Samling till vilket pris??

H

HillsBon2

Hästar som inte är skapta för samling dvs fel vinklar exteriört finns det gott om i olika raser men hur långt bör man gå som ryttare med dessa hästar och hur påverkas egentligen hästen av detta??

Hur "ont" gör det egentligen att samla en häst som inte har förutsättningarna för sig och vad tycker just DU om hur långt man bör gå?

Hur roligt tycker just DU att det är att rida och träna på en sådan häst och vad är dina mål med just den hästen.(riktat till dom som har en sådan då givetvis)

*Ser fram emot en intressant diskussion*

Hur långt KAN man gå?

Det är ju mycket skador på ridhästar som man fråga sig vad det egentligen beror på.

Hmm, det här kan bli en intressant diskussion!
Tyvärr har jag inte mycket att säga i frågan, då jag är en sådan kass ryttare att jag nog inte riktigt kan uttala mig i ämnet vad det gäller egna erfarenheter... :o
Men intressant är det du säger om hur olika hästar är olika lämpade för samling.
Den ändamålsinriktade aveln som vi har haft måste ju ändå resulterat i just detta.

Jag tror att som med allt annat inom ridning och hantering måste man anpassa sig efter den individ man jobbar med. Om en häst inte går att samla på vanligt vis så måste man hitta andra vägar för att göra arbetet skonsamt och givande.

Jag vet inte riktigt hur man ska gå till väga, då den häst jag arbetat allra mest med var en sådan som hade det ganska lätt för sig exteriört sett. Men jag kan inte för mitt liv se en anledning att göra något som orsakar hästen mer skada än nytta. Hellre en glad och smärtfri häst som går i en friare form, än en häst som har ont och går "samlat".

Varför "samlat", inom citationstecken... Jag tror inte man kan uppnå en ärlig samling om det gör ont, ty smärtor orsakar spänningar och en spänd muskel funkar inte optimalt. Och spänningar och smärtor i kroppen får givetvis effekter på det mentala, och man får ingalunda en häst som är mentalt och känslomässigt i harmoni.

Men som sagt... HUR man arbetar med en exteriört dålig häst, det har jag tyvärr inga bra förslag på. Vet bara vad jag INTE skull göra... ;)

Alla hästar kan samla sig oavsett vinklar. Det ser ju inte likadant ut alltid men det spelar ju ingen roll, om man nu inte vill trävla dressyr alltså – då är det ju det viktigaste av allt tydligen.
Om man låter huvud och framdel vara i fred ser jag heller inte man kan göra någon skada med att fösöka överarbeta en häst med dåliga vinklar. Problem blir det väll först om man börjar rida frammifrån med hjälptyglar, skarpa bett eller hård hand och försöka tvinga till sig en viss form därifrån. Den största skadan tror jag är mentalt, hästen varken kan eller förstår vad vi vill i bästa fall stänger den väll bara av.
Förslitningskador tror jag är väldigt sekundärt.
Ridmässigt för min del spelar det ingen roll, det är hästens attityd till jobbet och en bra frammåtbjudning som gör den rolig/mindre roligt att rida tycker jag.

Jag anser att man måste ta hänsyn till hu rhästen är skapt och inte försöka ändar en massa saker. Man kan ju fysiskt sätt bygga om en häst rätt bra men nånstans bör man säga stopp.
Hästar som man kräver mer av än de är bygda för att klara av blir olyckliga, så är det bara.
Vissa människor tycker at jag är hårdhjärtad och kall när jag säljer de av mina hästar som har dåligt balanssinne samt har backen åt fel håll :-) men jag tycker att jag tvärtom är snäll.
Visst kan man hålla på och traggla och nöta men hur kul är det för hästen att aldrig bara få vara naturlig så som den är byggd?
Använd hästen till det den är byggd för så blri den lycklig. Därmed inte sagt att man inet ska rida nån form av samling på ala hästar, hästar mår bra av och behöver samling.

Ah jag hoppades du skulle svara :)
Varför jag ställer denna fråga är faktiskt mest pga jag själv har en sådan häst som inte är byggd för samling, nu är han visserligen hopphäst och har inga problem med att hoppa runt och högt men att få en bärig trav så som jag vill att den skall vara är omöjligt. (nej han har inga andra fel)
Visst han kan trava och galoppera långsamt men någon samling är det inte tal om.

På denna hästen måste jag rida helt annorlunda än på dom 2 jag har som verkligen har lätt att samla sig. Det går ju inte att kräva lika mycket av honom vilket faktiskt är riktigt svårt. jag menar det är jäkligt svårt att sitta upp och acceptera en massa saker jag aldrig hade gjort på dom andra hästarna.

han har ett ganska rakt kors och bäcken och liksom bakåtställd på något sätt :crazy: byggd enbart för skjutkraft kan man säga. Att få honom att vinkla in bäckenet och "sätta" sig skulle bli djurplågeri tror jag :crazy:

Jag tror aldrig det någonsin kommer gå att få denna hästen så bärig som jag vill utan han kommer nog alltid promenera runt på framdelen pga sin exteriör även om han får gå så samlat som han kan klara av utan att påfrestningen blir för stor.

Eller har du någon annan åsikt om det ??

Jag skrev inte samlat inom citat utan ont just för att det är så olika för olika hästar beroende på vilken exteriör dom har och jag tror att om man pressar en häst till samling som inte har dom fysiska förutsättningarna så får dom ont eftersom ledgångarna pressas ihop.

Nej, men jag skrev "samling" för att jag menar att en samling som skapar smärta är inte en ärlig och givande samling.

Nä, antingen så får man som ryttare acceptera att det käns som du säger konstigt (jag kan inte det) eller så blir det som du säger hästplågeri.
Det finns ju tusentals ryttare som aldrig märker att hästen går på framdelen och jag inbillar mig att om jag inte kan acceptera att hästen är som den är så blir den lyckligare med nån som inte märker hans "fel".

Nu svarar jag först och kommer därefter att läsa resten av inläggen, för att inte "påverkas" av vad de andra skrivit ;)
Jag tror ju då att alla hästar med 1 st rygg och 2 st fram- och 2 st bakben mår bra av att låta sina 2 bakben ta mer vikt, då någon sitter uppepå.
Och det är det jag anser att dressyr - träning av samling - är tillför. Inte för att show off, eller pressa hästen mentalt och fysiskt så den går sönder.

Dressyr ska SÄTTA IN på hållbarhetskontot, inte ta ut från det. Gör det ont på hästen är det fel ridning.

Men då undrar jag, hur är de hästar byggda som skulle få ont av att samla sig? Som skulle må dåligt av att gå med något höjd rygg och aktiva magmuskler, och bättre om de fick gå med sänkt rygg och bullig mage? De som mår bättre av att gå med merparten av vikt på frambenen?

Din häst är ett bra exempel på vad jag tror Fio menar. Om man ska ha henne att gå som en normal häst och på ett sunt sätt så blir hon grymt olycklig och sur för hon är inte skapt så. Lycklig är hon när hon får gå i sin egen lilla form. Därmed inte sagt att det inte ska vara samlat men man kan ju inte kräva något direkt av henne på många år. Har oxå såna pållar :crazy:
De är inte alla som står ut med den långsamma träning som din pålle får, de flesta vill "komma nånstans".

Hm. Min (vår) tränare är av en annan åsikt. :crazy:
Men visst är det jobbigt för hästen att jobba rätt. Precis som kondition- och styrketräning är jobbigt för oss människor. Men det innebär inte att man ska låta bli att träna bara för det.

Jag tror att vår tränare är av samma åsikt, men jag uttryckte det kanske lite klumpigt.
Samlade ska alla hästar vara men vissa kan pga exteriöra förutsätningar inte göra det man vill på många, många år.
Det är såna hästar som vår tränare är expert på att få ordning på.

Med det vi vill menar jag röra sig balanserat och rakriktat i alla gångarter.
Jag och du (och säkert många med oss)har inget emot att pluttenutrida i skritt och trav och bara göra saker som hästen klarar av i massor av år och bygga upp den långsamt, medan de flesta vanliga ryttare vill RIDA, dvs göra lite fräsigare grejor krumelurer, galopombyte, hoppning, skolor o.s.v. innan hästen egentligen är färdig för det.

Som Hästen Fio beskriver att hon har, den har svårt för att vinkla sig så som hon vill, hon får acceptera skjutkraften, obärigheten och rida den på ett sätt som den finner acceptabelt ELLER så får man rida så som vi rider våra hästar, acceptera att det tar låååång tid att först bygga om den så att man sen kan göra allt det roliga.

Inte alla har lust med det. Det är svårt att beskriva korrekt, man behöver ha ridit några riktigt självsammlande exteriört fulländade hästar först för att förstå vad jag menar.
En korrekt byggd häst rakriktar sig nästan själv efter ett par minuter, den samlar sig gratis och den balanserar perfekt, det är "bara" att rida på och se glad ut. Den anpassar sig till situationen eftersom det inte är svårt för den.
En häst som våra tappar balansen hela tiden, spjärnar emot och att rakrikta dem sådär lite halvhjälpligt så att man kan komma till nån form av ridning tar 40 minuter typ.
Nya rörelser ställer till obalans i hela hästen, den tjurar, springer på tvären, kastar med huvudet, kan inte svänga o.s.v

Precis så menar jag, jag har ju en häst som är extremt självsamlande och jämnt i balans han är liksom skapt i uppförsbacke och samling och det tar typ 1 minut att komma dit inte flera år....

Fiorino då , hästen jag menar han kan gå i en trevlig form som han trivs i men när jag talar om den samling jag vill uppnå som jag uppnår på 2 av mina andra hästar då talar jag om piaff,piruettgaloppsamling och han kan nog aldrig uppnå den kvaliten jag vill ha på dessa rörelser eftersom han inte är skapt att "sätta" sig på det viset.

Men som sagt dom flesta hästar springer ju omkring på framdelen utan att ryttarna märker det , JAG märker det och det stör mig något enormt , men eftersom jag är behov att en fantastiskt hopphäst så skiter jag i det...

Nu tävlar han lite fälttävlan oxå och det är ju tur att rörelserna där uppgår till diagonalsluta som största svårighetsgrad.
Jag har inget behov av att krumelura ihop med honom utan det går bra att rida runt och galoppera i hoppsadeln och slippa bry sig eftersom jag har andra hästar som jag kan uppnå det jag vill på.

Hade jag inte haft det så vette fan... Det finns ju mängder av människor som har sådana här hästar som är felvinklade som kämpar ihjäl sig med dom men det blir inte mkt bättre för det och så finns det hästar som kommer dit på 1 minut. Hmmm.......

Att försöka få en felvinklad häst att "sätta" sig i piaff och piruetter när dom har exteriören mot sig så nog fan gör det ont även om man tränat i 100 år.

kanske skulle bytt ut ordet samling mot "sätta sig" istället eller högsta grad av samling. Samling är ju ett ganska varierande område.

Du har nog missförstått mig lite eller så har jag inte uttryckt mig tillräckligt bra, du talar om en bra arbetsform när du säger att ryggen skall höja sig och hästen skall bära mervikt på bakdelen det kan hästen göra ändå och iallafall vara i framvikt.

Dom hästar som rids ständigt med mer vikt på bakdelen än framdelen är ganska lätträknade och i perioder hamnar dom oxå på framdelen. visst skall man sträva och jobba efter det så mycket som möjligt det är inte det jag menar.

Jag talar mer om den samlingen som krävs vid piaff, piruettgalopp mm dvs när hästen riktigt sätter sig eller iallafall har behagliga förutsättningar till det.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 293
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 542
Senast: Lavinia
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 601
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 684

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka