Sv: Angående behovet av förbättringar av det inhemska stomatrealet (ASVH)
Jag har inte heller full koll på deras grej, men vad får dessa VIP-kunder? Rabatter på betäckningar, på utbildning, fri rådgivning?
Håller med! Ett problem är att alltför många "poppisavlar" i stället för att se till individen. Sen är det ju också så att även den här världen (precis som alla andra) styrs av pengar och politik. Oberoende/opartisk rådgivning finns nog inte, åtminstonde inte i praktiken. Alla är insyltade på något sätt... Det viktiga som uppfödare är att kunna tänka kritiskt. Varför säger den personen si eller så? Vad vinner den på det? Är det relevant för mig? osv. Jag tror på att samla så mycket information som möjligt, och skaffa sig så mycket intryck som möjligt. Värdera allt detta kritiskt och slutligen tro på sin magkänsla.
Tycker jag med!!
Jag tror, för att återgå till avel, att hopphästklubben är på rätt väg vad det gäller att föra aveln frammåt. Jag ska erkänna att kag inte har styr på deras koncept helt, men de samlar de bästa stona och det finns en VIP-klubb för deras ägare. Jag önskar att det kommer en sådan för dressyrhästar också. (Mit sto måste bara samla meriter innan så det är ingen brådska )
Jag har inte heller full koll på deras grej, men vad får dessa VIP-kunder? Rabatter på betäckningar, på utbildning, fri rådgivning?
Sedan är ju detta med avel inte helt lätt, bara för att du väljer världens bästa hingst till ditt sto och det blir kanon kan det bli väldigt mediokert på mitt sto, det är något med lite mer fingertoppskänsla och att känna sitt sto(material), jag är helt övertygad om att det kan finnas en sämre rankad hingst som matchar stam, typ, temperament etc. bättre som kan ge en bättre avkomma med ett sto än den som enligt allmänhetens ögon är bäst.
Rådgivning - mentorskap (opartisk) eller vad som ska till för att hjälpa oss nybörjare vad man ska titta efter vid hingstval just till mitt sto. Jag tror absolut att det är fel väg att gå att populäravla (vad kallar vi den avel där man väljer samma hingst som alla andra för att den är poppis?). Men jag har å andra sidan alltid varit en motvals käring
Håller med! Ett problem är att alltför många "poppisavlar" i stället för att se till individen. Sen är det ju också så att även den här världen (precis som alla andra) styrs av pengar och politik. Oberoende/opartisk rådgivning finns nog inte, åtminstonde inte i praktiken. Alla är insyltade på något sätt... Det viktiga som uppfödare är att kunna tänka kritiskt. Varför säger den personen si eller så? Vad vinner den på det? Är det relevant för mig? osv. Jag tror på att samla så mycket information som möjligt, och skaffa sig så mycket intryck som möjligt. Värdera allt detta kritiskt och slutligen tro på sin magkänsla.
Dessa större seriösa auktioner som blir så uppmärksammade är också interessanta.
/U
Tycker jag med!!