Samsovning - ny undersökning

Sv: Samsovning - ny undersökning

Ja ! Det tror jag med. Andningslarm är bra.

Men ärligt talat så har jag faktiskt litet svårt att förstå att man vill samsova efter att en sådan här undersökning publicerats.

Man kan ta till sig detta med rökning och ess farlighet man kan ta till sig detta med alkholintag under graviditet man kan ta till sig att bebin skall ligga på rygg eller att det är bra med amning.

Jag har inte ens sett siffror på hur många bebisar som blir skadade i magen av att mamman dricker ett glas vin (nu pratar vi alltså inte om riktiga alkholproblem utan normalintaget - men de flesta resonerar som "better safe than sorry" vilken jag förstår fullt ut.

Varför är det så svårt ha samma resonemang angående samsovning ? Har jag missat något väsentligt ?

Jag tvekar och har inte tvekat en sekund över samsovning eftersom det är vad min son mår bäst av. Alla barn är olika men han sover bäst med oss. Det har varit vägledande. Hade han sovit bäst i egen säng (vilket vi har provat och en period sov han i egen säng men flyttades över till oss till första nattamningen) hade han självklart sovit i egen säng. Att samsova har även underlättat amningen enormt. Jag tror inte att jag hade ammat honom ens 6 månader om jag hade varit tvungen att kliva upp och sätta mig med honom varje gång. Det hade jag inte orkat.

Jag tycker, som med så mycket annat, att man får ha en nyanserad bild av det hela. Se till hehetsperspektivet. Man behöver inte vara för eller emot alla gånger. ;)

Kompletterar med dagens publicerade länk i SvD:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3671867.svd

"Vi måste nu verkligen tala om för småbarnsföräldrar att de riktigt små barnen – under sex månaders ålder – inte ska sova till- sammans med någon annan. De ska läggas på ryggen och sova ensamma i sin egen säng bredvid föräldrarnas.

Den slutsatsen drar nu några av världens ledande experter när det gäller forskning om plötslig spädbarnsdöd under ledning av pionjären Peter Fleming vid universitetet i Bristol i Storbritannien."

Tidningen presenterar en felaktig slutsats då de misstolkat forskningsresultatet. Tror att det är ändrat nu, iaf har de ändrat på Aftonbladets sida, där det helt avråddes att samsova med sina barn, stooora rubriker :crazy:

Vad de kommit fram till är att:

* Samsova med drog- eller alkoholpåverkade föräldrar ökar risken för PSD.

* Samsova med föräldrar i soffan (många fall där föräldern ex.vis matat barnet i soffan och somnat) ökar risken för PSD.

* Att samsova i säng med föräldrarna under ordnade förhållanden (håll koll så att barnet ej får täcket över huvudet, ej blir för varmt, ej hamnar under föräldern under sömn, ej sover med drog-alkohol- eller medicindåsiga föräldrar) visade däremot INTE förhöjd risk för PSD!!!

* Att samsova i säng med föräldrarna under ordnade förhållanden (håll koll så att barnet ej får täcket över huvudet, ej blir för varmt, ej hamnar under föräldern under sömn, ej sover med drog-alkohol- eller medicindåsiga föräldrar) visade däremot INTE förhöjd risk för PSD!!!

Phew! :p

Synd att de inte kan kolla ordentliga fakta forst bara. Vore ju battre de skrev en artikel om hur farligt det ar att hantera barn nar man ar alkohol- eller drogpaverkad. ;)

Själv har jag aldrig i livet velat ha barn eller husdjur i sängen om det inte varit av absolut nöd (sjukdom eller liknande), och det är inte för att det är bättre eller sämre för barnet, utan för att det inte är behagligt för mig. Om det är därför sonen alltid somnat som en gris utan nattning och sover trots reaplanljud utanför fönstret vet jag inte....

Tja..

Min dotter har samsovit med oss sedan dag ett.
Nu sover hon visserligen i egen säng men med sidan på spjälsängen borttagen så hennes säng och vår hör ändå ihop.

Hon somnar 90% av ggr utan "nattning" och sover också hårt :)

Jag tror mer det har med andra faktorer att göra än just nödvändigtvis beroende på om barnet fått samsova eller ensamsova..

Ja trivs inte du med det så ska du ju inte ha någon i sängen :) Själv tycker jag det är det mysigaste som hänt i mitt liv!

Phew! :p

Synd att de inte kan kolla ordentliga fakta forst bara. Vore ju battre de skrev en artikel om hur farligt det ar att hantera barn nar man ar alkohol- eller drogpaverkad. ;)

...eller skriva artiklar med felaktigt innehåll och skrämma slag på en hel nation när man är alkohol- eller drogpåverkad :angel::devil::angel:

*kl*

Vi har samsovit med båda våra barn idag 7,5 och 2,5 år. Sonen sover fortfarande i vår säng medans dottern sover i sin egen säng inne på sitt eget rum.

Dels var det av bekvämlighet när barnen ammades eftersom det var lättare att bara lägga bröstet tillrätta när de började gny. Varken deras eller min nattsömn blev lidande. Dels var det för att barnen skulle känna trygghet och närhet.

Såg en vettig krönika om detta precis.

http://www.skd.se/article/20091020/...*/*/FAMILJ/barn-sover-bast-hos-sina-foraldrar

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
657
Senast: Bufera
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 909
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 229
Senast: Presto
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag både vill och inte vill gå till jobbet jag både vill och inte vill bry mig Men jag tror jag bryr mig för mycket och hur lär man sig...
Svar
13
· Visningar
1 301
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur