Sambo+hund=BIG NO NO!

B

Bums

Har ett stort problem...

Sambon och jag har en colliehane och nu vill jag ha en till... :D Har sedan tidigare haft en polski owzareck nizinny och det är en ras som jag gillar skarpt. Och nu har jag en kompis vars mamma är uppfödare av rasen och sitter i styrelsen för PON-unionen och SGVK. En seriös och mycket trevlig uppfödare - mer kan man väl inte begära?

Hon vill ha ut en fodertik till mig, på helfoder eller en hane om det inte blir några fina tikar. Vilket är helt okej för mig, i och med att jag har en hane så är då tanken att hon får ha tiken under den värsta löp-perioden, para henne osv..

MEN ett stort men! Är att min sambo absolut inte vill ha denna ras och jag vet inte vad jag ska göra. Han vill ha en rottweiler (som han har haft tidigare) och det vill jag absolut inte.
Och problemet är att det är jag som tränar, tävlar, ställer ut, ger hunden mat, rastar den osv. Han har gått ut med hunden kanske 5 ggr på 1 år och det har varit korta rundor. MEN det är han som har den stora plånboken.. Hunden kommer inte att kosta något, inte heller röntgen eller försäkringen (uppfödaren tar den på sin kennel-försäkring) och inte de stora utställningar som uppfödaren vill att hunden ska delta på.

Men jag är ju lite av den åsikten att jag vill inte skaffa en hund som min sambo inte godkänner. Då jag inte vill ha bråk om hunden osv. Våran nuvarande hund var ett gemensamt beslut.

Hur ska jag övertyga honom?
 
Sv: Sambo+hund=BIG NO NO!

Går det verkligen att övertyga honom? Och är det ett bra sätt att skaffa hunden på?
Det är ju en svår fråga det här.

Min erfarenhet av förhållanden är att när det kommer till såna här frågor, vad det än gäller, hund eller annat, så är det inte bara den lilla saken som är ett problem.
Frågan är om det är rätt tid att skaffa en ny hund nu överhuvudtaget. Om du nu får som du vill och får hunden, hur mycket kommer du få höra det då. Och om du behöver något som han måste betala, gör han det då? Man vet ju aldrig när hunden blir allvarligt sjuk till exempel.
Jag har alltid sagt och kommer nog alltid säga att om man skaffar en hund så måste man vara två om det hela vägen.
Det är lite som att skaffa barn på ett sätt. Är man inte överens så blir det bråk och tjabb i onödan. Och är det verkligen värt det?
 
Sv: Sambo+hund=BIG NO NO!

Kul med en ras jag faktiskt aldrig hört om. Hur är de till sättet?

Till saken; håller med föregående att man såklart inte bör skaffa någon hund innan ni är överens, men samtidigt tycker jag att du bör ha lite mer att säga till om när det gäller rasval om du gör allt.

Varför vill han inte ha rasen? (päls, storlek, aktivitet? etc)
Om han själv inte har något intresse av träning etc, vad ska han göra med rottisen?
Är det ett alternativ att du har ALLT ansvar för hunden, och ändrar han sig då? (och kan du tänka dig det?)
Klarar du det själv ekonomiskt? Kan du vänta och spara ihop en buffert?

Annars är det väl "bara" att tjata och diskutera sig fram till en lösning.

Vi har lite liknande situation här hemma... Men det är inte aktuellt än för min del.
 
Sv: Sambo+hund=BIG NO NO!

min sambo absolut inte vill ha denna ras
jag vill inte skaffa en hund som min sambo inte godkänner.

Om din sambo inte vill ha rasen och du inte vill skaffa en hund som inte sambon godkänner förstår jag inte problemet? Då väljer du ju en annan ras?

Eller tror du att hans raspreferenser bara är något han har fått för sig och inte vad han egentligen föredrar för typ av hund? Ganska stor skillnad mellan PON och rottis ju. Även mellan collie och rottis så var det köpet mer av ditt val än hans?

Som jag ser det har du två val - antingen kör du över sambon och skaffar en hund som passar dig. Din hund, ditt beslut, ditt ansvar. Eller så vill du att ni gör det tillsammans och då får väl din braiga idé om en PON på foder ryka.
 
Sv: Sambo+hund=BIG NO NO!

Jag har aldrig riktigt förstått det där. Jag lägger mig inte i vilken bil min sambo köper. Eller om han kommer hem med en kanin. Så länge han själv tar hand om det han drar hem. Likadant här hemma. Jag får ha 12 hundar om jag vill. Så länge jag tar hand om dom och inte tvingar honom till att träna eller engagera sig. Nu är han förvisso engagerad ändå, han ser dom som familjemedlemmar. Men det har han själv valt.
 
Sv: Sambo+hund=BIG NO NO!

Inget svar på din fråga. Men PON är en ras jag är mycket intresserad av men tyvärr aldrig träffat! Om du orkar och vill får du gärna berätta lite om den :)
 
Sv: Sambo+hund=BIG NO NO!

kl

Skaffa en av bägge raserna:p

Nä,allvarligt. Har du lagt fram detta med träningar etc för din sambo? Är han beredd att göra detta om ni skulle skaffa en Rottis? VARFÖR är han emot valet av din hundras? Och varför vill han just ha en Rottis?

I din situation skulle jag nog avstå helt ,om det inte går att prata honom "till rätta", och glädja mig åt hunden du har
 
Sv: Sambo+hund=BIG NO NO!

MEN ett stort men! Är att min sambo absolut inte vill ha denna ras och jag vet inte vad jag ska göra. Han vill ha en rottweiler (som han har haft tidigare) och det vill jag absolut inte.
Och problemet är att det är jag som tränar, tävlar, ställer ut, ger hunden mat, rastar den osv. Han har gått ut med hunden kanske 5 ggr på 1 år och det har varit korta rundor. MEN det är han som har den stora plånboken..


Det fetstilta kan du säga till honom och sedan fråga vad han ska göra med rottisen för det är inte nån soffpotatis man pratar om. Om den nuvarande hunden är ett gemensamt beslut varför delar ni inte omvårdnaden på den mer än ni gör nu?

Okej om han inte tränar eller tävlar den men varför kan han inte mata eller rasta hunden mer än så? Jag är den som tränar hunden medan sambon är nöjd med att ha en lekkompis, han är mer intresserad av att ha kompis och det fungerar som det är nu. Vi delar på rastningar och fodringar, antingen gör vi det ihop eller var för sig.

Innan vi skaffade hunden var vi överens om allt, hur vi skulle göra med honom uppfostringsmässigt, vad vi ska ha för regler osv osv. Aldrig några problem.
 
Sv: Sambo+hund=BIG NO NO!

Satt i samma sits. JAG ville ha en hund till, sambon kontrar med "ok men då vill att vi skaffar en jakthund". Vilket inte alls var vad jag ville ha och det var jag som ville träna, tävla och ställa ut. Vi (jag) har en hund redan innan som sambon aktiverade sig mycket lite med annat än gull i soffan och enstaka promenad och något större intresse för att hitta sin jakthundsvalp visade han inte trots att jag kastade kalasfina valpar framför fötterna på honom och bokade in besök hos uppfödare m.m.
Det gick inte heller att hitta en rasmässig kompromiss mellan våra önskemål.

Så jag körde över honom. Ska jag göra jobbet så väljer jag ras.

Vill han skaffa sig en jakthund så får han göra det.

Han var lite sur i början men har tinat nu. Dessutom ser han nu för första gången hur mycket jobb det är med en valp och jag skulle tro att han är glad att slippa ha huvudansvaret för det mesta....
 
Sv: Sambo+hund=BIG NO NO!

PON är en mycket trevlig ras, mycket aktiva och familjekära och arbetsnarkomaner! Dom är väääldigt formbara, finns många som fungerar som sällskapshundar, andra fungerar fortfarande som vallhundar och andra tävlar elitlydnad. Mycket mångsidiga hundar

Vår collie är "min" hund - jag vill inte att sambon går ut med honom etc. om jag inte är sjuk eller så, finns ingen anledning till att han ska göra det. Klart han får följa med om han vill, men jag njuter av att tillbringa tid med min hund.

Sambon tycker dom är för små, pälsen bryr vet han ju inte så mycket om så det har han inte kommenterat. Det är ju jag som sköter colliens päls och det är ju inte precis jobbigt och det vet han ju, men problemet är ju det att även om vi mot förmodan köper en rottweiler så kommer han inte engagera sig i hunden.
Visst, han kan väl tänka sig att träna skydd med den, men sin förra rottweiler hade han i 3 år tills den blev fick alldeles för lite psykisk och fysisk stimulans och smet och bet i hjäl en annan hund och rottweilern blev avlivad. Vilket inte ger mig sådär jättemycket förtroende för att jag kommer få hjälp med nästa hund heller - vilket jag då anser att det borde vara MITT val, eller tänker jag fel?

Enligt min uppfattning är rottweiler väldigt mycket hund både psykiskt och i kroppsbyggnad. Och jag är inte 100 på att jag klarar av den rasen. Vilket då ger mig (enligt mitt sätt att tänka) två alternativ: Gå med på att skaffa en rottis och hoppas på att det går bra eller skaffa en rottis som jag sen måste avliva eller omplacera pga att det går åt skogen. (Vilket egentligen inte är ett alternativ).

Så rottis kommer det antagligen inte bli i vilket fall, oavsett vad karln vill. Då får han skaffa den själv men då kommer jag inte heller ta något ansvar för den. Men det vill han inte heller, lite dubbel moral?!


Jag kommer givetvis ta allt ansvar för hunden, som det är i dagsläget har jag redan ansvar för collien. Så det är inte direkt så att det kommer bli skillnad, mer än att det är två hundar såklart. Buffert har jag, ifall det skulle hända något. Men det kommer jag få diskutera lite med uppfödaren hur avtalet kommer se ut om hunden blir sjuk eller liknande, hon kommer ju stå på försäkringen och frågan är då om jag ska betala självrisken? Men det är ett senare problem. Och mellan mig och uppfödaren :)

Ja, det är ju det. Vill inte ha bråk om hunden senare, vill inte att hunden ska komma ikläm för att sambon egentligen inte vill ha den. Om den biter sönder en sko när den är liten vill jag inte att det ska bli världens tjaffs om det för att det är just den hunden osv. För då är det inte värt det.
Vill ju inte att hunden inte ska bli omtyckt av sambon, den blir ju en familjemedlem! Så jag sitter i en knepig sits, jag tycker det är mitt val men samtidigt så vill jag inte köra över sambon (sorry skogstrollet ;) Min sambo är nog inte lika förlåtande som min!).

Ska prata lite med sambon igen och se vad han säger, men behövde se lite om jag är helt ute fel ute.
 
Sv: Sambo+hund=BIG NO NO!

..din hund - ditt rasval. Punkt Slut.

Jag skulle bli mer an mattligt forbannad om jag vill ha en schafer till och karlen min sager att "nej - en catahoula eller inget alls!" (ung. lika stora skillnader mellan raserna dar...)

Han skulle fa sova Med hundarna bra lange om han korde nan san sk-t. :devil: MEN... skulle han saga att han vill ha en catahoula till och jag staller ett sant ultimatum... sa ar jag inte dummare an att jag fattar att han skulle sparka ut mig till att sova med hundarna ;)

Den som skall arbeta med hunden och brinner for den - Den valjer ras. :cool:

Haller med Trollet - kan han inte acceptera dina val och din vilja, nar det ar du som tar ansavret for hunden, sa ar det lika bra att upptacka det NU och inte om 10 ar nar det ar viktigare saker pa spel an vilken hundras det ska bli...
 
Sv: Sambo+hund=BIG NO NO!

Köp inte en rottis bara för han vill ha en!

Köp den rasen som passar dig, du får prata med honom och säga till honom att du inte känner att du klarar av en så krävande hund som en rottis och inte vill chansa och se hur det går för den med tanke på hur det gick med hans tidigare rottis! Han har ju bevisligen visat att han inte klarar av en sån hund heller.
 
Sv: Sambo+hund=BIG NO NO!

Sambon tycker dom är för små, pälsen bryr vet han ju inte så mycket om så det har han inte kommenterat. Det är ju jag som sköter colliens päls och det är ju inte precis jobbigt och det vet han ju, men problemet är ju det att även om vi mot förmodan köper en rottweiler så kommer han inte engagera sig i hunden.
Visst, han kan väl tänka sig att träna skydd med den, men sin förra rottweiler hade han i 3 år tills den blev fick alldeles för lite psykisk och fysisk stimulans och smet och bet i hjäl en annan hund och rottweilern blev avlivad. Vilket inte ger mig sådär jättemycket förtroende för att jag kommer få hjälp med nästa hund heller - vilket jag då anser att det borde vara MITT val, eller tänker jag fel?

Du tänker rätt. Uppenbarligen sitter du inne på mer kunskap än din sambo och alltså mer kvalificerad till att fatta beslut om ras. Skicka honom på en köpa-valp-kurs. :cool:
 
Sv: Sambo+hund=BIG NO NO!

Jag har aldrig riktigt förstått det där. Jag lägger mig inte i vilken bil min sambo köper. Eller om han kommer hem med en kanin. Så länge han själv tar hand om det han drar hem. Likadant här hemma. Jag får ha 12 hundar om jag vill. Så länge jag tar hand om dom och inte tvingar honom till att träna eller engagera sig. Nu är han förvisso engagerad ändå, han ser dom som familjemedlemmar. Men det har han själv valt.

Men skulle du stå ut om han inte var det? Om du visste t ex att han inte rastar hundarna när du är borta och han är hemma? Jag skulle inte palla det, att t ex behöva be min sambo om att ta ut hunden efter några timmar, eller ännu värre stressa hem till hunden trots att sambon är hemma bara för att han inte har något ansvar.
 
Sv: Sambo+hund=BIG NO NO!

Vi gillar att kompromissa. Och diskutera. Och att ha gemensamma intressen.

Min man, som aldrig haft hund i hela sitt liv, vill(e) bara ha en doberman.
Jag vägrade, eftersom min maxgräns för mankhöjd går vid 40 cm. Då kontrade han med att han ville ha en svart hund. :grin:

Det blev en röd dvärgpinscher. :angel:
Och om en vecka kommer Ivan. En black & tan av samma ras.
Maken är i sjunde valphimlen. :love:
 
Senast ändrad:
Sv: Sambo+hund=BIG NO NO!

Min sambo säger nu att han inte vill ha någon jakthund alls.... :D Jag tror hans försmak av "valphimlen" var/är ganska avskräckande. Vilket förstärker mitt beslut, jag kan ju bara alltför lätt gissa vem som hade fått ta över ansvaret för en jakthundsvalp här hemma.
 
Sv: Sambo+hund=BIG NO NO!

Men skulle du stå ut om han inte var det? Om du visste t ex att han inte rastar hundarna när du är borta och han är hemma? Jag skulle inte palla det, att t ex behöva be min sambo om att ta ut hunden efter några timmar, eller ännu värre stressa hem till hunden trots att sambon är hemma bara för att han inte har något ansvar.

Så är det hos oss. Mina hundar, mitt ansvar. Dealen var från början: "Visst får du ha hund om DU tar hand om den". Hund är mitt intresse, inte hans, han har egna intressen som han inte tvingar på mig ansvar för. Han tycker det är OK att det ibland blir något problem eller någon kostnad eller begränsning i vårt vardagsliv pga av att vi har hund och jag tycker det är fint så och jag begär inte att han på något magiskt sätt ska börja ta del. Visst hade det varit roligt om han också hade haft hundintresse, det verkar ju jättekul att ha den biten ihop men tja, jag gifte mig med den här gubben och inte någon med samma intressen som jag...
 
Sv: Sambo+hund=BIG NO NO!

Jag har aldrig riktigt förstått det där. Jag lägger mig inte i vilken bil min sambo köper. Eller om han kommer hem med en kanin. Så länge han själv tar hand om det han drar hem. Likadant här hemma. Jag får ha 12 hundar om jag vill.

Samma här. Jag skulle nog ha väldigt svårt för att leva med någon som talade om för mig vad jag skulle ha för hund och hur många.. Det framgick ganska tydligt att jag är hundintresserad när vi träffades, om han nu har problem med det så skulle han ha tänkt på det då. ;)

Mvh
 
Sv: Sambo+hund=BIG NO NO!

Men skulle du stå ut om han inte var det? Om du visste t ex att han inte rastar hundarna när du är borta och han är hemma? Jag skulle inte palla det, att t ex behöva be min sambo om att ta ut hunden efter några timmar, eller ännu värre stressa hem till hunden trots att sambon är hemma bara för att han inte har något ansvar.

Jag skulle kanske stå ut. Jag kräver inte att min sambo ska med på träningar, läger eller träna med djuren. Men likt förbannat som om att jag skjutar honom, slänger i vår tvätt i tvättmaskinen, skickar hans brev på posten lika mycket tycker jag han ska göra för mig. Då kan han kissa hundarna om jag inte hinner hem i skaplig tid. Jag stöttar honom i hans intresse (dit det går en hel del pengar varje månad) och han stöttar mitt intresse. Men jag skulle aldrig lägga mig i vad för pryl han köper för sitt intresse, och han skulle aldrig lägga sig i vilken hund jag köper.

För vem är det som tar 95% av allt gällande hund? Jo, det är jag :D Han visste dessutom att jag var hundtjej när han träffade mig, så det är inte så att jag blivit något jag inte är under åren.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 441
Senast: Cissi_ma
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 818
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej...Ja vad skulle ni säga till någon som "bestämt" sig att hon vill ha sin 1a hund och det ska vara en Dobbis helst eller en...
13 14 15
Svar
298
· Visningar
23 606
Senast: Brie
·
Hundhälsa Jag har lessnat på mina svärföräldrars hund och dennes totala oförmåga att läsa andra hundar. Hon är en tik, jämnårig med vår tik (det...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 201
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp