Sällskaps hundar?

F

Flo-Jo

Hur rent av surfat runt lite på Diverse hundsidor och ser allt mer och mer hundar som säljes till sällskap..

Nu undrar jag vad är en sällskaps hund?
Vad är en sällskaps hund för er?

För när jag ser något sådant stå i en annons där de hanlar om aktiva raser så kan jag inte ungå att nästan maila säljaren och fråga vad då sällskaps hund?
Enbart

*Nyfien på att höra andras åsikter*

Sv: Sällskaps hundar?

En sällskapshund för mig är en hund av en ras som inte har några specifika arbetsegenskaper.

Ex. de hundar som har jaktegenskaper, vallningsegenskaper, brukshundar etc. är inte rena sällskapshundar i mina ögon.

Jag säger som Gnist.

Men sen tänker jag också så här, att oavsett vad jag har för ras så är den en sällskapshund till mig.
Har sett flera här skriva att nä min hund är i första hand en brukshund eller vad det nu kan vara. Men vi säger att man tränar 1 -2 timmar om dagen, vad är då hunden restan av dygnet?
Jag anser att den då är ett sällskap, och det är mina hundar hela tiden för mig, oavsett vad vi gör.

En sällskapshund i mina ögon är en hund som inte behöver arbeta för att må bra, utan klarar sig gott och väl med promenader och lite tankenötter eller dylikt.

Mina hundar är inte sådana hundar, men sällskapet får jag på köpet. ;)

För mig är en sällskapshund en hund som inte har någon utpräglad egenskap, ex jakt, vallning osv. en sällskapshund är enligt min mening en hund som nöjer sig med promenader och inte kräver allt för mycket aktivering mentalt.

Jag delar samma menning som er.
Men om man ser som så här jag talar mycket för den ras osm jag Siberian Husky.
Jag har i flertal annonser sätt att det såtr bla-sällskaps hund -bra jakt hund-går att ha lössa utan problem en soff hund :rofl:
Folk som köper dessa hundar vet ju i regel inte *så vidar man inte läst på* vad man köper.

Finns de så mycket raser som enbart är rena sällskaps hundar..:confused:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 634
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 182
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 060
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka