Samma ras med olika namn?

V

Visa

Har kollat runt på internet på olika bilder. Av vad jag ser så tycker jag att amstaff, staffordshire, stafforshire bullterrier och pitbull ser nästan PRECIS likadana ut. Är det typ samma ras med olika namn elleR? Nån som vet?

Sv: Samma ras med olika namn?

Nej det är inte samma ras som har olika namn. Vore det samma ras, skulle de ju bara ha ett rasnamn ;)
Däremot, så ingår de ju i samma rasgrupp och är vad jag vet rätt så nära släkt med varandra.
Btw, så är inte pitbullterrier en godkänd ras i sverige, så den ingår ju inte i rasgrupp 3 som de övriga.

det är inte samma ras som gnist sa. storleksmässigt är staffordshire bullteriern minst. kallas för staffe. Sen kommer amerikansk pitbull terrier, kallas för pitbull. och störst är american staffordshire terrier, kallas amstaff. alla härstammar från samma rad långt bak i tiden men dom är avlade i skilda raser i många många år. och som gnist sa så är pitbullen inte en godkänd ras här i sverige. den har till och med varit förbjuden!

En staffordshire bullterrier ska ha en mankhöjd mellan 35-41 cm. Amstaff hanar har en ideal mankhöjd på 46-48 cm, amstaff tikar 43-46 cm.

De engelska staffarna fanns först och deras förfäder var familjehundar för arbetarklassen, de användes även till hundkamp och hetsning mot olika djur..
När rasen blev godkänd 1935 hade hundkamp varit förbjudet i 100 år, och efter det inriktades aveln på att dämpa kamplusten och de blev bara sällskaps- och utställningshundar.

Pitbull utvecklades i USA av bl.a. staffar som importerats från England och avlades för kamp och som gårdshund om jag förstått det rätt. Sedan delades rasen, (tror att det var för att åsikterna gick isär när det gällde utställning) pitbullen fortsatte vara en arbetande hund och amstaffen var utställnings- och sällskapshund. (Har tyvärr inte koll på årtalen här) Det finns fortfarande pitbulls som avlas för kamp men knappast i Sverige.

*kl*
Jag tycker nog itne att en Staff är lik en Amstaff eller PB. Men visst för den som inte vet så är det juh samma hund, samma mördarhund lixom.
Fick frågan idag faktiskt av en Amstaffägare som vi träffade på på djursjukhuset om min Staff var en Pitbull. Då blev jag faktiskt förvånad då en Amstaff och PB ofta är lika varandra, och en staffe är en liten knubbig gris och inte såvärst lik någon av e andra raserna förutom kanske öronen och de breda käkarna och färgerna.

Jag vet inte, är inte så inne på Amstaff/PB så..

Håller med, tycker staffarna är väldigt olika amstaff och pitbull.. Men jag har fått frågan om Selma är en pitbull många gånger, beror väl på att de har ganska gemensamma drag.

ja, pitbullfrågan har man juh fått många gånger.
Men jag tror det beror på att folk aldrig har sett en pitbull. Det dom ser på våra hundar är väl huvudet och att det är ett litet muskelpaket. det är så folk tänker sig en kamphund. Inte som de pitbulls som jag sett som är högbenta och spinkiga.
sedan att det inte finns så j'äkla många renrasiga Pb här i sverige spelar väl in oxå. Alla vet att dom finns men inte hur dom ser ut exakt. haha.

Och jag har fått frågan säkert 100 gånger minst om våra Franska Bulldoggar är Pitbulls :crazy:

Konstigt nog så har jag mest fått positiva reaktioner med Amstaffen. Folk slänger sig ner på backen för att gosa och leka, trots att man på långa vägar ser vad för typ av hund han är. Dom flesta hundägare vill låta sina hundar hälsa och nästan alla småbarnsföräldrar vill låta sin barn säga hej till honom.
Men det är ju bara skönt! Och så kanske folk får en lite mer positiv bild av hundtypen när dom får träffa en överlycklig, pussglad och vild liten kille.

Min vovve 9 veckor och jättetrött, ser exakt ut som en griskulting.

xdtowp.jpg

Liknande trådar

Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 013
Senast: fio
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2
Svar
32
· Visningar
1 505
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 538
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 689
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar