Sällskap till marsvin

Sv: Sällskap till marsvin

Tycker faktiskt inte att platsbrist är någon vettig ursäkt...
Är ju precis som med vilket djur som helst, har du nu tagit dig an ett litet liv så är det din skyldighet att göra det så bra som möjligt, hon kan ju inte förbättra eller rå för hur hon lever.
Du kanske borde ha tagit reda på lite mer information om marsvin innan du skaffade ett?
Då skulle du aldrig hamnat i den här sitsen då du vetat om att marsvin SKA bo två och två.
Är inte min mening och kritisera och låta förbannad, men jag tänker bara på din lilla "gris" där hemma.
Kan bara tänka mig hur rädd, förvirrad och ensam hon måste känna sig, och att hon ska lida för att du inte har plats och tog reda på fakta innan du faktiskt skaffade henne..
Tror faktiskt att du kan skaffa plats, det är nog prioritering det handlar om, finns det inget du kan ta bort eller flytta på, eller ställa henne i köket kanske?
Hoppas för ditt marsvins skull kan lösa detta så hon slipper sitta helt ensam 83 ½ timme i veckan :crazy:

Mvh Petra

Fast alla marsvin passar inte 2 & 2.
Har alltid haft minst 3 marsvin men sist dog 2 av ålderdom & jag fick ta en hona gratis som sällskap till den som blev ensam, de går inte alls ihop eftersom honan bara ska våldföra sig på det andra marsvinet hela tiden så vi måste nu ge bort henne & har tänkt köpa en eller 2 marsvins bebisar så att de blir lägst i rang från början.
Jag är övertygad om att honan jag har nu kommer ha svårt att vara med andra marsvin öht då hon varit taskig mot alla marsvin hon varit med hos förra ägarna oxå.

Jag hade åxå en hane ( Tuffulf) som jag inte kunde ha ihop med nått annat marsvin. Han var hyperaktiv och jagade det andra marsvinet (Trollet) och "parade" sig med det hela tiden. Trollet fick alldrig vara ifred utan lät bara Tuffulf hålla på efter ett tag. Jag tyckte så synd om honom när Tuffulf fortfarande febrilt "parade" sig med honom efter flera dagar. Jag särade på dem tills sist och köpte en ny kompis till Trollet och de funkar jättebra ihop. Jag sålde Tuffulf.

Finns ju till och med lag på att man inte får ha marsvin ensamma...

Som med många andra djurlagar är fullständigt tandlös. Detta vet man om man läst igenom L80 riktigt ordentligt och tittar hur man snällast tolkar den.
Dessutom gäller den enbart unga djur och honor (den kan man kringgå dock). Vuxna hannar som är okastrerade säger L80 att man bör hålla själva eller med hona.

När det gäller burstorlek så finns det en lag på det och det som ett marsvin skall ha minst som storlek skall 2 ha som minsta storlek också.

Senast ändrad:

En sådan hona bör man hålla ensam eller ha med hanne (förslagsvis kastrerad om man inte vill ha en massa ungar). Vissa marsvinshonor kräver en hanne i flocken för att kunna fungera med andra honor alls.
Många tror att marsvinshannar är värst att sätta ihop med varandra men honor som slåss med andra honor är värre än dom värsta hannarna :crazy:

Och wikipedia är ju totalt felfri sak med tanke på att vem som helst kan skriva in där ;)

Jag tog upp det med min syster också (som pluggar till veterinär) eftersom hon var en av dom som inte påpekat den lagen för mig. Även hon tyckte det var en för vag lag, att djur ska kunna leva naturligt osv, med tanke på hur folk håller grisar t ex (betonggolv...). Själv håller jag med om att kan man så ska man göra det så bra som möjligt för sina djur, men så länge man ser till att de mår bra är det knappast djurplågeri.

Min ambition är som sagt att fixa en liknande lösning och när det blir varmare ute ska jag prova gå med den i koppel.

Man ska inte använda sele och koppel på marsvin. Om du har möjlighet så bygg en rasthage i stället.

Jag tog upp det med min syster också (som pluggar till veterinär) eftersom hon var en av dom som inte påpekat den lagen för mig. Även hon tyckte det var en för vag lag, att djur ska kunna leva naturligt osv, med tanke på hur folk håller grisar t ex (betonggolv...). Själv håller jag med om att kan man så ska man göra det så bra som möjligt för sina djur, men så länge man ser till att de mår bra är det knappast djurplågeri.

Visst kanske inte ditt marsvin mår dåligt men hon skulle må MYCKET bättre med en kompis. Marsvin är flockdjur och det syns på alla sätt och vis när dom umgås med andra marsvin. En kompis till min syster tappade till och med sitt marsvin för att hon bara hade ett (djurskyddet och polisen tog det), med marsvinet mådde hur bra som helst fysiskt, hade bra vikt, stor bur och massor av hö. Men här uppe så anses det vara djurplågeri att ha marsvin ensamma, och jag får nästan hålla med. Vissa marsvin funkar inte med något annat marsvin och då får man acceptera det och låta det bo i en bur alledes bredvid andra marsvin så att det kan se och höra dom andra.

Ja som sagt så är jag ju inne på att skaffa ett till marsvin. Kanske blir det väldigt snart, kanske dröjer det ett tag. Jag måste bara se hur det blir med flytt först. För om det blir så att jag flyttar ganska snart blir det tufft att släpa med sig två marsvinsburar (måste ju ändå skaffa en till för att kunna vänja dom vid varandra) och mycket smidigare att skaffa ett till marsvin äl på plats.
Om det ser ut som att jag kommer bo kvar åtminstone en termin till är planen att skaffa ett till marsvin redan nu och sen försöka sälja den gamla buren.

Tror tråden har spårat ut lite för det handlar ju inte om att övertala mig till att skaffa ett till marsvin :p om jag inte varit inne på att göra det redan skulle jag inte startat tråden.

Var förbi djuraffären och tittade på marsvin. Dom hade bara en hona kvar, och den var väl inte direkt vad jag tänkt mig (ingen skönhet om man säger så och helst hade jag velat ha en långhårig denna gång). Så jag funderade på om jag skulle slå till eller vänta på nästa leverans dom får om ett par veckor och hoppas att man hinner tinga någon då som känns mer tilltalande. Även var jag liiite inne på att skaffa en kanin som sällskap istället men det tog emot för mycket att ha en kanin inomhus eftersom vi alltid hade kaniner utomhus när jag var liten.

Hursomhelst, nu håller dom på och leker i buren. I djuraffären trodde dom det skulle gå bra att släppa ihop dom direkt för den verkade inte direkt aggressiv. En stor bjässinna som är ca 8 veckor och nästan dubbelt så stor som mitt andra marsvin som är 6-7 månader gammal ... :crazy: Den är riktigt snabb och stark också så jag bävar för nästa gång buren ska rengöras, den lär kunna stressa upp den andra ganska mycket, och den är så stooor att man knappt får grepp om den :rofl:
Jag kände iaf att den inte skulle behöva "bli över" bara för att den inte var den sötaste.
Nu håller dom iaf på att göra sig bekanta med varandra och har stundvis varit jättegulliga med varandra och stundvis hållit på att riva ner buren.

Senast ändrad:

Några tips på namn?
Den är helvit förutom mörkbruna fläckar precis över ögonen. Funderade på Zorro på grund av fläckarna men det kändes lite väl maskulint :p
Den gamla har egentligen inget officiellt namn, "sötis" brukar jag säga när jag pratar med henne eller håller på med henne, men jag säger "svinet", "grisen" eller "marsvinet" när jag pratar OM den.
Funderade på "knubbis" till den nya eftersom sötis och knubbis passar ganska bra ihop (och det stämmer in på utseendet) men det kändes lite elakt.

Det där tycker jag låter konstigt för enligt kapitel 4 paragraf 1 så får man ha ett ensamt marsvin om man ger den tillräckligt med mänsklig kontakt.
Var det en vuxen okstrerad hanne och det där verkligen är sant det du säger så har dom gjort generalfel för hannar rekommenderas att INTE vara tillsammans.
Jag tror dock inte på allt jag läser på internet och med tanke på hur dåliga djur måste vara innan man ens kan plocka ifrån dom från sina ägare så vill jag verkligen ha bevis för att det där är sant.
Skulle det nu vara sant så har dom gjort fel för lagen säger att man kan byta ut djurkompis mot mänsklig kontakt och eftersom lagen inte reglerar hur mycket det skall vara så tolkas det som det snällaste för den åtalade dvs man måste bevisa att det varit för lite mänsklig kontakt.
Bara för att så klistrar jag in den jag menade:

4 kap. Gemensamma bestämmelser för hållande av olika djurarter
Allmänt
1 § Djur som har behov av att vara tillsammans med andra djur ska hållas och
skötas på ett sätt som tillgodoser dessa behov.
Allmänna råd till 4 kap. 1 §
Djur av arter som i vilt tillstånd lever i par, familj eller grupp bör
hållas tillsammans med artfränder om inte deras behov av att vara
tillsammans med andra djur tillfredsställs genom kontakt med människor
eller djuret är så onormalt aggressivt mot artfränder att det finns
en uppenbar risk för att det skadar dem.

Allmänna råd till 8 kap. 1 §
Kaniner bör hållas i par eller grupp, när så är möjligt.
Par och grupper av kaniner eller gnagare bör sättas samman av
unga djur och hållas stabila. Om vuxna djur ska sammanföras bör
buren eller inredningen ändras så att den upplevs som en okänd plats
för alla. Vuxna honor med diande ungar bör inte sammanföras i nya
grupper. En grupp bör inte bestå av fler än tio vuxna djur. Djur som
hålls i par eller grupp bör ha tillgång till gömställen eller föremål
som ger dem möjlighet att komma utom synhåll för varandra. Könsmogna
okastrerade hanar bör inte hållas tillsammans.
En hona bör
inte hållas kontinuerligt tillsammans med en könsmogen okastrerad
hane om det innebär att honan utsätts för hälsostörningar på grund
av upprepade betäckningar och födslar.

Senast ändrad:

Uppar den här tråden.
Stollan: intressant info! alltid bra att se vad som verkligen står istället för tolkningar av den.

Sen jag skaffade det andra marsvinet har marsvin nr:1 (eftersom jag inte fick några namnförslag så kallar vi den Sötis :p) blivit helskum. Förut var den lite rädd av sig men inte överdrivet, snäll att hålla på med, lätt att lyfta upp osv, kunde äta ur handen och "pratade" mycket med mig, den brukade svara när man försökte göra marsvinsljud.

NU när den fått sin kompis har den helt plötsligt blivit svår att pyssla med. När jag ska lyfta upp den så gör den allt i sin makt för att hindra mig inklusive att bitas vid enstaka tillfällen och den tjuter argt. När jag sen har lyckats lyfta upp den är den ungefär som vanligt fast lite anti.

Det andra marsvinet som ännu inte fått något namn är helt kuvad. Hon vågar knappt gå ut och äta, man ser henne bara ute enstaka gånger och ibland hör man i samband med det att Sötis jagar iväg henne. När man håller på med henne så är hon som i trans, vågar inte röra sig. Enda gången det verkade bli lite liv i henne och ögonen inte såg ut att ploppa ut närsomhelst var när vi hade duschat henne lite för det verkade hon konstigt nog gilla. Nu KAN det såklart vara att den inte hunnit vänja sig vid människor än men den är mer rädd än Sötis var när hon var ny.
När jag ska försöka vänja henne vid att äta ur handen (eller bara se till så att hon förstår vart maten finns eftersom man sällan ser den vid matskålen) så blir Sötis jättearg och hoppar på den, och kommer och buffar på min hand för att få bort mig.

Är detta normalt??

För en dominant hona så är det normalt beteende.
Marsvin tjuter inte av ilska utan av skräck eller protest (vill inte men jag vet att du är starkast).
Är marsvin arga hackar dom tänder.
Den nya är i en sådan ålder att dom lätt försöker sticka upp emellan åt och dom äldre tuktar dom hårt. Det är alltså vanligt med tjutande unga marsvin när dom är i 2 månaders ålder om man har dom med äldre. Som människa missar man ibland alla dom små tecknen som kan betyda "uppstudsighet" och man ser ju inte allt.
Det är också vanligt att ett nytt yngre marsvin kan tuktas rätt hårt av ett äldre när dom precis sats ihop.
Det kommer att bli lugnare inom några veckor.

Marsvin är flyktdjur med stort F så det är vanligt att dom springer iväg när man skall ta dom. Alla är heller inte kelgrisar utan vissa tycker kel är det värsta som finns. Jag har haft en sådan hanne en gång och han fick då vara ifred helt enkelt för då var han lyckligast.
Att den blivit mer dominant och får lov att dominera över den lilla kan faktiskt vara orsaken till att hon försöker dominera över dig. Ett bra sätt att träna bort det är faktiskt att tippa marsvinet på rygg och lära dom att vara stilla i det läget. Man lär också marsvinet att när den försöker springa så sitter den fast i din hand men när den är stilla så kommer den fri. Allt detta gör att du dominerar över marsvinet (du visar att du är starkast) samtidigt som du får ett marsvin som är lättare att hantera i alla lägen.

Tack för tips! :)
Angående "tjutandet" så är det bara den äldre som gör det. Har hittills nästan bara varit den som pratat överhuvudtaget (de har väldigt olika röst, den yngre är dov och lite "knarrig" och tjuter sällan utan snarare kuttrar när den låter, den äldre är mycket ljusare i rösten).

Det jag tyckte var mest skumt med beteendet var väl just att den betedde sig "aggressivt" mot mig. Förstod det egentligen inte mer än att den inte ville bli upplyft förrän jag kände att den bet mig och insåg att den sparkade med benen för att jag inte skulle få grepp om magen. Men det är säkert som du säger, man har ju märkt att hästarna ändrat beteende också helt plötsligt mot människor om de fått en mer dominant eller mindre dominant hagkompis :p

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 607
Senast: Stereo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 616
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 218
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Kan börja med att säga att detta inte är aktuellt på ett par år åtminstone men jag är lite otålig så vill gärna börja planerandet redan...
Svar
7
· Visningar
1 287
Senast: Ichigo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama