Sambos- vem tar hunden?

Lenis

Trådstartare
Ni som har en partner ni bor med, har ni gjort upp ngn deal om vem som ska ha hunden om ni separerar?

Min kära mor & far gjorde en uppdelning båda var nöjda med vid sin skilsmässa, mamma tog mig & syrran, pappa tog hunden :smirk: Men nu är det ju sällan så "enkelt".

Har nämligen fått min snart-kommer-valpen-glädje lite förmörkad av att min sambo hux flux i lördags kväll kom på att han ville äga MINST halva hunden, helst hela. Då han inte ens sett valpen, inte varit särskilt intresserad av att lära sig mer om rasen, faktiskt inte gjort nåt annat än vara med & kolla upp fodret i närmaste djuraffär. Jag menar, om man är intresserad söker man väl information? Kollar internet/böcker/frågar mig om rasen, osv. Jag förstår absolut hans nyvunna resonemang om att han kommer fästa sig vid hunden och inte vill vara utan den när/om vi delar på oss, men det har varit min grej från början.. jag vet att jag kanske låter oresonlig, men för mig är det otroligt viktigt att det är MIN hund. Jag hade megataskig uppväxt där min styvfar hotade med att slänga ut/sälja/döda mina djur, jag vill aldrig ha den osäkerheten igen.

Jag vet inte, det kändes bara som en kalldusch att han kom på det här nu, en knapp vecka innan valpen kommer, när han kunde sagt det innan jag bestämt allt. Och vad gör man? :(

Sv: Sambos- vem tar hunden?

Har ni planerat att separera?

Det hade inte jag och mitt ex när vi skaffade valp.
Eftersom jag hade en hund när vi träffades så blev det naturligt att valpen blev hans. Han visade dock inget intresse för henne utan det är jag som har tagit hand om hundarna i tid och otid.
Så kom den dagen då han gjorde slut och vi skulle dela på oss. Plötsligt bryr han sig väldigt mycket om hundarna och för deras skull bestämmer vi att vi ska ha delad vårdnad.
Han ska ha dom när det passar hans lediga dagar då han har varierande arbetstider.
Första tiden hade han dom ganska ofta. En-två dagar i veckan men det blev mer o mer sällan. Han betalar inget de dagarna dom är hos mig, jag står för försäkring och veterinär.
Nu har det gått 4 månader utan att han har haft dom, en fredag skickar han ett sms där han skriver att han vill ha dom en dag, jag säger motvilligt ja, för jag vill inte lämna iväg dom. Han blir vansinnig och säger att jag inte har rätt att hindra honom från att ha sin hund.
Hela situationen är jättejobbig så jag rekomenderar dig att noga tänka igenom hur ni ska göra innan valpen kommer.
Om din sambo vill äga halva så får han naturligtvis även ta hand om halva kostnaden och halva skötslen. Då är det inte bara du som ska ut i regnet o rasta hunden...

Nä, planerat att separera har man väl aldrig från början? Men jag vill gärna ha sånt klart så det inte blir tjafs sen, för hur bra förhållande man än har kan de ändå se rätt smutsiga ut innan allt mitt&ditt-ande är avklarat :crazy: Är helt på din linje om att delar man ägande ska man dela allt jobb & betalande, med tanke på hur min kära sambo funkar lär det kanske bli så att det LÅTER så i början, han ska göra hälften, men sen om han tycker att jag kelar med den mer så kan jag minsann rasta, och gå ut på morgnarna lär han sluta med när nyhetens behag slocknat.. (jag älskar honom absolut, men svagheter har vi ju alla, hans är jag ganska så medveten om :smirk: )

/cynikern Lenis

Min och min exsambos första hund var just VÅR.
Vi hade gemensam vårdad om honom under det år då vi hade uppehåll. Det fungerade utmärkt, Hna flyttade mellan oss, och även om det var den "andras" vecka så kunade man man låna hunden ifall det var nåt särskligt vi ville göra.
Hunden måde utmärkt, och det var praktiskt att kunan var hundlös ibland.
Sen blev vi ihop igen:-)

ca 5år senare gjorde vi slut, då var "vår" hund död sedan flera år.
Jag hade efter "vår" hunds död skaffat 2 "egna" hundar, de var betalda och ägdes av mig Visst var han delaktig i dem,de var ju lika mycket del av familjen som "vår" hund hade varit
men det var jag som hade huvudansvaret.
Tiken (10år) avlivades av akut sjukdom veckan innan vi gjorde slut, exet ville gärna ha hennes aska, och det fick han ju självklart, det är helt ointrassant ur min synpukt.
men jag tog den levande hanen med mig,:D han var ju min.
Frågade exet om han ville ha fortsatt konatk med hunden, men han orkade inte ha kontakt med mig alls.
exekt fick behålla "vår" katt, både för hans och kattens skull.
(föräskringen dras fortfarnade från mitt konto, trots 1½år sen vi gjorde slut. Ska ändra det när jag kommer ihåg!)

Senast ändrad:

Jag och min dåvarande sambo diskuterade inte innan vem hunden skulle tillfalla om vi gjorde slut. Vi delade på alla kostnader och han stod som ägare. Dock är hunden mitt stora intresse och det är jag som alltid har tagit huvudansvaret. Baserat på det var det ganska naturligt att hunden stannade hos mig när vi gjorde slut. Jag har dock alltid försökt få mitt ex och hunden att kunna träffas då och då och han har alltid varit välkommen hit och hälsa på.

Första tiden ville han inte träffa hunden alls eftersom han ansåg att han var tvungen att vänja sig vid att vara utan honom. Sedan följde en tid där vi inte kom så bra överens. Då ville han träffa hunden. Det var väl en ursäkt att komma hem till mig och helst trycka ner mig så mycket det gick. Skam den som ger sig, jag lät honom hållas och han var fortsatt välkommen för att träffa hunden. Allt lugnade givetvis ner sig och idag har vi alla tre en bra relation. Hunden älskar sin husse och blir överlycklig när han kommer och husse som nu bor ganska långt bort försöker komma hit så ofta han hinner.

Planera inte ihjäl dig. Har du en sambo som du inte tror kommer ha ett jätteintresse i hunden måste ju risken vara minimal att han ska vilja ha hunden vid en seperation.

Vi är helt på det klara om vilken hund som är vilkens. Skulle jag och min sambo separera tar jag dvärgpinschern och han greyhounden. Har aldrig ens varit nåt att diskutera, det är självklart. Men då hade vi med oss hundarna in i förhållandet.
Skulle vi skaffa en hund inom förhållandet så blir det ingen hund tillsammans av den anledningen. Den ska ägas av någon av oss, även om vi självklart ser båda hundarna vi har nu som våra hundar så har vi huvudansvaret över varsin.
Mycket bekvämt att ha det på så vis tycker jag. :bow:

Vill din sambo så gärna ha en hund att han vill ta din får han väl skaffa sig en egen. ;)
Det är väl idiotiskt att han ska komma och kräva att äga MINST halva hunden när det är du som skaffar den? :confused:

Om jag betalar hunden och tar hand om träning och skötsel är det min hund, helt och hållet. Vid separation följer den hunden med mig och sedan får sambo tjuta hur mycket han vill.

Jag och min osambo hade två hundar då vi flyttade isär. Den ena var mest hans och den andra var helt och hållet min. Båda följde dock med mig för vi ville inte dela på hundarna, men efter några månader var jag så övertrött på hans hund att den fick flytta hem till osambon. Där bor han kvar och min hund bor med mig.

Om jag flyttar ihop med någon igen så kommer jag att göra fullständigt klart att min hund alltid följer med mig och alla hundar som betalas och tränas av mig är mina. Där kompromissar jag inte och någon delad vårdnad blir det inte tal om.

Håller helt och hålet med om det!

jag hade med mig en hund in i förhållandet samt att vi har skaffat en hund tillsammans. men min sambo kan i stort sett ingenting om hundar, kan inte riktigt ta ansvaret och jobbar en hel massa så det är ganska givet att bägge hundarna ska bo hos mig, men han får givetvis hälsa på om han skulle vilja det!

men i vilket fall som så är jag och min sambo lyckliga tillsammans så jag ( och han antar jag ) hoppas väl att det inte ska ta slut..

Jag står som ägare på båda hundarna men vem som skulle ha hundarna beror nog mycket på vem som skulle ha mest tid. Vi skulle nog ha delad vårdnad.

Jag och mitt ex skaffade Tindra tillsammans. Så avslutade vi det hela och jag sa att hon skulle stanna med mig! Han protesterade men jag stod på mig. Han hade under den tid vi haft henne, fem månader (var sex mån då hon kom till oss) gått på en långprom med henne, badat nån gån och aldrig skött pälsen... han insåg nog efter ett tags diskussion att det inte skulle funka för han, skulle dessutom flytta hem till sina föräldrar som tror att alla hundar utom deras har noskvalster - så hon var aldrig välkommen dit...:devil:

Fick dock köpa hans halva vid separationen, men det var det värt! Min tjej stannar hos mig!! :love:

Jag å killen har precis skaffat valp men det är bara jag som står som ägare därför skulle jag få hunden men jag skulle vilja ha delad vårdnad även om det tog slut, dom älskar ju oxå varandra!

Jag har betalt för min hund, därför är det MIN :devil:

Kommande hund kommer jag med betala och stå för. Ska köpas en malle inom snar framtid, och jag VET att min sambo inte vill ha en sådan hund ensam. Så vi är båda överens om att jag betalar, ev får lite hjälp av sambon, men att vid seperation följer även den med mig hem.

Det är jag som står som ägare på henne,har gjort sen vi köpte - men vi betalade halva var. Delad vårdnad skulle inte funka av flera skäl. 1. Det är ung 25 mil mellan oss. 2. hon får inte vara hos honom (iom att han bor hos föräldrarna) 3. Vi har inte pratat med varandra sedan han hämtade sina saker - som jag packat och ställt fram :devil:

Vi har sex hundar i hushållet. Tre är mina, två sambons och en tillhör äldsta dottern. Helt klara ägandeförhållanden alltså. Naturligtvis delar vi på vardagsskötsel, men huvudansvar och ekonomiskt ansvar har vi för olika hundar. Vid en ev. separation tar var och en sina hundar.

Jag tror att det är bra om en står som ägare. Vid en separation vet man aldrig hur sams man kommer att vara, och ett delat ägarskap kan spä salt i såren.

Det är klart att det är bra om man kan samsas även efter en separation, men det är bättre om man inte måste utan kan göra det på frivillig basis.

Jag skulle aldrig gå med på annat än att jag står som ensam ägare. Ingen delad vårdnad eller liknande. Never ever....

Nu vet jag ju inte om din sambo kommer att betala valpen eller hur ni gör med de, men i och med att han inte verkat så intresserade så se till att det är du som står som 100% ägare. Du kan ju säga att han kan skaffa en egen hund så har ni var sin.;)

Man vet som sagt aldrig hur ett förhållande slutar och då kan hunden få lida för att ena parten skall hämnas på den andra. Då är det bättre med klara gränser.

STÅ PÅ DIG!(även om han kanske blir lite grinig i början....de går över!;) )

Nu är ju jag gift och inte sambo, men jag svarar ändå ;)

Jag står som ägare på alla hundar, men om vi mot all förmodan skulle gå skilda vägar någon gång, så stannar 4 av hundarna hos maken, då de är "hans" hundar. Övriga hundar följer med mig.

Även om denna hund blir vår hund, så att säga, så är det ändå min hund. Jag betalar inköpet, jag betalar för den, jag tar hand om den, sköter träning, veterinär, försäkring och allt runt. Valpen kommer säkerligen att tycka om sin husse lika mycket som mig ändå, men sambon är inte intresserad av att ha hund själv.

Så min hund, flyttar med mig. Vi har 2 katter också, och även om dom är våra, så skulle dom också flytta med mig. Det är jag som vill ha djur - inte han.

Med hunden vi har nu är det inget snack om vem som tar honom vid ev separation. Han var sambons från början, så han följer med honom. Vi har pratat om att skaffa fler hundar och då även pratat om hur man gör om man flyttar ifrån varandra. I vårt fall är det rättså lätt. Blir det fler jakthundar, vilket det troligen blir, så följer de med sambon eftersom jag inte jagar, men vi har även pratat om att jag skulle ha en hund och då är jag mer delaktig i val av ras och den hunden blir min och följer med mig i en separation.:)

Men jag tror att det är viktigt att man pratar om hur man ska göra om ifall att..... Det kan blir riktigt jobbigt annars. Ännu jobbigare än frågan om vem som ska få soffan.;)

/Timsetim

Killen står på pappren men jag sköter allt "jobb" med hunden, men han betalar det mesta. Så hunden är nog bådas, men vid ev seperation så skulle jag nog få hunden och han ödlan :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 724
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 852
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 939
Senast: Kilauea
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 510
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar