Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kan det kanske vara lättare att få i sig den sena gröten om den är drickbar? Kanske göra den i ersättning så att den mättat ändå
Gud vad glad jag blir för eran skull Det är helt underbart när det bara fungerar!
Vad gäller att ligga på magen så säger experterna vad jag har läst att när barnen själva kan vända sig så är det inte lika farligt längre. Någon får gärna rätta mig om det är fel men det är vad jag läste/hörde senast iallafall.
Tittade på klockan och det hade bara gått 30 minuter!
Några förslag på hur vi kan få in gröten på ett bra sätt på kvällen? Som det är nu så äter vi (inkl. sonen) middag runt 17-18 och då är han alldeles för trött tre timmar senare för att få i sig gröt. Jag tänker att det är bra med 5 mål mat/gröt om dagen åt honom. Nu äter han: 7 gröt, 11 lunch, 14 gröt eller frukt, 17 middag, 20 gröt (som han oftast är för trött för). Alla tiderna är givetvis ungefärliga, han äter när han är hungrig.
Grattis till sex timmars ostörd sömn!
Jag vill bara passa på att påpeka hur himla smart det är att titta på klockan när man gör så jobbiga saker som att gå med skrikande bebisar, lägga skrikande bebisar, eller något liknande. Det känns ofta som en evighet, men håller man koll på tiden visar det sig ofta att det handlar om 15-30 minuter. Jag tycker att det ofta är tröstande. Jag använder knepet även vid otrevliga tandläkarbesök och liknande.
Om du är orolig för att han ligger på mage, skulle jag i ert läge hellre sätta på honom ett babylarm än att bråka om sovställningen. Det känns lite överkurs att förhandla med en sömnlös bebis om hur han ska ligga när han sover.
För oss har det passat med ca 3 h mellan måltiderna. Var det någon gång det blev grinigt kunde man ge sig den på att det hade gått för lång tid mellan målen.
Jag tycker att du ska passa lite så att det inte blir alldeles för mycket mjölmat (finns en rekommendation ang. antalet mjölmål). 20-gröten hade jag definitivt bytt ut till välling om han är för trött.
Med alla barnen (efter amningen varit avslutad) har vi gjort så att vi gjort i ordning en extra flaska ersättning/välling och lagt bredvid barnet när vi själva gått och lagt oss och så har barnet gripit flaskan och druckit själv i sömnen. Säkerligen inte det bästa rent bakteriemässigt men för oss har det varit guld då vi kunnat sova hela natten både vi och barnen (och ingen har blivit sjuk!). Att de äter utan att ha vaknat upp helt gör ju att det går oerhört smidigt att somna om för barnet. Vad skönt för er att ni äntligen fick lite sömn, hoppas att det fortsätter!
Hur har natten varit? Hoppas att ni har fått sova
Men kan berätta att vi har haft det jättejobbigt med sömnen till vår son, inte förens han var 8 månader kunde han sova en hel natt.
Innan dess vaknade han varannan- var tredje timme, men en dag vände det plötsligt.
/.../
Jag gjorde egen välling åt honom i början, enkelt och simpelt om ni känner för att prova
Kul att det fungerade med gröten! Ni kanske ska prova att blanda med lite tunn välling så han får in smaken utav välling? Vi gör så på kvällen att mellan 17.17-30 så får hon gröt med fruktsmakisar och utblandad med ersättning, jg brukar göra en flaska med 210ml vatten och använda det som blir över från gröten till kvällsmålet som brukar ges kring 18.30-19.
Det där med att få dem att somna om på natten var jag lite orolig för, men jag gör precis samma procedur som när vi lägger henne (napp och snutte) och då brukar hon slappna av och somna efter ett kort tag. Vissa dagar fungerar det Inte, tyvärr, men ibland
Jisses, så bra! Hoppas att det håller i sig nu bara, men det är nog bara att fortsätta med samma rutiner. Är kanske inte så konstigt att han har svårt att somna om, han är väl inte van att sova så länge i sträck, så han känner sig väl utsövd efter 7 tim
Kul att det funkar!
Ett tips vi har kört med vår om han vaknat okristligt tidigt är att vara så tråkiga det bara går.
Alltså, inget onödigt prat eller rörelser, inte tända lampor, utan bara själv visa att det är natt och då sover man.
Inatt hade vi en 14-månaders som sov, utan avbrott, från 21.30 - 9.30 i sin egen säng! När man lägger honom i sängen suckar han nöjt "åh!", sen somnar han utan att vi är med. Då känner man verkligen att man gjort nåt rätt med sovrutinerna!
Kanske värt att prova och se hur mättnaden blir?