Samsovning med flera barn?

trazel

Trådstartare
Sonen (18 månader) somnar i sin säng på kvällarna, men är omöjlig att få att somna om i sin säng på natten. Han kommer därför in och sover hos oss större delen av natten.

Om ett par månader kommer barn nummer två. Jag har planerat att även amma detta barn ganska länge, så samsovning är ju en bekvämlighetslösning på det. Men hur gör man?!

Sonen ligger ju emellan oss och sover som en propeller, inte skulle jag våga lägga dit ett litet spädbarn också. Risken för sparkar och slag som han ger ifrån sig i sömnen är överhängande. ;)

Hur har ni löst det när det blivit en familjesäng av dubbelsängen? :angel:

Sv: Samsovning med flera barn?

Vi är ju i samma situation, med tvåan på väg. Vi har ställt ihop två sängar, 110-120, och haft lite olika lösningar beroende på sonens förmåga att ta sig i och ur sängen för egen maskin (höjt/sänkt sängarna i förhållande till varandra och ordnat med olika typer av "avspärrningar"). Just nu står sängarna i jämnhöjd och sonen sover i ett hörn, både lång- och kortsida av sängen står mot väggar, och på de sidor han inte har vägg så har vi bullat upp med ihoprullade täcken så att han håller sig på sin plats och inte far över hela sängen. När bebisen kommer är planen att ha det likadant, och lägga bebisen mellan oss så att en av oss utgör "barriär" mellan dem. Det borde fungera tills bebisen börjar kunna förflytta sig :)

Vi samsover med en 2,5 åring och en 5 månaders. Vi har satt ihop en 1,40 säng och en 1,20 säng (buntband runt benen) så att vi har 2,60 att sova på. Jag och bebisen sover längst ut, sedan sover min sambo som en barriär mellan storasyster och oss. När jag är ensam med barnen funkar det eftersom hon ändå sover kvar på sin sida större delen av natten. Däremot lämnar vi inte barnen själva i sängen. Lillebror får sova hos oss i soffan tills jag går och lägger mig.

Säger också sätt ihp sängar!

Vi har sovit i ett par år i 180+90, superglassigt!

*hugger sista knappen*

Tack för alla förslag!

Vi har en säng som inte går att ställa ihop... Eller snarare en sängram som inte fungerar att ställa ihop med en annan säng. Fast man kan ju lösa det genom att låta bli sängramen och bara sätta dit ben på sängarna. Vi har bara 90+90 nu, så att sätta dit en 120 säng också kanske är en idé :)

Hur löser man med bäddmadrass då? Det finns väl knappast bäddmadrasser som är 4 m långa? :D

Om du redan har två 90 sängar med bäddmadrass och ska sätta dit ytterligare en 120 säng, då är det juh bara en ny bäddmadrass till den du behöver. Det behöver ju inte var en bäddmadrass som täcker alla sängarna. :)

Värre om du tar bort en 90 säng och väljer har ha 90+120. Då får du nog köra på en 180 bäddmadrass och sen kanske där sonen ska sova, köpa bara en tunn bäddmadrass på 80 cm som du viker på mitten så passar de någorlunda iaf. ;)

Jag blir galen på skarvarna som blir när man inte har en stor bäddmadrass... :angel:

Fast en lösning skulle ju vara att lägga en 120-bäddmadrass över en 90 säng och en bit över på den andra och sen ha den stora 180-madrassen över 120-sängen och det som är kvar av andra 90-sängen... Då skulle det ju inte bli ett lika djupt "dike" i alla fall... :)

Vi samsover fyra stycken i en 160 säng. Storebror, fyra år, sover lite hur som helst i sängen. Lillebror, fyra mån, ligger oftast på min arm och sover. Brukar lägga en kudde mellan dom.
Våran säng går inte att sätta ihop med en annan säng heller, så vi har en madrass på golvet. Ibland ligger jag och lillebror där eller min man och storebror där om det blir trångt.

För oss fungerar det bra iaf.

Eller ställ sängbottnarna på golvet. OM babyn när den blir rörlig den trillar ur är det ingen katastrof. När lillasyster här var riktigt liten, upp till kanske 4 må sov hon o jag i en säng o pappa o storebror i en. Nu sover vi alla i 180säng samt intillställd spjälsäng m borttagen sida o benen är borta så sim nämnts ovan. Storebror är snart 4 år men vill sova hos oss o då får han det. Lillasyster 8 mån.

Hoppas jag inte trampar nån på tårna eller så nu, men är det inte lättare att vänja nykomlingen vid egen säng direkt istället? T ex ha spjälsängen intill och ev ta bort ena sidan så slipper man lyfta över kanten men ändå att han/hon sover i sin egen säng? Så blir det kanske inte lika stor grej sen när man slutar amma att sova i egen säng.
Jag tycker också det är supermysigt att ha lillkillen, nu 16 mån, i vår säng - ibland! Men både han och vi sover absolut bäst när han sover i sin egen säng. Vi funderade en hel del på det här med att sova innan han kom, och efter att ha läst både här och på andra forum, och pratat med många vänner och bekanta med barn kom vi fram till att det borde vara lättast för alla i längden att han sover så mycket som möjligt i egen säng redan från början. Visst vi kanske bara har haft tur att det har funkat bra, och visst var det jobbigt att lyfta fram o tillbaka i spjälsängen men jag är så glad för det nu! Självklart sover han ibland hos oss, om han är sjuk, ledsen eller så, men för det allra mesta sover han i sin egen säng, och sen ett par månader i rummer bredvid oss, vilket går hur bra som helst. Han blir inte väckt när vi lägger oss, och vi slipper vakna av sparkar och slag allt som oftast :)
Alla gör såklart som det funkar bäst för dem, men varför inte prova ta med spjälsängen intill och se hur det går? Kanske inte lika jobbigt som man tror? Baserat på kompisar tycker jag även det låter som barnen för det mesta äter mer ordentligt ett par ggr/natt istället för att myssnutta hela tiden istället ;)

Vill kommande lillebror sova hos oss kommer han att få det. Ingen diskussion om saken. :) Jag mådde så mycket bättre när sonen började sova med oss och jag kunde amma i sömnen istället för att vakna varje gång han skulle ammas.

Jag funderar på precis samma sak.
Vår 19 månaders lyfts över till vår säng när han vaknar till på natten.
Jag vill också ha bebisen som kommer i december bredvid mig. Jag är alldeles för lat för att plocka upp bebis ur spjälsäng varje gång hen ska äta.
Mina barn har alla varit nattsnuttare, men ingen av dem har hållit mig vaken eftersom jag kunnat amma och sova samtidigt.

Funderar på om inte den bästa lösningen är att ställa en 90-säng mellan dubbelsängen och väggen och ha bebisen mot väggen, eftersom stora är van att sova i mitten.
Men vi har en Malm sängstomme, det blir ett mellanrum. Men man kanske kan knöla in nåt i glappet och ha en bäddmadrass över?

Vi har alltid samsovit, har två sängar bredvid varann med en sida på väggen. När minsta var bebis sov vi: vägg, bebis, (m)amma, syskon, pappa eller vägg, syskon, pappa, bebis, mamma...osv. Lät inte barnen sova bredvid varann förrän bebisen var mobil och kunde krypa ordentligt efter det hade vi inte mycket att säga till om. :p

Ikea har en kil för att kunna bädda över skarven. :idea:

Kl

Vi har samsovigt från början med våra två (19 månader emellan). I början sov storasyster längst in mot väggen, jag i mitten och lillasyster på ytterkant. Vi ställde in en spjälsäng med öppen långsida mot ytterkanten så att det fanns ett stop där, men lillasyster sov i princip aldrig där. När Micke sov hemma (jobbar mkt natt) låg vi varannan vuxen, varannan barn.

Nu har barnen ett eget rum. Lillasyster sover på en 90 madrass på nedre plan av en sån där låg våningssäng från Ikea. Storasyster sov uppe i den ett tag, men sover nu i sin växasäng istället. Mellan deras sängar har vi ställt en 120 cm resårbottenmadrass som en av oss vuxna sover på från det att något barn vaknar på natten. När vi vaknar på morgonen brukar vi alla ligga och knö på den ;)

Vi har en vattensäng, och lillasyster sover inte bra i den. Därför har vi valt den här lösningen istället. Ibland sover storasyster med en av oss föräldrar i vattensängen. En av oss föräldrar får på detta vis ofta sova en hel, skön natt i vattensängen. Det kanske inte låter så kul att inte sova ihop så mkt, men det är faktiskt en rätt bra lösning för tillfället! Och har vi tur får vi sova ihop två-tre timmar innan ngt barn vaknar iaf :)

// Julia

KL
Vi sov, när det begav sig, 2 vuxna och 2 barn (1,5 och 0 år) i samma 1,6 säng länge. Köpte sinom tid 1,8 säng och barnen kom väl knatande "vid behov" så länge de ville och önskade. När pappa var bortrest kunde båda hamna i min säng fast de var i 10 års åldern... Vi sa alltid att det går över tills de är 18.. och det gjorde det;)

Jag hade ställt storebrors säng i fotgaveln på föräldrasängen och gjort en "sidosäng" av bebins spjälsäng. Sedan hade jag haft en reservmadrass under sängen (bara att dra fram och lägga sig om det skulle kännas för fullt i sängen).
På det sättet kan storebror somna i sin egen säng men lätt komma till föräldrasängen, bebisen går utmärkt att dra till sig vid amning men man kan skjuta tillbaka den i sitt eget "bo" om man känner att man ligger för trångt.

Vi gjorde som ako, jag flyttade ut med bebisen ett tag. Hur länge minns jag inte men ett par månader i alla fall.

Nu var inte min etta särskilt närgången på nätterna, han sov gärna på en armlängds avstånd. Nu har jag lite samma funderingar som dej ts, då min trea kommer i mars och tvåan (nästan 3 år) visserligen somnar i egen säng men kommer in och sover hos mej största delen av natten och han ligger helst på min arm, nära nära. Urmysigt och jag sover gott men kan se att det kansle blir problem att få plats med en bebis där emellan. ..

Vi har också en malm sängstomme. ;)

*fortsätter på samma knapp*

Tack för alla förslag! Det lutar väl åt att vi får fixa en 90-säng till helt enkelt och ha bebisen mot väggen. Storebror vill gärna sova nära, nära och är ju van att vara i mitten... :)

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 845
Gravid - 1år Otaliga är väl de trådar där användare ber om hjälp angående bebisars sömn. Här är en till... Vår 8-månaders är så svår att lägga. Jag...
2
Svar
38
· Visningar
3 015
Senast: Guldaskig
·
Gravid - 1år Vår lilla son på 7 månader håller på att driva oss till vansinne med sina sömnproblem. Han har ända sen han föddes haft väldigt många...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 590
Övr. Barn (OBS! Långt) Har ett problem jag gruvat mig över länge nu och hoppas på att få hjälp med lite nya tankar... Jag är gift sedan många...
2 3
Svar
59
· Visningar
18 114
Senast: Björk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar