Sämre trav..

B

Beauty_Boss

Idag var jag på tävling och upptäckte hur mycket sämre min ponnyns trav blev när jag satt ner :eek: När jag red lätt fick han shwung och gick på i bra tempo, men när jag satte mig ner så blev han seg och tappade i stort sett all shwung! Vad kan det bero på? I traven på träning känns han Mycket bättre, men han är alltid mer framåt i lättridningen.

Sv: Sämre trav..

kanske trycker sadlen på fel sätt när du sätter dig? eller så klämmer du för mkt med dina ben så att h*n känner sig hindrad på ett sätt som h*n inte gör när du rider lätt?

Hmmm.. mycket möjligt.. Jag kanske klämmer mer med benen när jag tävlar än när jag tränar? För det har inte alls samma effekt när jag tränar! Har Vääldigt tajta ridbyxor (ingen stretch alls ;) ) när jag tävlar.. Jag vill inte byta sadel IGEN :eek: Den här är nästan helt ny ju :eek: Fast med de andra sadlarna han haft så har det också blivit såhär när vi kommit in på tävling.. men efter galoppen (när man ska vända rätt upp) så blir han kanonfin, bjuder framåt och så.. aja.. vi får se, får väl fråga tränarn hur sadeln ligger och bara träna vidare antar jag! Tack iaf för din svar :D

Hästen får ju större ryggfrihet när man rider lätt så anledningen till att han(?) blir segare när du sätter dig ner är väl antagligen att du hindrar hans ryggverksamhet på något sätt. Kanske att du som lancet skrev spänner dig.

Är det bara på tävlingsbanan han blir sådan? Att han blir bättre efter galoppen är ju inte ovanligt, många hästar får bättre trav efter galopp. Men som sagt är det när du rider in på banan som han blir så eller är det på framridningen också?

mkt möjligt att du sätter dig djupare/förtungt i sadeln samtidigt som du spänner dig. Du kan testa hemma att försöka sitta ned med samma känsla som på tävlingen och sedan rida som vanligt och se om du märker skillnad.

jag tror främst på att det är som så att du hindrar hästen.. Men eftersom du skriver att det inte är så efter galoppen.. så kan det ju vara sadeln för att en häst känner mest av en sadel som klämmer i början för sen blir de lite bedövade..

Min tränare hade varit på en "sits-clinic" med någon tysk tränare för ca 6 mån sen. Efter det sa hon till oss alla att "följa med" i hästens rörelser med bäckenet så att man inte "dunsar" ner i hästens rygg varje steg. Prova! Det blir ett helt annat flyt i traven. :-D

det kan bero på att när man sitter ner så bromsar man ju lite. du kan ha bromsat honom omedvetet och när du har nervös så kan du ha spänt dig och studsat lite i sadeln vilket din häst kan ha upplevt som obehagligt.

min ponny är likadan. han påverkas enormt negativt såfort jag sjunker ner i sadeln. Iofs har han aldrig spec bra gång då han spänner ryggen, men det blir värre under nedsittning.

Kan det bero på att du sitter emot hans gångarter? I mitt fall är det så att jag är så koncentrerad på att sitta djupt och stilla i sadeln att jag "sitter emot". Min häst är känslig för vikthjälper och spänner sig med ens och blir ännu mer markbunden.

EDIT: Läste Emmys svar.. Ungefär så jag tänkte...

Tack alla för svaren :D Jo, det kan nog vara så att jags pänner mig och inte riktigt följer med i hans rörelser, tror inte att det är sadeln eftersom det inte är likadant på träning. Jag stutsar inte på honom, vi filmade och jag kollade extra noga på det ;) Men ska försöka tänka på att följa med extra i rörelserna :idea: har en tendens till att rida med hela överkroppen istället för bara underlivet (spec i galoppen då hela jag gungar ^^). Men jag tror att jag kom på att han nog var ganska trött okcså :smirk:

Beauty_Boss skrev:
men efter galoppen (när man ska vända rätt upp) så blir han kanonfin, bjuder framåt och så.. aja.. vi får se, får väl fråga tränarn hur sadeln ligger och bara träna vidare antar jag! Tack iaf för din svar :D

Kollade igenom vad jag skrivit och kanske kan det vara så att när programmet nästan är slut så kanske jag slappnar av lite? Det kanske är därför han blir mer framåt då? För ca. 4 år sedan lr så så va jag oerhört galopprädd och det kanske fortfarande sitter i lite i programmen ? Hmm.. bara en tanke :p

Okej, nu, efter att ha kollat på filmen från första klassen såg jag att han inte alls hade så dålig trav som jag trott :smirk: Det var mer i andra klassen.. men då var han Otroligt trött också (han blir mentalt trött, men efter lite fler tävlingar går väl det också över antar jag :) ) Men det är klart, han har ju både bättre form och bjudning på träning, men det har kommit nu senase månaden, så vi har väl inte riktigt fäst det än kan jag tänka mig :p Tack iaf för alla svar, sorry för onödig tråd! :D

TB var och föreläste hos oss och varnade särskilt för att rida med överlivet, vilket många gör i galoppen. Hon menade att man "hugger" hästen i ryggen med sittbenen då man "kastar" tillbaka överlivet i galoppsprånget. något att tänka på kanske?

Sådär var det för mej i början med min förra ponny, men det var mest för att jag hade lättare att rida på han när jag red lätt och fick fram han mera. Men jag lärde mig han allt mer och kunde succesivt kunna sitta ner och rida lika bra :)

Det kanske är så att hästen tycker bättre om när du rider lätt och inte får med ryggen när du sitter ner. Min häst går inte heller lika bra när jag sitter ner och jag skumpar inte och sadeln är ny,mjuk och ligger bra. Jag spänner mig inte heller utan jag sitter bara där helt enkelt och han vill inte ta med sig ryggeen då helt enkelt. Det kanske känns obehagligt för honom eller nått men om du jobbar vidare löser det sig säkert!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 462
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 176
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 110
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka