Sv: Samsovning - ny undersökning
Jag tvekar och har inte tvekat en sekund över samsovning eftersom det är vad min son mår bäst av. Alla barn är olika men han sover bäst med oss. Det har varit vägledande. Hade han sovit bäst i egen säng (vilket vi har provat och en period sov han i egen säng men flyttades över till oss till första nattamningen) hade han självklart sovit i egen säng. Att samsova har även underlättat amningen enormt. Jag tror inte att jag hade ammat honom ens 6 månader om jag hade varit tvungen att kliva upp och sätta mig med honom varje gång. Det hade jag inte orkat.
Jag tycker, som med så mycket annat, att man får ha en nyanserad bild av det hela. Se till hehetsperspektivet. Man behöver inte vara för eller emot alla gånger.
Ja ! Det tror jag med. Andningslarm är bra.
Men ärligt talat så har jag faktiskt litet svårt att förstå att man vill samsova efter att en sådan här undersökning publicerats.
Man kan ta till sig detta med rökning och ess farlighet man kan ta till sig detta med alkholintag under graviditet man kan ta till sig att bebin skall ligga på rygg eller att det är bra med amning.
Jag har inte ens sett siffror på hur många bebisar som blir skadade i magen av att mamman dricker ett glas vin (nu pratar vi alltså inte om riktiga alkholproblem utan normalintaget - men de flesta resonerar som "better safe than sorry" vilken jag förstår fullt ut.
Varför är det så svårt ha samma resonemang angående samsovning ? Har jag missat något väsentligt ?
Jag tvekar och har inte tvekat en sekund över samsovning eftersom det är vad min son mår bäst av. Alla barn är olika men han sover bäst med oss. Det har varit vägledande. Hade han sovit bäst i egen säng (vilket vi har provat och en period sov han i egen säng men flyttades över till oss till första nattamningen) hade han självklart sovit i egen säng. Att samsova har även underlättat amningen enormt. Jag tror inte att jag hade ammat honom ens 6 månader om jag hade varit tvungen att kliva upp och sätta mig med honom varje gång. Det hade jag inte orkat.
Jag tycker, som med så mycket annat, att man får ha en nyanserad bild av det hela. Se till hehetsperspektivet. Man behöver inte vara för eller emot alla gånger.