga till? Borde jag gå med svansen mellan benen till gubben och betala?

Även muntliga avtal gäller.

Ta fram alla kvitton från det du lagat. Skriv ett brev där det står vad du har haft för problem - att vattnet sinat. Förslå även för det en summa avdrag på månadshyran. Gör sedan upp en uträkning skrifligt på vad månadshyran är och avdrag för kvittona och det du anser för vattnet. Alla papper i två kopior.

Ta dina papper gå och knacka på, med fickan full med pengar.

Berätta om när du flyttar och att du vill göra upp om betalning. Säg vad du anser dig skyldig och lämna över papprena. Var beredd med exakt summa och låt honom skriva på dina kopior.

Sedan är det dags att flytta.

Du kan under inga omständigheter bara sticka och bryta ett muntligt avtal. Dina hästar har varit uppstallade hos gubben i ett halvår.

Hälsning Maja

Håller med de andra att du ska betala och jag tycker även att du ska berätta snarast att du ska flytta så slipper han och hans vän sitta och slösa tid på ett kontrakt som inte kommer att behövas. Du gnäller på honom att han inte har kunnat skaffa fram kontrakt etc. men du är ju nästan värre själv som ens tänker tanken på att bara dra utan att betala. För att det finns sådana som du så får hästfolk dåligt rykte om sig för att de inte gör rätt för sig.

Även en muntlig överrenskommelse är juridiskt bindande, så SJÄLVKLART SKA DU BETALA!!! De pengar du kommer få betala nu har du ju "sparat in" de månader då du inte erlagt någon stallhyra, det kan ju inte komma som en chock att hyran ska betalas, eller? Klumpsumma eller inte, hade du velat undvika att betala allt på en gång så hade du ju kunnat besöka farbrorn en gång i månaden med dina kvitton för utlägg och resterande del av hyran.

Rent moraliskt skulle jag aldrig komma på tanken ens att inte betala.

Muntliga avtal gäller ju såväl som skriftliga... betala du och var glad att du inte har typ 3 mån uppsägningstid att betala.

Det finns inte i min värld att man inte skulle betala det som överenskommet är ! Naturligtvis ska du betala. Du kan ju annars dessutom förvänta dig en polisanmälan om du inte gör det.

Måste säga att denna gubbe har tur som fortsättningsvis slipper dig i sitt stall! Hur kan man överhuvudtaget föra det resonemang som du gör!? :mad: Så fruktansvärt oärligt!! Även om han nu inte fått i ordning ett kontrakt i tid enligt dig, så har ni ingått ett muntligt avtal och han har ju tydligen litat på ditt ord, annars så hade han väl haft mer bråttom kan man tro!? Men han är ju varken den förste eller ende att missbedömma någon! :smirk:

Och det spelar väl ingen roll om du nu måste betala hyran i klump!? Det var ju ingen hemlighet vad det skulle kosta per månad så de pengarna är väl avsatta!? Och de extra kostnader som ni har haft skulle ni ju få räkna av mot uppvisande av kvitto!

Som stallägare ser jag rött, när det gäller personer med din inställning!

Kicki :(

Ja du är en hemsk människa om du bara flyttar utan att betala för dig.

Det är väl inte självklart att man betalar per månad utan det kan lika gärna vara per år.

Ta med dina kvitton och gör upp affären, ge inte hästfolk mer dåligt rykte än vad vi redan har.

Det är pga sådana som dej som hästfolk aldrig blir litade på.

Jag hade

• tagit med kvitto på den betalda elräkningen
  • tagit med de 1000:- i månaden från "månad 1", till och med månaden efter jag flyttarm, samt då enligt överenskommelse med gubben dra av för elräkningen.
  • tagit med en chokladask eller vinare
  • tackat gubben för den tid som varit och se glad ut.

Muntliga avtal är precis lika strikta och gällande, som skrivna.

Så ja, du är en hemsk människa om du flyttar utan att säga till.

Och ja, du ska självklart gå och betala gubben, om du inte vill hamna i en tråkig situation.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 398
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 291
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 097
Senast: Skye
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 160
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar