Samma kanyl??

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare mumlan81
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 43
  • Visningar Visningar 3 417
Sv: Samma kanyl??

Den veterinären får man ju passa sig för, man ska aldrig dela kanyl.
Man kan enbart använda en kanyl 1 gång, fastän det är samma häst så ska den bara användas en gång för annars kommer ju smittan ner i flaskan....

Vilken idiot till vet....

Man kan ju också vara uppmärksam själv och vara med och se när veterinären packar upp kanylen, den ska ligga i en mycket tät plastförpackning.

Senast ändrad av en moderator:

Nej, så får man inte göra. Är du helt säker på att wetten inte bytte kanyl då? Det brukar gå ganska snabbt, man har en radda nya i fickan..!

Samma spruta kan man anwända om man inte aspirerar.

Jag kan inte säga till helt 100% att vet INTE bytte kanyl, men till 90% att h*n inte gjorde det..

Svårt det här hur jag ska göra, om jag ska gå vidare på ngt sätt. Jag menar, jag är ju inte helt 100 men nästan på att vet inte bytte kanyl. Ska jag göra någon åtgärd nu, eller ska jag vänta och ha ögonen öppna nästa gång vet kommer och ska vaccinera (det är en gång kvar) Troligtvis kommer samma vet att komma ut igen ( har tyvärr ingen talan om den frågan).

Jag lägger ner den här diskussionen. Du anser dig ju veta bäst bara för att du har varit på en föreläsning av en student. Frågan är då bara varför du tillät veterinären ta på din hästs sår utan handskar. Du verkar ju ha mål i munnen, så varför protesterade du inte? Eller det är väl lättare att sitta och gnälla efteråt förstås.

Puttar upp lite, finns det någon veterinär här på buke som kan ge sina tankar om det hela?

*lite förbryllad här*

Det är inte en skröna. Hade en föreläsning i skolan av en kille som gick veterinärutbildning. Dom är jättehårda med det att aldrig ta på sår utan handskar.

Det är i första hand för sin egen skull (hästar kan ha otäcka bakterier). Om du har ett några timmar gammalt sår på ett hästben så innehåller det antagligen redan mer bakterier än tvättade händer kan tillföra. Däremot om du skall sy igen ett färskt, tvättat sår, eller har ett kirurgiskt sår så skall du ha sterila handskar.

/Krims som själv har fått föreläsning på veterinärprogrammet.....många gånger...

Det tackar jag givetsvis för och jag har svarat TantEster det h*n undrade över.

Jag vill ha lite mer tankar om hur ni tycker jag ska gå vidare, om jag ska göra det, hur jag ska göra etc..

Det är i första hand för sin egen skull (hästar kan ha otäcka bakterier). Om du har ett några timmar gammalt sår på ett hästben så innehåller det antagligen redan mer bakterier än tvättade händer kan tillföra. Däremot om du skall sy igen ett färskt, tvättat sår, eller har ett kirurgiskt sår så skall du ha sterila handskar.

/Krims som själv har fått föreläsning på veterinärprogrammet.....många gånger...

Tack!

Och ja precis, TantEster har ju postat i tråden flera gånger och hon är veterinär (eller weterinär ;))... men det är lättare att bli salig på egen tro än att lyssna på nån som vet.

Det är inte en skröna. Hade en föreläsning i skolan av en kille som gick veterinärutbildning. Dom är jättehårda med det att aldrig ta på sår utan handskar.
Ja på SLU har dom ändrat sina regler efter MRSA- fallen innan dess var det inte så noga. Dvs min vanliga handflora infekterar inte ett gammalt sår men om jag springer omkring mellan en massa hästar utan ordentliga skyddsåtgärder kan jag riskera att en av dem har MRSA o att jag sprider det vidare. Ju större klinik dess större risk att slarv ger konsekvenser.
PL som senast var på en SLU-kurs en vecka i februari.

Och ja precis, TantEster har ju postat i tråden flera gånger och hon är veterinär (eller weterinär ;))... men det är lättare att bli salig på egen tro än att lyssna på nån som vet.

Som jag skrev precis innan ditt inlägg; :)

"Det tackar jag givetvis för och jag har svarat TantEster det h*n undrade över.

Jag vill ha lite mer tankar om hur ni tycker jag ska gå vidare, om jag ska göra det, hur jag ska göra etc.."

jag förstår dock inte om det fetmarkerade är menat till mig? eller ngn annan :o

Jag anser mig inte alls veta bäst, inte mer än att du tycker att du har rätt. Detta är bara vad jag har fått lära mig av en veterinärstudent men om du tycker annorlunda så fine. Om TantEster är veterinär så får jag väl lita på henne då men jag visste ju inte att hon var veterinär.

KL och delvis off-topic

Men något jag funderat ett par ggr över är varför man inte i samband med att man får kanyler osv för att ge något läkemedel intramuskulärt själv får något att desinficera med? Det finns ju ex små färdigförpackade smådukar med sprit på (bara för det minns jag inte vad de heter, jag brukade snatta på mitt gamla jobb *s*). Eller åtminstone rek att torka av området där man ska sticka med något av de receptfria alt som finns.

För iaf de veterinärer jag anlitat, både på klinik och hemma i stallet, har tvättat/torkat av inför stick. Och nu ger ju vet oftast intravenöst (exkl vacc etc), och det är ju värre få in skit i blodet än vid im eller sc injektion. Men ändå, funderat många gånger varför det inte ens är rek/råd om att tvätta innan stick? Det minskar ju risken lite till även om den är liten väl? (Eller blir det bara lite puts ovanpå pälsen typ?) Och är ju en simpel grej att göra, och något som även en djurägare som är betrodd att ge injektioner utan problem kan klara av.

Ang ursprungsfrågan i tråden så nej aldrig någonsin varit med om att vet använd samma kanyl två ggr, ens till samma häst. Däremot så är vissa veterinärer lite snåla när de ge ut kanyler eller skriver recept på kanyler. Ska hästen ha 5 injektioner totalt får man 6 kanyler (1 att dra upp med, 5 att sticka med). Vilket blir besvärligt när man kom fel och fick dra ut nålen, lyckas tappa kanylen i spånet etc. Nu har ju jag ett litet lager från de ggr veterinären varit lite mer generös, och det inte varit incidenter, men..

Jag skulle tro att de gånger som veterinären spritat inför en iv-injektion, är det mer för att pälsen ska ligga platt och kärlet tydligare framträda än för att tvätta. Det blir liksom ingen steriltvätt när man tvättar utanpå pälsen, precis som P_L säger, så är det rakning innan om det ska göra nån aseptisk nytta.

Skall man tvätta så skall man raka först annars gör man mer skada än nytta.
PL

Intressant. Här har det tvättats/spritats även för im och sc injektion, men utan att rakas. Däremot för iv har det (nog, vad jag minns på rak arm i alla fall) rakats och tvättats. Men aldrig rakats för icke iv? Ens med vinterpäls... Och om jag inte minns alldeles galet så är det nog ffa med vinterpäls det tvättats? Så kanske för att trycka ner den då, men gör det det hela värre så är det ju ganska bakvänt? Går av bara farten att tvätta för vet kanske?

Men förklarar varför det inte ges råd om att tvätta till djurägaren, slapp jag undra över det ;) (Skulle ju se lätt horribelt ut med en häst med schackrutig hals på båda sidor efter att ägaren klippt en ruta för var im penicillininjektion t ex ;))

Det låter ju inte bra alls faktiskt, det tycker jag inte är ok att göra, pga. säkerhet som smittöverföring etc.

Jag skulle bli skitsur om min vet gjorde det!

Nej, det kändes inte helt 100.. Å andra sidan är jag ju inte helt säker på att h*n inte bytte..

Ska kolla ordentligt nästa gång vet kommer, och i så fall ifrågasätta det!

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin... 2
Svar
27
· Visningar
2 460
Senast: Zetly
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
652
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 261
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 669
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka