• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Trissa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 2 347

Trissa

Trådstartare
I senaste numret av Ridsport var det en artikel om att samarbetet mellan uppfödare och ryttare måste bli bättre. Tyvärr så framgick det ju inte riktigt hur detta skulle gå till... :smirk: (Även om uppräkningen av svenska hingstar var intressant i sig.)

Exemplen som gavs i artikeln handlade ju om stora, redan etablerade uppfödare och deras samarbetspartner. Men vi andra då? Som bara har ett eller några föl varje år, och/eller som kanske är nya i avelssvängen. Hur ska vi gå tillväga för att förbättra samarbetet? Och vilken sorts samarbete är det som avses egentligen?

Sv: Samarbete

Inga åsikter?

Ni som har någon form av samarbete med ryttare då, hur har det kommit till stånd och hur fungerar det?

Problemet som jag ser det är att "den vanlige" uppfödaren inte har råd att betala proffsryttaren - läs tävlingsryttarna. Den vanlige unghästryttaren som skulle kunna ta emot hästarna och kanske tom göra ett bättre jobb (läs ge hästen mer tid) får aldrig kontakt med uppfödaren.

Vi har diskuterat det här förr om jag jag inte minns fel, men ändå värt att fundera mer på.

För att utbilda hästarna till att kunna hoppa runt 1 m och gå de lägre klasserna i dressyr, krävs inte elitryttarna. Dessutom är våra elitryttare ute och tävlar större delen av tiden och det är ändå inte de som rider hästarna. Men de kan ta ordentligt betalt för det pga sitt namn!

Däremot så finns det många ryttare som har mycket erfarenhet av unghästar, som kanske alltid tagit fram sina egna hästar, och sedan har resultat uppåt kanske 1,30-Msv osv. Ryttare som kanske inte försörjer sig på det här med hästar, men som ändå kanske kan ta emot en eller två hästar/år i utbildning/försäljning osv.

Som du säger så handlade ju artikeln om redan etablerade uppfödare och etablerade ryttare. Frågan är ju hur man kan bygga upp något kontaktnät mellan mindre uppfödare och dessa "icke yrkesryttare" men ändå fullt kapabla unghästutbildare.

De bygger upp tränarportalen och de vill knyta samarbete därigenom till uppfödare. Men en ryttare som tar emot en eller två hästar per år får ju knappast in pengar så de får råd att gå med på en sån kostnad som en site sida kostar. Gissar jag!?

Inte lätt det här...

Vi måste ju på något sätt också lyckas utbilda ryttarna i att avel inte bara är "kända hingstar som pappor", utan de behöver lära sig mer om vad en bra stostam faktiskt kan göra och att även en hingst som inte varit den mest omtalade efter bruksprovet eller tävlar svår klass med framgång faktiskt också kan lämna väldigt goda avkommor..

Jag har sett att min lokala asvh-förening förmedlar kontakt med utbildare på hemsidan, och det är ju en väg att gå.

Men att jag lämnar min häst till någon som rider in/utbildar den, och betalar för det, är det samarbete? Det är ju jag som betalar för en tjänst.
Samarbete ser jag snarare som att jag har en topphäst som jag lånar ut till en proffsryttare för tävling. På så vis ger jag ryttaren medel och möjlighet till sin försörjning, och jag får pr som uppfödare i retur. (Det här händer ju förstås bara i min dröm... ;) )

Men varför lånar du ut din elithäst till toppryttaren? För att få en ryttare? För att få hästen utbildad?

Nu är jag inte toppryttare, men det ska till en satans bra häst för att jag ska ta den helt gratis. Kommer du med en erfaren 1,60-häst som jag får ha ett par år så skulle jag kanske inte ifrågasätta förslaget, men garanterat annars!

Faktum är ju att hur man än ser det så lägger ryttaren ner tid och energi på hästen. Tid och energi är pengar. Man tar inte en häst gratis åt någon om man kan ta en annan och få 5000 kr/månad för den.

Ska hästen sedan kanske säljas så har ryttaren utbildat och visat hästen.

Så länge inte uppfödaren/ägaren kan och vill rida och utbilda hästen, så tror jag denne måste inse att den måste betala för tjänsten att få det gjort.

Jag förstår inte hur du som hästägare ger ryttaren medel och möjlighet till en försörjning om den ska rida hästen gratis? Det blir ju snarare ytterligare en belastning på ryttarens privatekonomi.

Sen kanske man kan lösa det på olika sätt. Att uppfödaren håller ryttaren och övriga hästar med grovfoder. Att ryttaren utbildar unghästar mot att den har avelshästar hos uppfödaren osv.

Samarbete blir det väl på något sätt hur man ser det, men ingen vill väl ha ett samarbete man förlorar på!

...hm...det här med vad ett samarbete är är tydligen svårt att definiera. Jag har tidigare önskat att avelsmänniskorna tar hjälp av de ryttare som du Cyllene också menar - dvs de som är duktiga utbildare men kanske inte har DET namnet. Självklart ska de få en peng för det men hur mycket är väl upp till varje att komma överrens om - ksnake kan det utbytas tjänster, ksnake kan det vara att andelen i hästen ökar per månad, kanske kan det vara en ökande % del om hästen säljs etc etc. Fritt att avtala fram!

Vill bara lyfta fram att h*n med ett bra namn tjänar 30 kr i timman då h*n sitter på hästen - när allt annat är betalt - med andra ord inte mycket för den utbildning de får! Oftast går hästen från att vara en "vanlig" talang till att bli en finalist som annonseras för 5 ggr pengarna!

Att marknadsföra kostar oxå pengar!!!

Säg att ryttaren tar 5000 kr. Stallplatsen med foder går på 2000 kr. (Inhyrd) Ryttaren tar då 3000 kr för själva arbetet.

Räknar man med ridning och skötsel av hästen så kan man väl räkna på ca 2 tim/dag. Ridning, mockning, fodring, utsläpp i hagar osv. Det är 60 tim/månad. Sen tar man med hästen en dag på tävling, 7 tim.

Det är 67 tim man lägger på hästen på en vanlig månad, när man räknar i underkant.

3000/67= 44 kr

Ska man sedan skatta och betala moms på det så gör man det för att det enbart för att det är kul, inte för att man kan bli rik på det.

Sen kanske ryttaren har eget stall och kan ta eget foder, men arbetet med hästen ska ändå göras. Och det gör man alltså princip gratis...

Det är samtidigt så att för att bli toppryttare måste man ha bra hästar att rida på. Och alla toppryttare har inte kulor nog för att köpa sig tillräckligt många, tillräckligt bra hästar. Att då förlita sig på att andra ska hålla dem med tävlingshästar och dessutom betala dem för det, känns helfel i mina ögon.

Innan jag sålde "guldklimpen" så var min önskan att han skulle få vara hos någon och tävla och utnyttja sin talang. Mitt ideal hade varit att kunna ställa honom hos någon på långtidsavtal mot nån klausul om ett visst antal % vid en eventuell försäljning, där procentsatsen skulle öka med tiden han stod uppstallad där.
Den första ryttaren jag var i kontakt med hade två alternativ, full betalning (typ 5-6.000/månad + moms) eller delägarskap i hästen (för att ha nån form av garanti att hästen skulle bli kvar där).
Jag kunde inte tänka mig någotdera just då...

Jag förstår att ryttarna behöver ha betalt för det de gör, men ärligt talat, varför ska vi uppfödare - som ändå har så stora kostnader och risker - sponsra ryttarna med hästar också? Någonstans tror jag att lite ödmjukhet och verklighetsanknytning (dvs vetskap om uppfödarnas situation) från ryttarnas sida kanske skulle ge mer av samarbete...
Idag är storuppfödarna med feta plånböcker ett minne blott, i de flesta fall. Större delen av dagens uppfödare är småskaliga med bara ett fåtal ston i avel. Se bara resultatet i tråden jag skapade i vintras i detta ämne... http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=725447
Uppfödarna av idag är inte lantbrukare som har några hästar också, utan ryttartjejer som slår sig in på avelsbiten också.
Det finns liksom inga ekonomiska marginaler att ta av, för de flesta av oss...

HUR ska vi kunna samarbeta om ryttarna inte är intresserade av våra hästar?

Du har helt rätt och jag har full förståelse för hur uppfödarna har det.

Men problemet kvarstår. Ryttarna har inte tid och råd att rida hästar gratis (när det ändå finns ganska många som vill betala för det) och uppfödarna vill inte/har inte råd att sponsra med hästar.

Och så funderar man på hur vi kan samarbeta! ;)

En tanke som har slagit mig flera gånger gällande uppfödare i min egen närhet är att man kanske skulle betäcka mindre och lägga mer pengar på avkommans utbildning.

Istället för att få tre föl om året och sen inte kunna sälja el ha råd att utbilda så kanske man bara skulle betäcka ett sto varannat år och ha råd att sätta den avkomman hos duktig ryttare OM man nu inte kan utbilda själv.

Väljer man att ändå år efter år betäcka alla tre stona så tycker jag att uppfödaren lite får skylla sig självt om den står med tre inte så utbildade hästar som är svåra att sälja och sedan klagar på att det är för dyrt att betala ryttare...

Som du säger är inte alla storbönder längre, och då får man kanske som "liten" uppfödare anpassa sig till läget.

knapplån

Intressant diskution.

Inom travet är det ingen som ifrågasätetr att tränare tar betalt.Men där är å andra sidan prispengarna br amycket större. Mao större chans att få tillbaka en del av det man lagt ut på hästen.

I ridsportvärlden är prispengarna mycket mindre.
Ett förslag som nämts tidigare kanske skulle kunna vara att erbjuda ryttaren/utbildaren delägande i hästen. Detta skulle procentuellt kunna öka med tiden som hästen står hos ryttaren.

Kruxet är att både uppfödare och ryttare givetvis vill ha betalt.
Frågan är hur båda parter ska kunna tjäna på det...

En annan aspekt är också att det ofta kan vara svårt för ryttaren/utbildaren att hitta de unghästar som är värda att satsa lite extra på. Visst alla hästar kan gå lätta klasser, såvida de inte är totalt felkonstuerade,men för både ryttarens och utbildarens del, är det de enstaka stjärnorna som är av störrst intresse.

Vet inte riktigt vart jag vill komma med det här. Var nog mest ett spånande i största allmänhet..

Jag har ett samarbete med en mkt duktig ryttare. Min 2 åring flyttar till honom nu efter betet, då är han sadelvan mm. Ryttaren utbildar honom, tränar och tävlar. Hästen är till salu under hela tiden men det är ett 3 års projekt, meningen är att han skall gå championaten. Ryttaren har fått köpt in sig på hästen för en mindre summa men står för alla kostnader när hästen är hos honom. När hästen sälj såsmåningom så delar vi 50/50. Det här tycker jag är ett bra sätt att dels ge hästen möjligheter med en duktig ryttare och dels kunna få ett bra pris på honom. Visst hade jag kunnat behålla hästen själv och utbildat honom den första tiden men pga platsbrist, fel storlek på hästen för mig mm så blev det här en perfekt lösning för mig.

Om man bara gör en snabb beräkning på vad en uppfödare skulle behöva få ut för en talang som man utbildat:

betäckning: 18 000

3 första åren:räknar lågt med 1200 kr månaden,eget bete osv.
14400*3= 43200

4 året: inridning: 10 000 + 14 400= 24 400 kr

hästen är nu uppe i 85 600 kronor och är 5 år.

Om den sen skall utbildas för 5000 ( ex moms) i månaden i ett år är den sedan uppe i 145 600 och har är ännu ett osäkert kort för en köpare eftersom den bara tävlat unghästklasser...vi leker med tanken att ryttaren har kvar hästen ett år till : då är den uppe i en kostnad på 205 600 kr.

Hur många köpare finns det egentligen som handlar en 6 åring för över 205 600 kr? =OBS uppfödaren har inte tjänat en krona på den försäljnings summan, jag lämnar försäljnings summan åt fantasin.

Det gäller att man satsat på rätt häst ....

Som uppfödare skulle jag nog av den ekonomiska risken nog hellre att föda upp tre om året och försöka sälja som föl tror jag.

Blir lite full i skratt! :)

Med andra ord är vi alla som håller på med ridhästar helt dumma i huvudet. I realiteten är det ingen som tjänar på det och vi har hästar för nöjes skull.

Men det var väl egentligen inget nytt. Vi är ju lika glada ändå - och blir idiotförklarade av de som inte har hästar!

Man skulle önskat sig en golfklubba som 6-åring, inte varit helt besatt av den där hästen man sett i en hage...

ja det är vansinnigt....

Jag brukar önska att jag kunde lägga all min "häst tid" inklusive häst tankarna som surrar i huvudet på aktie tänk istället!

Herregud, då hade vi hästtjejer varit miljonärer allihopa!

Sen brukar jag trösta mig med att slå ut kostnaden för mina hästar i kostnad per minut jag glädjer mig åt och med dem, och då är det billigt helt plötsligt! :D

Ja, vad skulle man ägna all tid åt om man inte hade hästar?

Vad GÖR människor som inte har häst med all sin tid egentligen? Jag skulle bli tokig. Som tur är inser alla runt omkring mig samma sak så det är ytterst sällan någon kommenterar det. ;)

Hur funkar det med prispengar i andra länder för ridsport? Finns det inget bra litet land som vi kan ta en kik på och se hur dom har gjort?

Travet har ju ATG som Älgen skrev, Jag tror som h*n att nyckeln ligger i att höja prispengarna och få in slipade affärs /män och kvinnor som jobbar för sporten.

Det undrar jag med, jag TROR att dom går omkring i sina hem och flyttar runt grejor:confused: , men jag har inte haft tid ( läs lust) att undersöka det på riktigt. :smirk:

Liknande trådar

C
Avel Med posten idag kom hopphästklubbens nya gratistidning: Showjumping. Tidningen är precis det jag tror att att både svensk avel och...
Svar
7
· Visningar
925
Senast: Northern
·
C
Avel Hittade en artikel på hopphästklubbens hemsida. Tänkte lägga in artikeln här i debatternas egna Mecka :D eftersom jag tycker att... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 928
Senast: clownen
·
Avel Jag snubblade över en intressant artikel i ett gammalt nummer av tidningen Hästen (nr 8 1958) som försöker reda ut vad begreppen efter...
Svar
10
· Visningar
10 113
Senast: ancan
·
S
Avel Hur viktigt är det egentligen att ha bra ston? Personligen tycker jag att det är otroligt viktigt! Idag läste jag en intressant artikel...
Svar
4
· Visningar
1 278
Senast: Ralda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 31