Samma kanyl??

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare mumlan81
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 43
  • Visningar Visningar 3 417
M

mumlan81

Hej!

Har en liten fundering, om det är fler som varit med om detta..

Häromdagen hade vi i stallet ute veterinär för att vaccinera mot botulism. Vad jag inte reflekterade över under tiden vet var där, var att h*n använde samma kanyl till alla hästar. Det slog mig först när jag var på väg därifrån, så jag kunde inte ifrågasätta medan vet var där.

Hur många har varit med om det tidigare? Är det vanligt att man gör så?
Reflektioner över detta?

Tack för svar!

Sv: Samma kanyl??

Man skall inte använda samma kanyl på olika djur, människor. Men vetten tar troligt betalt för kanylerna till kunden, men har sparat in några kronor då det bara gått åt en kanyl. Det finns alltid en risk med smitta.

Nej, alltså jag tycker att det känns jättefel! Det var ingen i stallet som hade sagt ngt om att bara använda en kanyl utan det var på vets "egna bevåg" sas. Och som sagt, tyvärr reflekterade jag inte på det förräns i bilen på väg hem.

Absolut ska jag göra det! Synd att jag inte tänkte på det förräns det var för sent!

Låter vansinnigt. Då drog hon alltså upp varje nytt läkemedel med den använda kanylen också? Vilket betyder att det är inte bara nålen utan hela läkemedlet som fått bakterier från andra hästar?

I människovården drar man alltid upp med en kanyl och byter till en stick-kanyl. Framförallt för att ämnet du drar upp kan vara vävnadsretande och då kan man inte ha de på utsidan av kanylen när man sticker.

Det där är tjänstefel och borde informeras till vet.'s chef som är ansvarig för kvalitétssäkringen.

Jag vågar inte svara för att h*n även använde samma kanyl till att dra upp botulismvaccinet med. Det tänkte jag inte på..
Utan kom bara att tänka på att h*n använde samma kanyl till alla hästar att sticka dem med.

Frågan är ju hur jag ska gå till väga nu?

Ring kliniken och be att få tala med verksamhetschefen. Skäll inte, bara berätta hur det gått till och fråga om det är något i deras policy som säger att det är riktigt att administrera läkemedel på det sättet.

Det är ingen klinik, utan en privatpraktiserande veterinär..

Fy fan alltså, fattar inte hur vissa veterinärer har fått licens överhuvudtaget. Där jag har min häst är det några som använder en veterinär som verkar ha tagit sin licens på stenåldern eller något. En häst hade fått ett djupt skrapsår på benet som borde ha blivit rengjort och bandagerat men det enda veterinären gjorde var att böja på ryggen, peta lite med fingret UTAN skyddshandskar och säga att det inte var så djupt sen åkte hon:eek: Puckade veterinärer trodde jag att man skulle vara förskonade från i och med att deras utbildning är på ganska många år och då borde bara människor som verkligen är intresserade och kompetenta kunna genomföra utbildningen men idioter finns verkligen ÖVERALLT.

Hoppas inte att du kommer använda den där veterinären igen för din och hästens skull.

Fy fan alltså, fattar inte hur vissa veterinärer har fått licens överhuvudtaget. Där jag har min häst är det några som använder en veterinär som verkar ha tagit sin licens på stenåldern eller något. En häst hade fått ett djupt skrapsår på benet som borde ha blivit rengjort och bandagerat men det enda veterinären gjorde var att böja på ryggen, peta lite med fingret UTAN skyddshandskar och säga att det inte var så djupt sen åkte hon:eek: Puckade veterinärer trodde jag att man skulle vara förskonade från i och med att deras utbildning är på ganska många år och då borde bara människor som verkligen är intresserade och kompetenta kunna genomföra utbildningen men idioter finns verkligen ÖVERALLT.

Hoppas inte att du kommer använda den där veterinären igen för din och hästens skull.

1. Ingen veterinär i Sverige har licens. Däremot legitimation.

2. Det är inte så farligt att ta på ett sår utan skyddshandskar, det är mer ett skydd för sig själv än för hästen. Det är inte som på humansidan riktigt.

3. Jag rättfärdigar inte veterinärens sätt att ickebehandla såret i ditt fall, men sårtvätt är djurägare minst lika kapabla till som veterinärer. Det veterinären kan bidra med är - i stora drag - lugnande medel till hästen om den inte står still, en bedömning om hur djupt såret är (vilket veterinären faktiskt gjorde!), om det behöver sys samt tetanusboost.

1. Sorry menade legitimation.

2. Jo det är INTE bra att ta på öppna sår utan skyddshandskar. Dom flesta bakterier som överförs till hästen kommer från händer. Det finns en anledning till att veterinärer på klinik tvättar händerna före och efter dom behandlar en häst innan dom går till nästa.

3. Ett litet sår kanske ägaren själv hade kunnat tvätta och bandagera men när det är ett större sår som ägaren inte vet hur hon ska behandla så ska veterinären göra det och inte bara lämna ägaren med en häst som har skrapat upp benet och blodet rinnande.

Men nu handlade det inte direkt om ett sterilt operationssår eller hur. Och även om vanliga undersökningshandskar använts, så är de inte heller sterila. Renare än händerna, ja, kanske, men inte säkert.

Och som sagt, jag rättfärdigar inte veterinärens handlande, men jag vet inte vad som hände, vad som sas eller hur allvarlig skadan var och kan därför inte ha nån direkt åsikt om det var rätt eller fel gjort att "bara åka".

Senast ändrad:

Nej, så får man inte göra. Är du helt säker på att wetten inte bytte kanyl då? Det brukar gå ganska snabbt, man har en radda nya i fickan..!

Samma spruta kan man anwända om man inte aspirerar.

2. Jo det är INTE bra att ta på öppna sår utan skyddshandskar. Dom flesta bakterier som överförs till hästen kommer från händer. Det finns en anledning till att veterinärer på klinik tvättar händerna före och efter dom behandlar en häst innan dom går till nästa.

Äwen distriktsweterinärer twättar händer och stöwlar mellan olika gårdar. Att de flesta bakterier på hästar kommer från klåfingriga männsikor stämmer inte alls.

Såna där skrönor är ganska trista tycker jag. Men wisst kan man emellanåt önska att en weterinär (eller läkare, frisör, snickare) hade gjort annorlunda. Sett från andra sidan kan jag erkänna, som i förtroende, att det finns en hel hög rudade hästägare också... :angel:

typ knapplån
När B fick en brodd spark in till senan så fick jag metacam till honom, vet sa att jag skulle använda samma nål och spruta under 2-3 dagar.
I slutet av behandlingen så fick han "muskel ödem" och vet kallades ut igen, och hela den diskusionen var bisarr, men iaf så summan av det hela var att ödemet kommit från bakterier som kommit in vid injektion, hade man inte kunnat förhindra det genom att köra en gång per nål/spruta?
Hur stor var risken för detta?
B kunde knappt röra sig från sida till sida i halsen, hade en fotboll i bringan och stenhård och öm i de stora halsmusklerna.

Risken för infektioner ökar om man anwänder samma kanyl. Den är ju bara steril wid första sticket.

Sedan uppstår sådana här reaktioner äwen om man byter kanyl. Det finns ofta lite snusk på huden där man sticker och bakterier kan alltså följa med kanylen in.

Det är ännu wärre om man anwänder samma kanyl till olika hästar - då kan man föra infektioner mellan djuren. Inte så mycket blodsmitta hos häst i Swerige, kanske, men rent teoretiskt skulle man t e kunna öwerföra ehrlichios.

Blir lite förvånad över vad djurägare accepterar. Varför inte ifrågasätta på plats, när veterinären är i stallet och kan göra nåt åt det som senare blir diskussioner som stöts och blöts här på buke bland annat. Visst, inte alltid man kommer på alla frågor där och då, men då kan man ju alltid ringa och fråga, eller?

Det är inte en skröna. Hade en föreläsning i skolan av en kille som gick veterinärutbildning. Dom är jättehårda med det att aldrig ta på sår utan handskar.

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin... 2
Svar
27
· Visningar
2 460
Senast: Zetly
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
652
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 261
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 669
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka