Sällskap till min kattgubbe?

T

Tjorven

Hej!

Jag har en kastrerad hankatt på 7 år. Han har alltid varit ensam innekatt, och det har fungerat bra om han har fått mycket uppmärksamhet på kvällar och helger. Jag under hösten varit hemma mera på veckorna. Nu när jag arbetar heltid igen har jag märkt att han har blivit väldigt rastlös, och verkar aldrig riktigt nöjd hur mycket jag än försöker aktivera honom.

Detta har gjort att jag har börjat fundera på att skaffa en till katt. De gånger han har träffat andra katter (både på hemma- och bortaplan) har han inte fräst och försvarat sitt revir som de andra katterna har gjort, utan han har bara tittat på dem och undrat vad de är för ena konstiga typer, och sen gått runt och inspekterat stället om han har varit borta, eller lagt sig under ett bord och tittat på när den andra katten inspekterar hans hem…

Min fråga är dels om det överhuvudtaget är en bra idé att skaffa sällskap åt en så pass gammal katt, och sen vad jag ska skaffa isåfall!? En kattunge eller en vuxen omplaceringskatt? Det skulle kännas enkelt med en vuxen katt som i alla fall är grund-uppfostrad, men är det enklare att få dem att acceptera varandra om den andra är en unge? Och finns det risk att min gubbe skadar den lilla om jag väljer en liten? Och är det bättre med en hona eller hane?

Mycket frågor blev det... Hoppas ni har några bra idéer!

/Tjorven

Sv: Sällskap till min kattgubbe?

När min hane var 7 så skaffade jag en galen vildkattunge på ca 7-8 månader som sällskap ;)...Kanske inte världens smartaste, men vildkattungen behövde ett hem och min hane sällskap resonerade jag då, hur som haver så funkade det till slut. Visst fräste han när hon kom nära, men eftersom han fått stå ut med en hel del ( hund, hundar man vart hundvakt åt, kanin osv), så vande han sig till slut. Numera tvättar han henne gärna...MEN är hon för flamsig så kan han fräsa till. Men han gör aldrig något. Jag tror han uppskattar henne ganska mycket, dom sover i hop ibland och han har alltid sällskap. Nu har dom kamperat i hop i 4 år, och när jag hittade en hemlös katt på långfredagen och drog hem, så fräste han inte så himla mycket. Dom vänjer sig fortare än vad man kan tro.

Jag skaffade sällskap till min gamle kastrat när han var 11, och han var såld direkt! Första veckan var den lilla arg och fräsig, han kröp försiktigt fram till henne för att få tvätta henne (samtidigt som han tyvärr blev deppig en vecka för att han antagligen trodde att han skulle bli "utbytt", det är en katt som valsat runt en del som avelshane och aldrig fått vara bofast hos en ägare). När de väl lärt känna varandra blev de ler och långhalm, humle och dumle... De sover tätt ihopslingrade, tvättar varandra, leker och brottas hela dagarna. Han har levt upp totalt och är nu en 13-årig kattunge. Är hon borta tex på parning letar han och ropar efter henne... När hon var dräktig tvättade han magen och tröstade när hon hade förvärkar.

Jag har visat bilderna förr men:

050725040.jpg

1,5 h innan förlossningen drog igång:
Majasmage2020.jpg

Lättast är det att ta in en unge, och en hankastrat är i den stora majoriteten av fallen väldigt omhändertagande och försiktig med de små.

Flikar in en på Hanoo som tvättar 2 veckor gammalt barnbarnsbarnbarn

bebisarv2043.jpg

Tack för svaren! :)

Sassy, dina bilder är ju helt underbara! Att två katter kan ha det så där mysigt med varandra hade jag inte trott! Men jag skulle bli nöjd om de bara får lite mindre långtråkigt medan jag är borta...

Mynta2, det var roligt att höra att det kan fungera med en nästan vuxen vildkatt också! Jag kanske inte behöver vara så orolig, med lite tålamod kanske det ordnar sig oavsett om jag väljer en kattunge eller en vuxen katt!

Har ni någon åsikt om ifall det är bättre att satsa på en hane eller en hona? Går det att ha en kattdam som innekatt om hon är okastrerad? :confused:

Går går det nog, men jag föredrar att kastrera allt som inte ska avlas på, då jag haft två kaniner som dött av cancer i fortplantningsorganen :cry:.
Men funderar du på att inte kastrera p.g.a. du vill ta någon kull eller så i framtiden, så visst borde det gå bra att ha en okastrerad hona som innekatt :)

Och angående hona eller hane - vi började med en hona, men nummer två fick bli en hane för att vi ville ha en av varje. En halvvuxen hona tror jag jag skulle skaffat i ditt fall. Hanar sägs ju bli gosigast, men min hona är hur go och tillgiven som helst, så det varierar nog från fall till fall. Han kanske skulle bli glad över en liten hona som sällskap vare sig hon är kastrerad eller inte?

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har under många år drömt om att skaffa katt men ständigt trängt undan drömmen utifrån min livssituation. Jag bor i lägenhet, pendlar...
Svar
19
· Visningar
1 080
Senast: Keb71
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 398
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
14 223
Hundträning Min mamma gick plötsligt bort i söndags och jag har därför hennes 4-åriga mittelspitz hos mig just nu. Han har i princip aldrig lämnats...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
22 322
Senast: Vassi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar