Sällskapssjuk häst..

M

Minus

Jag har en valack, 6 år gammal som ger mig gråa hår...
Han har alltid haft svårt att vara ensam men det har gått, han har varit lite orolig, men det har funkat.
Nu börjar det hela gå överstyr, nu kan jag inte ens ta ut en annan häst ur hage eller stall innan han lever runt, detta trots att han har en kompis kvar. ( Har tre hästar )
Jag försöker korta stunder, helst när han är i stallet eftersom risken att han kommer lös är obefintlig, men han sparkar, stegrar och gnäggar i ett. Har haft samma problem i ett tidigare stall där det fanns 7 hästar, varav 2 var som luft för honom, men så fort någon av de övriga skulle ut ur stallet blev det kalabalik. Dock fungerade det att ta ut dom ur hagen.
Jag börjar misströsta, har någon något tips?

/ Minus, förtvivlad.
 
Sv: Sällskapssjuk häst..

Puffar lite.
Har sett att det finns andra trådar om ensamna hästar, men här kan jag inte ta ut någon av de andra hästarna..
 
Sv: Sällskapssjuk häst..

Hur är han när du tar bort honom från flocken?
Är det ston eller val. han hiospar över. Eller spelar det ingen roll?
 
Sv: Sällskapssjuk häst..

Tack för svaret!

Tar jag ut honom är han lite orolig i början, men det ger sig snabbt.
Jag kan ta in honom i stallet och låta honom vara ensam utan större problem, men jag kan inte få ut andra hästar ur hagen eller stallet utan att han blir totalhispig. Sto el valack verkar inte ha någon betydelse.
 
Sv: Sällskapssjuk häst..

Är det en ranghög häst? De reagerar ofta mer om det blir nån ändring i flocken... Mycket träning är det enda tipset jag kan ge! Försök att göra övningar med din häst där ni kan vara ensama... Min häst har blivit mycket bättre på hemmaplan sen jag började åka iväg på träningar, som om han har mognat lite...
 
Sv: Sällskapssjuk häst..

Nej, jag tycker inte han är särskilt ranghög. Nu har han visserligen gått i en väl etablerad flock i flera år och nu har vi flyttat. En kompis har han med sig och ny har tillkommit. Men i hagen är det lugnt.
Efter kvällens bravader, så undrar jag om jag är på väg åt fel håll.
På kvällarna brukar jag ta ut dom, en i taget bara 5 min, även honom. Ikväll trodde jag han skulle sparka sig igenom boxen, när vi kom in igen så såg han vettskrämd ut. Inte arg, upprörd utan rädd:confused: Då hade han ändå en kompis kvar i stallet.
 
Sv: Sällskapssjuk häst..

Det låter som om grundtryggheten har fått sig en känga, försök att ta reda på vad som kan ha hänt och jobba med hästens grundtrygghet samt förtroende.
 
Sv: Sällskapssjuk häst..

Jag har ingen aning om vad som kan ha hänt, mer än att vi har flyttat till nytt stall. Dock mitt eget så det är inte massa okända människor som rör sig runt honom. Har dessutom haft honom sen föl, så han borde inte ha otäcka upplevelser i bagaget.

Jag upplever honom inte som dum eller elak i dessa lägen utan mer osäker, men vet inte hur jag ska komma till rätta med problemet!

Tack för svaren.
 
Sv: Sällskapssjuk häst..

Nu behöver det inte handla om dramatiska saker, ibland kan en häst bli störd ebart genom en rutinförändring. Nu är detta endast ett exempel, men så du ska förstå hur små förändringar det kan handla om.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 373
Senast: mars
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 812
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 555
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp