sällskap?

I

iamanalien

Jag undrar vad som räknas som sällskap till häst och vad som inte är lagligt? Jag vill INTE ha svar som säger att en häst är det lämpligaste till en häst för det vet jag redan, är bara nyfiken på vad som är lagligt... :)

Sv: sällskap?

Tror att det funkar lika bra som med ett får, ko eller vad som helst med en häst, bara den har sällskap :)
Man måste ju ha sällskap, å de kan man förstå eftersom dom är så pass stora flockdjur.
Men tror att man kan ha vilket djur som helst som passa till det, eller :o?

När vi köpte vår första häst gick hon med våra kor. Hon fäste sig väldigt mycket vid dem och när man red och körde förbi på vägen med henne gnäggade hon till dem. Hon försökte även adoptera en av kalvarna.

Hon försökte även adoptera en av kalvarna

Haha jag DÖR ! :D

En som har häst nära mig har den tsm med ett får :)
Den går runt i hagen, men eftersom den är så liten går den lätt under eltråden. Men det är ett bra sällskap iallafall!

Senast ändrad av en moderator:

Jo, på något sätt hade en av kalvarna kommit in i hennes box, och hon bestämde fort att det var hennes bebis, och blev väldigt upprörd när vi tog tillbaka kavlen till sin riktiga mamma.

När jag mockade i stallet en dag (som alla andra dagar visserligen!) så pratade de på radion om detta med sällskap till häst. En kanin i boxen är inte ett sällskap även om den "sällskapar". Den är helt enkelt inte godkänd som enda sällskap! :) För liten kanske :angel:

Vad jag har för mig så är människan lagligt, hästen behöver inte ha ett annat djur som sällskap. Bara man uppfyller social daglig kontakt och det kan även människan ge. Och att hästen få tillgång till daglig hagvistelse. Där det kan röra sig fritt i alla gångarter.

Om detta är lämpligt med människa som ända sällskap är en annan fråga, men du ställde vad som är lagligt. (så var det i höstas i alla fall om det inte är ändrat i vår)

Får, getter, kor, Getter är dessutom otroligt roliga djur =) Vet dock inget som är olagligt. Våra hästar tyckte mycket om våra katter, som dessutom bruka ligga och sova på dem. men de är nog inget riktigt sällskap för en häst =)

Vi hade också stallkatter som sov ovanpå hästarna, tills den dagen när ena hästen skakade på sig, och katten satte klorna i baken på den för att hålla sig kvar. Har aldrig sett en häst bocka så mycket inne i en box i hela mitt liv.

Vad jag har för mig så är människan lagligt, hästen behöver inte ha ett annat djur som sällskap. Bara man uppfyller social daglig kontakt och det kan även människan ge. Och att hästen få tillgång till daglig hagvistelse. Där det kan röra sig fritt i alla gångarter.

Om detta är lämpligt med människa som ända sällskap är en annan fråga, men du ställde vad som är lagligt. (så var det i höstas i alla fall om det inte är ändrat i vår)

Har för mig men kan så klart ha fel, att det skulle bli lagändring så att hästen måste ha sällskap av annat djur alltså,
from när det skulle gälla vet jag dock inte men det går ju att ta reda på om man vill.

KL

Tyvärr så är det lagligt med en människa som "sällskap" om den får den sociala biten tillgodosedd, men det anser jag inte att en människa kan göra.
Inte heller en ko eller ett får, även om det också är lagligt.

Jag vill absolut ha lag på att en häst ska gå med andar hästar, förutom i undantagsfall som vissa hingstar men då ska de ha andra hästar i närheten.

KL

Tyvärr så är det lagligt med en människa som "sällskap" om den får den sociala biten tillgodosedd, men det anser jag inte att en människa kan göra.
Inte heller en ko eller ett får, även om det också är lagligt.

Jag vill absolut ha lag på att en häst ska gå med andar hästar, förutom i undantagsfall som vissa hingstar men då ska de ha andra hästar i närheten.

:bow::bow::bow:

Asch då var nästan säker på att det var lag på sällskap, jag menar vi människor är ju INTE djur och även om vi skulle bosätta oss i hagen så beter vi oss inte som djur gör och tillgodoser inte behovet av likvärdiga individer som flockdjur har.

När jag mockade i stallet en dag (som alla andra dagar visserligen!) så pratade de på radion om detta med sällskap till häst. En kanin i boxen är inte ett sällskap även om den "sällskapar". Den är helt enkelt inte godkänd som enda sällskap! :) För liten kanske :angel:

Jag har läst om hästar som gillat kaninsällskap i boxen, men de enda fall jag stött på i RL slutade med väldigt platta kaniner.:( I något fall var det oklart vad som hände, men i ett annat stampade hästen på kaninen med flit.

Andra flockdjur, t ex nöt, får eller getter. Detta dock under förutsättning att hästen trivs med det som sällskap i stället för häst.

Människan räknas INTE annat än i undantagsfall, där du umgås med hästen i princip hela dagen, typ gubben som kör med hästen i skogen från morgon till kväll osv. Dvs människosällskap är inget som går att tillgodoräkna sig för oss 'vanliga hästägare'.

Jag fick min första häst när jag var åtta år,ett varmblod och hon gick ensam i hagen men på den tiden hade man inte lika mycket bestämmelser eller kunnighet.Det är typ 27 år sen men när man tänker tillbaka så var hon inte lycklig ensam och sista åren jag hade henne kvar gick hon med min farbrors kor och då hon var lycklig.Enda problemet var att hon hittade hålena i stängslet vilket inte korna hade hittat förut och drog med sig hela koflocken till grannens åker.Får lär också gå bra ihop med hästar och jag har hört att det inte får äter så äter hästarna i hagen och vice versa!:D

jag har för mig det e lag på att ha sällskap?

Är vi inte? :confused:

Ang. frågan så borde väl t.ex. åsnor funka? :)

Nej just det, och då borde inte vi räknas som "sällskap".
Därför trodde jag att det gick bort helt och fick lov att vara ett djur eller rättare sagt flock djur.

Andra djur funkar nog som sällskap, men en eller flera hästar måste väll vara det opptimala, eftersom beteendet är så varierande inom olika arter så kan hästen inte få utlopp för sina "hästbehov" riktigt om den går med andra djur.

Tycker detta är intressant eftersom jag vet 2 tjejer som ska skaffa sommarhäst dvs 1 häst den kommer inte att ha sällskap av något annat djur,det väll inte vara helt laglit eller gäller det inte "kortare" perioder?

Innan min andra tant kom, gick Honey med Fåren. För enligt inspektörerna som var här och kolla fåren då sa att hon behövde ha en häst kompis eller att några får gick med henne, för hon fick inte stå själv. Så Får är lagliga djur.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
913
Senast: Sirap
·
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 882
Senast: Gunnar
·
Hästhantering https://www.hippson.se/artikelarkivet/hoppning/albert-voorn-om-jag-inte-delar.htm?fbclid=IwAR0FTs4GkpUioptxwC32EKPYo-_CLV-fSAAI9wyk5opckE...
Svar
11
· Visningar
2 081
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur