saltfråga

Sv: saltfråga

Hej!
I samma artikel (ur Hästforskning under 25 år) står att underhållsbehovet för en 500 kg häst är ca 25 gram salt per dag. Jag var ute i köket och vägde nyss och 25 gram är 1/4 deciliter vanligt salt.
Häls Nocke
 
Sv: saltfråga

Jag har en häst som inte rör saltstenen och en som äter upp den. Jag ger salt i fodret istället. Ca. 1 msk/dag. Kan få 2 msk sommartid när de svettas mkt.
 
Sv: saltfråga

Enligt Anna Jonsson SLU är en häst grundbehov 20-30 gram salt per dag. Det är omöjligt för en häst att få i sig så mycket salt via saltstenen. En häst kan få i sig lite via bete men inte tillräckligt.

En häst kan svettas upp till 10-15 liter per timme vid hård träning i värme. Då är det livsnödvändigt med salt. En häst som får vätske/saltbrist dör. En människa med samma problem svimmar.

En fritidshäst som inte svettas så mycket behöver trots allt sitt grundbehov. Kolla om dina mineraler innehåller nog med koksalt, då behöver du inte tillskott.

Om inte behöver du kanske ge extra.
Anna rekomenderar salt i maten alt. fysiologisk koksaltlösning i en extra hink ( ca 1 dl alt + 10 liter vatten).

Förr i tiden var det vanligt att man saltade på höet för att binda fukten. Då fick hästarna automatiskt i sig salt. Nu gör man sällan så varför lite extra salt är bra.

Ta absolut inte bort saltstenen!

/Lycka till!
 
Sv: saltfråga

Tack för det utdraget, det var mycket intressant läsning! Det här vill jag läsa mer om, man kan ju alltid ändra uppfattning... :o :idea: Seriöst material, tex forskningsrapporter och hänvisningar till såna lyssnar jag gärna på, det som jag uppfattar som andra personers personliga uppfattning brukar jag vara mer skeptisk till... Tack! SLU:s hemsida nästa, får försöka hitta mer där... :bow: Var kan man få tag på den boken? På SLU?
 
Sv: saltfråga

Om hästen inte äter på sin saltsten, år det för att den redan har de i kroppen å inte behöver mer. den vet bäst. Så vad jag anser behöver du inte de. Kram :bump:
 
Sv: saltfråga

Jag ger alltid min häst extra salt då han inte slickar mycket saltsten men gör sej av med mycket! det får han även om han vilar!
 
Sv: saltfråga

Min häst har mineralsten och slickar i sig den på ca 2-4 månader. en har dom en vanlig saltsten i hagen.
 
Sv: saltfråga

Asterix skrev:
Om hästen inte äter på sin saltsten, år det för att den redan har de i kroppen å inte behöver mer. den vet bäst. Så vad jag anser behöver du inte de. Kram :bump:
Det är ju just det som forskningen har kommit fram till ,att dom inte känner hur mycket salt dom behöver. Arbetande hästar behöver mer än vad dom kan SLICKA i sig.
 

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
2
· Visningar
531
Senast: Fibusen
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 129
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
887
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Skulle behöva lite hjälp från er som kan räkna eftersom min hjärna inte klarar av matematik. I år har vi fått två skördar som är så...
2
Svar
21
· Visningar
1 448
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fästa huva
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp