• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Trissa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 2 347
Sv: Samarbete

Ridsporten är ju mycket större i en del andra länder. Det finns mer och fler av allt, både ryttare och hästar. Där är det ett vanligt yrke att jobba med hästar. Det är mer snurr på det och det är mer pengar inblandade. Bra hästar är dyrare än här och mindr bra hästar är billigare än här.

I Tyskland är det mer pengar i sporten. Även i unghästklasserna är det prispengar, och en mkt bra 6-åring kan ha hoppat in lite pengar. Kollade Quite Capitol för skoj skull (visserligen mycket bra häst) men som 6-åring hade han vunnit ca 30 000 kr totalt. Visserligen inget man blir rik på, men roligare än de blåvita rosetterna unghästarna får här!

Ja, får man välja mellan rosett och pengar är valet inte svårt...

Vart får dom prispengarna ifrån? Sponsorer?

Vi kanske skulle tvinga producenter av hästsport artiklar att ge tillbaka en viss procent till sporten,:smirk: dom är ju rätt många, hööks, krafft alla hästsläp osv. Väldigt långsökt...jag vet.

Travets 10 procent på inkomsten är en bra idè som stimulerar aveln framåt också.

åååhhh, att pengar skall styra allt!

Skall vi starta ett politiskt parti för hästfolk kanske?

Som vi har konstaterat tidigare så finns det kanske ingen lätt lösning på detta "samarbete" - men jag tror ändå att det är uppfödaren som kommer att ha störst fördelar av att få hästen rätt grundutbildad. Jag tror att allt fler kunder vill köpa en häst som i alla fall är hanterad och inriden - se bara på kopplingen till varför så många köper importer - de är mkt mer hanterade än våra unghästar - sen är de kanske varken bättre eller billigare/dyrare.

Mitt förslag är ändå att ta en ryttare lokalt som kanske till och med plockat upp och utbildat sina egna hästar under många år i respektive gren och INTE lever på häst. Kanske har de ett civilt jobb på 50 - 75%. Då kostar det inte 5000 +moms!

Att som prof. ryttare rida hästar åt andra för 30kr/tim är heller inte så himla skoj alla gånger - utan de måste få en skälig lön de också - det är ytterst få personer som kan leva riktigt på detta - vilket även gör att det finns mycket oseriösa aktörer i sporten - snabba resultat och stor omsättning.

Titta på lantbruket idag - där har man delat upp tex grisuppfödningen i olika steg/processer där varje aktör gör sin del och säljer vidare - en avlar med enbart suggor - en föder dem - en förder upp dem till viss storlek - en tar vid i nästa steg -

Jag säger inte att detta är bra eller lösningen på detta - utan reflekterar bara över vad som pågår i samhället i stort!

OM vi nu ska ta tyskland som exempel så har väl hästuppfödarna där en hel del bidrag för sitt hästeri. Inte som här där man i bästa fall kan få lite EU-stöd för att hästarna betar ner markerna... (vi har ca 1000 kr/Ha i gårdsstöd, det blir man inte fet av...)

Jag har producerat min egen unghästutbildare/beridare :rofl:

Vad GÖR människor som inte har häst med all sin tid egentligen? Jag skulle bli tokig. Som tur är inser alla runt omkring mig samma sak så det är ytterst sällan någon kommenterar det. ;)
Precis detta undrar jag också över, OFTA! Och alla andra som inte är hästintresserade måste ju vara miljonärer, eftersom dom inte spenderar X antal 1000 på hästar varje månad, utan kan spara dom slantarna :rofl: :rofl:
Seriöst, jag skulle aldrig kunna sluta med hästar, för jag vet inte hur man lever ett "normalt" liv, när man tänker på det verkar det fruktansvärt tråkigt och ostimulerande :crazy:

Jag har ett samarbete med en mkt duktig ryttare. Min 2 åring flyttar till honom nu efter betet, då är han sadelvan mm. Ryttaren utbildar honom, tränar och tävlar. Hästen är till salu under hela tiden men det är ett 3 års projekt, meningen är att han skall gå championaten. Ryttaren har fått köpt in sig på hästen för en mindre summa men står för alla kostnader när hästen är hos honom. När hästen sälj såsmåningom så delar vi 50/50. Det här tycker jag är ett bra sätt att dels ge hästen möjligheter med en duktig ryttare och dels kunna få ett bra pris på honom. Visst hade jag kunnat behålla hästen själv och utbildat honom den första tiden men pga platsbrist, fel storlek på hästen för mig mm så blev det här en perfekt lösning för mig.

Det är ju mer en form av samarbete, än att jag köper en tjänst av någon, i mina ögon. Är det ett vanligt sätt att göra på? (I någon form)

Liknande trådar

C
Avel Med posten idag kom hopphästklubbens nya gratistidning: Showjumping. Tidningen är precis det jag tror att att både svensk avel och...
Svar
7
· Visningar
925
Senast: Northern
·
C
Avel Hittade en artikel på hopphästklubbens hemsida. Tänkte lägga in artikeln här i debatternas egna Mecka :D eftersom jag tycker att... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 928
Senast: clownen
·
Avel Jag snubblade över en intressant artikel i ett gammalt nummer av tidningen Hästen (nr 8 1958) som försöker reda ut vad begreppen efter...
Svar
10
· Visningar
10 113
Senast: ancan
·
S
Avel Hur viktigt är det egentligen att ha bra ston? Personligen tycker jag att det är otroligt viktigt! Idag läste jag en intressant artikel...
Svar
4
· Visningar
1 278
Senast: Ralda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 31