saltfråga

Glimfeather

Trådstartare
On hästen aldrig äter på sin saltsten (jag ahr sett henne slicka på den en gång och ändå har jag haft henne sen i slutet av juli) bör man ge lite salt i fodret då, eller vet min häst att hon inte behöver något salt för att hon få i sig det på annat sätt?
 
Sv: saltfråga

Minskar inte saltstenen alls? Dom kan ju slicka utan att man ser det.

Som jag har lärt mig så behöver man i regel ej ge salttillskott till "fritidshästar". Men däremot till hästar som tränar och tävlar och svettas mkt kan det behövas.
 
Sv: saltfråga

läste i en annan tråd här att man kan ju väga stenen. väga nästa dag eller vänta en vecka och väga igen, väger den mindre så vet man att pållen har slickat!
 
Sv: saltfråga

Om hästen aldrig äter av saltstenen, ge salt i fodret i stället. Även en häst som inte arbetar har behov av salt, även om behovet naturligtvis ökar vid ökat arbete.

Hur stor är din häst och hur mycket arbetar den?
 
Sv: saltfråga

nej, de slickar inget, stenen ser helt ny ut fortfarande, iofs ha rjag tre, en på väggen i boxen, en i hagen (den blir ju mindre pga regnet) och en till i boxen som de rev ner.

Hon är ett fullblod på knappt 160 cm och väger ungefär 450 kg. just nu arbetar hon nästan ingenting eftersom hon varit skadad en längre tid, emn jag ska just till att sätta igång henne igen.
 
Sv: saltfråga

Salt är viktigt för många funktioner, även fertiliteten. Jag har också hästar (avelsston) som inte bryr sig om sina saltstenar och jag kommer framöver att tillsätta lite salt i fodret.
 
Sv: saltfråga

Glimfeather skrev:
On hästen aldrig äter på sin saltsten (jag ahr sett henne slicka på den en gång och ändå har jag haft henne sen i slutet av juli) bör man ge lite salt i fodret då, eller vet min häst att hon inte behöver något salt för att hon få i sig det på annat sätt?

Nedanstående är saxat från

http://www.kurant-bioactive-foder.com/feeding.html#feeding_8

"Svettförlusten för rid-, trav- och gallopphästar i arbete kan uppgå till mellan 5-15 liter per timme, vilket motsvarar en förlust av ca 43-133 gram vanligt koksalt per timme."

Det är ju lätt att räkna ut hur länge saltstenen bör räcka. Om stenen väger mellan 1 och 2 kg så borde den vara slut efter 50 - 100 dgr om hästen har ett behov på ca 40 gr per dygn och man rider ca 1 tim per dag.

mvh Jessica
 
Sv: saltfråga

Jag kör faktiskt på att de alltid ska ha tillgång till saltsten, och att de då äter det salt som de behöver. Jag tror att åtminstone salt är en sådan sak som både hästar och människor känner när de behöver. Människor kan tex få enorma "måste ha" känslor efter tex salta jordnötter, då är det salt man behöver. Jag tror inte på att "lura" i dom salt genom att blanda det i fodret så att de "måste" äta upp det.
 
Sv: saltfråga

Ardnas skrev:
Jag kör faktiskt på att de alltid ska ha tillgång till saltsten, och att de då äter det salt som de behöver.

Jag tror också på tillgång till saltsten.

Ardnas skrev:
Jag tror att åtminstone salt är en sådan sak som både hästar och människor känner när de behöver.

Det tror jag är skitsnack (se nedan). Och har du tänkt på att det finns salt i nästan all mat du äter, eller har du missat det? Titta på nästan vartenda recept, t o m pannkakor eller bullar, så hittar du salt i det. Vilken typ av smör äter du förresten. Kanske extrasaltat???? Hur mycket salt ingår i din hästs foderstat? Hur mycket får den i sig genom att slicka på saltstenen?

Om du för skoj skull försöker räkna ihop din totala saltkonsumtion under en dag och sedan multiplicerar den med så många gånger mer som din häst väger än dig (kanske så mycket som 10 ggr mer) så innebär det att din hästs saltbehov är 40 gr om ditt behov är 4 gr. Sedan är det bara att räkna baklänges och se hur mycket din häst slickar på saltstenen. Du vet väl att salt försvinner ur kroppen även med urinen och när det ev rinner i ögon och näsa på hästen. Antar att du någon gång har smakat på tårar och känt att de är salta. Och det är lustigt hur man kan smaka salt på huden utan att ha svettats en droppe, eller hur?

mvh Jessica
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: saltfråga

Det ingår så mycket salt i hästens foderstat som den vill/behöver ha i sig. Har jag ätit för lite salt, så känns det och då äter jag något med salt i. Hästen har samma val när den har en saltsten - att äta salt när och i vilka mängder kroppen behöver det. Nog vet väl jag att hästar behöver salt likaväl som jag behöver det, vad har det med mitt inlägg att göra? Nu skrev jag att jag anser att kroppen känner när och i vilka mängder den behöver salt, och då äter hästen på saltstenen.
(Ett exempel som jag egentligen inte vet om det hör till diskussionen är när jag var utomlands, det var varmt och jag tappade jättemycket vätska (salt), då fick jag enorma "cravings" efter salt och satt till slut och åt rent salt direkt ur saltburken. Efter ett litet tag var det nog och mitt enorma behov som gjorde att jag faktiskt tyckte det var det godaste som fanns med rent salt gav sig. Det var alltså min kropp som skrek efter salt.)
 
Sv: saltfråga

Ardnas skrev:
Det ingår så mycket salt i hästens foderstat som den vill/behöver ha i sig.

Vad äter din häst? Har du några siffror på saltinnehåll?

När jag tittar på Kraffts analysgaranti så kan jag se att Grunden innehåller 8 gr salt per kg och Plussen (Grön och Blåröd) innehåller ca 20 gr per kg, men dessa kan man inte ge mer än ett kg av pga det höga seleninnehållet.

Jag hittar också tillsatt salt i mineraler men då handlar det om 150 gr per kg och man kan sällan ge mer än 50-100 gr även här pga selenet och det innebär ca 7,5-15 gr salt.

Alltså innebär det att om man ger 3 kg Grund och 100 gr mineraler så får hästen i sig ca 30 gr salt.

Jag tror att det är samma fenomen vad gäller saltsten som det är med vattenkoppar. Det finns hästar som har blivit uttorkade pga att de inte har orkat stå och trycka fram tillräckligt mycket vatten för att tillfredsställa sitt vattenbehov.

mvh Jessica
 
Sv: saltfråga

Tytvärr är det ganska lätt att hästens vätskebalans/saltintag hamnar lite i obalans och då kan de få svårt att reglera intaget själva.
 
Sv: saltfråga

På västkusten behöver man tydligen inte tillsätta salt. Det finns naturligt med närheten till havet har jag hört. Vet inte var du bor. Min gnager gärna på sin saltsten. Det är väl "bara" na cl. Mineraler är andra salter man tillsätter. Dessa vill inte min pålle ha. Han är fenomenal att äta runt, de sitter som en kaka i botten på krubban. Då behöver han inte. Salter till viss del de viktiga kommer ju med i höanalysen.
 
Sv: saltfråga

Betr saltbehov hos hårt tränande hästar men intressant också att notera att de inte ens lyckades få i sig så mycket salt som behövdes för att kompensera kroppens förluster utan den höga träningsnivån.

Ur boken "Hästforskning under 25 år - ATG-stödd forskning 1977-2002":
"Tilldelning av salt. Det vanligaste sättet att ge hästar salt är via saltsten. Detta kan dock inte rekommenderas till hårt arbetande hästar eftersom många individer inte tycks klara av att inta så mycket salt som de behöver från en saltsten. Ett bättre och säkrare alternativ för att få i hästen det salt den behöver är att ge salt direkt i fodret.
Vi har mätt det frivilliga saltintaget hos travhästar i hård träning genom att väga deras saltsten varje dag i sammanlagt 50 dagar. Studien visar att det frivilliga saltintaget var mycket lågt och att flera av hästarna levde med en större eller mindre saltbrist. Hos 75% av hästarna täckte det frivilliga saltintaget inte ens deras beräknade underhållsbehov, dvs de förluster som de dagligen gör med urin och träck. Dessa hästar hade också höga nivåer av det natriumsparande hormonet aldosteron. Kroppen kan försöka kompensera för en saltfattig diet genom att ta natrium från skelett och muskulatur. Vilka konsekvenser den typen av reglering får förhästen i ett längre perspektiv vet man inte. Den här studien visar dock att en saltsten inte är det bästa sättet att erbjuda salt till hårt arbetande hästar." (Jan Erik Lindberg 2002)
 
Sv: saltfråga

Mycket bra svar!
Hästar som själva reglerar sitt saltintag endast med hjälp av saltsten är få. De äter inte ens underhållsbehovet.
Nyare studier av "Salt Anna" Jansson visar också att en saltsten inte är tillräcklig och att ett dagligt tillskott i fodret är önskvärt. Vid hårdare arbete är det bästa sättet att kompensera förlusterna en saltlösning som innehåller 9 g NaCl / l vatten.
// Linda
 
Sv: saltfråga

Hur mycket salt per dag räknar man med att en normalhäst behöver? Dvs som underhållsbehov?
 

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
2
· Visningar
531
Senast: Fibusen
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 129
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
887
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Skulle behöva lite hjälp från er som kan räkna eftersom min hjärna inte klarar av matematik. I år har vi fått två skördar som är så...
2
Svar
21
· Visningar
1 448
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fästa huva
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp