Saltsten när??

Ela66

Trådstartare
Ni som är vana föl och unghästar:
Från och med vilken ålder är det lämpligt att låta den unga hästen ha fri tillgång på salt via saltsten?

Det jag läst mig till är att föl inte ska ha det eftersom deras kroppar inte kan ta hand om det. (men det står inget om när det är lämpligt att låta dem ha saltsten) Varg går gränsen? Är det hela första året man ska undvika saltsten, eller kortare?
Någon som vet?

Sv: Saltsten när??

Hejsan!
Vi började låta vår unghäst ha fri tillgång till salt när hon var ca 1 år, lite äldre. Hon fick fri tillgång på betet 08(hon är född april-07). Det finns ju alltid 100 olika sätt som folk gör på. Men så brukar vi göra ialafall.

Sv: Saltsten när??

Vi ger våra föl saltsten så fort de skiljts av från sina mammor. Då kan de dricka vatten och på så sätt släcka törsten som uppstår vid saltintag. Det är därför inte föl ska ha saltsten inom räckhåll eftersom att de inte lärt sig dricka vatten som är ett måste om man slickar saltsten. :idea:

Liknande trådar

Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 488
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 608
Senast: Sedna
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 464
Senast: Tantan
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 888

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Räkna ut kaloriintag?
  • Valp 2025

Hästrelaterat