Sv: Saluki & Whippet
Kort förklarat: de är fantastiska!
Längre förklaring:
Whippet har oftast mer vilja att vara med där det händer saker än vad salukin har. En vuxen whippet verkar ha lättare att "klättra på väggarna" om de får väldigt lite motion än vad en vuxen saluki verkar ha. (dock är väl båda raserna riktiga vilddjur som valpar och unghundar...)
Båda raserna tänker väldigt mycket själva och är därför inte de mest lättmotiverade när det gäller tex lydnadsträning.
De har en mycket stark jaktinstinkt och jaktvilja. De jagar med främst med synen (till skillnad från "vanliga jakthundar" som jagar med nosen). Tappar de bytet med synen så slutar de allra oftast att jaga.
De är lugna inomhus, full fräs ute och kan vara med på hur mycket som helst. Mot främlingar (både människor och hundar) är de ofta mjuka och vänliga, men det är inte många som kastar sig över allt och alla och älskar alla. Framförallt salukin måste man förtjäna tillgivenhet från. (Whippen är ju också sådan, men jag upplever att det är en skillnad mellan raserna på den punkten och att salukin ofta har mer värdighet och avhållsamhet mot omgivningen).
Svårt att berätta när jag inte vet vad det är du vill veta direkt.
Bilder tänker jag inte bidra med, eftersom jag anser att man aldrig ska välja ras efter vad som är mest estetiskt tilltalande, men kikar du runt här på buke kan du hitta trettioelva miljarder bilder på mina två salukidamer och kanske någon bild på våra whippetkompisar också