Salta banan

fejko

Trådstartare
Funderar på att salta banan så jag slipper köra till ridhus i tid och otid. Min bana är dock lite blöt när det regnar mycket (som det gjort den här hösten)
. Finns det risk att banan blir blötare om man saltar?Saltet binder ju även vatten på sommaren så det inte dammar så mycket. Sedan undrar
ag hur hästarnas karleder mår av saltet?
 
Sv: Salta banan

Jag hade nog inte gjort det av den enkla anledning att jag inte skulle vilja rida runt där för benens skull... känns lite sådär.
 
Sv: Salta banan

Jag stog i ett stall där man saltade i ridhuset och det var inte några problem med benen då.
 
Sv: Salta banan

Man brukar använda flingsalt mot damm. Vet inte om detsamma räcker för att motverka frysning.

Det räcker med att spola av hästen efteråt.
Var aktsam om du har vattendrag nära- läckage av saltet.
 
Sv: Salta banan

till saltning av ridbanor använder man natriumklorid, som är skonsamt för hästarnas ben och hovar. Nemas problemas ö.h.t.
 
Sv: Salta banan

Var kan man köpa och vad kostar det? Ridbanan började frysa igår och det hade varit käckt om man kunde ha den ridbar ett litet tag till :)
 
Sv: Salta banan

aha googlar det är vanligt vägsalt - kalciumklorid hur är det jämfört? med tanke på hästbenen/hovarna?
 
Sv: Salta banan

Nä . Natriumklorid dvs koksalt brukar vara vanligt och är inga som helst problem såvida man förstås inte dränker in ridhusbottnen utan använder uträknad vettig mängd .
Men visst - magnesium klorid används mkt frekvent det med , jag hänvisade till vintersaltning i första hand . Bägge funkar fint .
 
Senast ändrad:
Sv: Salta banan

Fast nu pratar Mackan om inomhusbana som det inte regnar på... förhoppningsvis:D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 379
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 797
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 758
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 788
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp