Sällskap till marsvin

Totola

Trådstartare
Kan man ha två marsvin tillsammans även om de inte är uppväxta tillsammans? Bör det isåfall vara någon särskild åldersskillnad eller kön?
Har en marsvinshona nu som är ca 5 månader gammal och just nu kände jag att jag inte har plats för en till iom att jag tyvärr inte har plats med en större bur i min lilla etta som redan är fullsmockad. Däremot är ändå planen att flytta till något större framöver och då finns möjlighet till större bur och ett till marsvin som sällskap.
Har ganska dåligt samvete såhär i efterhand för tanken när jag köpte henne (och valde en ganska liten bur) var att jag ändå skulle hålla på med henne lite varje dag. Men det har snarare blivit lite varje vecka, mest i samband med att man rengör buren. kan inte ha henne lös då jag inte har några dörrar mellan rummen och har köket mer eller mindre som ett förråd. Ska skaffa ett koppel och promenera lite när det blivit varmare.

Som sagt, är det något man ska tänka på om man ska släppa ihop marsvin som inte är uppväxta tillsammans? Kan det fungera att släppa ihop en unge med en vuxen?

Sv: Sällskap till marsvin

Det brukar inte vara några problem att sätta ihop honor med varandra även om de inte vuxit upp tillsammans.
Ha dem gärna i separata burar bredvid varandra några dagar innan du släpper ihop dem så de får lära känna varandra lite på avstånd först. Lite pipande och "muttrande" kan det vara till att börja med ,men det brukar ge sig ganska snabbt:p

Haha piper och muttrar gör hon ju redan på mig! :p
Ja, det låter logiskt, så gör man ju med hästarna också när man ska vänja ihop dom. Hade faktiskt aldrig tänkt tanken att man INTE skulle kunna ta en till i efterhand men när jag pratade med min mamma häromdagen så sa hon att "Neeej, det är för sent nu. Då skulle du ha skaffat en till redan från början." Men så tror jag inte hon har haft några egna marsvin heller vad jag vet så det var väl bara en gissning eller ett pessimistiskt uttalande :p

En annan sak - brukar marsvin bli mindre tama mot människor om de har marsvinskompisar? Alltså att man måste se till att umgås extra mycket med den nya tills den blivit tam för att inte riskera att den blir mer skrajsen av sig?

Det brukar inte vara några problem att släppa ihop marsvin, men för att underlätta det ännu mer så är det bästa att köpa en liten unge till henne, då brukar det nästan aldrig bli några problem!

Och ja, marsvin blir mycket modigare, socialare, och mer frammåt av att ha en kompis, då dom känner sig tryggare.
Tänkt dig själv om du satt själv hela tiden eller om du hade din bästa kompis med dig hela tiden, då du har någon att mysa med, äta ihop med, småprata och utforska med :)
Går inte nog att understryka hur viktigt det är för att dom ska måbra att dom har en kompis!
Och om du kanske bara håller på med henne en halvtimme i veckan, resten sitter hon helt själv, tänk dig själv.
Och även om du bor i en etta nu skulle jag köpa en kompis till henne redan nu, hon mår betydligt bättre och du slipper ha dåligt samvete av att du inte håller på med henne mer.
Om du har dåligt med plats så kan det ju räcka med en 100*50 cm bur, dom tar ju faktsikt inte så stor plats och hon mår iaf betydligt bättre med en kompis!!
Finns ju till och med lag på att man inte får ha marsvin ensamma...

Finns ju till och med lag på att man inte får ha marsvin ensamma...

Oj, där ser man! :crazy:

Grejen med burstorleken är att jag faktiskt inte har någonstans att ställa buren. Just nu står den på min soffa.. :angel: visst skulle den kunna vara lite längre, den jag har nu är ca 50*75cm men ska man köpa en bur som bara är 25cm längre känns det väldigt dyrt och onödigt (den här buren kostade ändå 800 spänn), då väntar jag hellre tills jag har plats för en ännu större bur.

Att skaffa ett till marsvin nu, tja.. Dina argument är bra och jag håller med om att det säkert skulle vara trevligare för henne att ha en kompis. Får fundera på saken, har precis vant mig vid att ha ETT marsvin :P

Grejen med burstorleken är att jag faktiskt inte har någonstans att ställa buren. Just nu står den på min soffa.. :angel: visst skulle den kunna vara lite längre, den jag har nu är ca 50*75cm men ska man köpa en bur som bara är 25cm längre känns det väldigt dyrt och onödigt (den här buren kostade ändå 800 spänn), då väntar jag hellre tills jag har plats för en ännu större bur.

Att skaffa ett till marsvin nu, tja.. Dina argument är bra och jag håller med om att det säkert skulle vara trevligare för henne att ha en kompis. Får fundera på saken, har precis vant mig vid att ha ETT marsvin :P

Tycker faktiskt inte att platsbrist är någon vettig ursäkt...
Är ju precis som med vilket djur som helst, har du nu tagit dig an ett litet liv så är det din skyldighet att göra det så bra som möjligt, hon kan ju inte förbättra eller rå för hur hon lever.
Du kanske borde ha tagit reda på lite mer information om marsvin innan du skaffade ett?
Då skulle du aldrig hamnat i den här sitsen då du vetat om att marsvin SKA bo två och två.
Är inte min mening och kritisera och låta förbannad, men jag tänker bara på din lilla "gris" där hemma.
Kan bara tänka mig hur rädd, förvirrad och ensam hon måste känna sig, och att hon ska lida för att du inte har plats och tog reda på fakta innan du faktiskt skaffade henne..
Tror faktiskt att du kan skaffa plats, det är nog prioritering det handlar om, finns det inget du kan ta bort eller flytta på, eller ställa henne i köket kanske?
Hoppas för ditt marsvins skull kan lösa detta så hon slipper sitta helt ensam 83 ½ timme i veckan :crazy:

Mvh Petra

Menade såklart 167 ½ timme i veckan, va lite trött :D

Jag tycker du ska köpa en unge till din hona. Jag satte ihop mitt fullvuxna hanmarsvin med en lite kille och det har funkat jättebra. Nu är båda vuxna och lever harmoniskt ihop. Sen så kan du säkert få tag på en billigare bur på blocket och även om det är lite trångt med 2 marsvin i din bur, så går det säkert bra. Jag har haft mina grisar i en bur med samma mått när jag varit på semester och det har gått hur bra som helst. Jag tycker dock att du ska köpa en större bur hur som helst.

Nej, platsbrist är såklart ingen ursäkt iom att jag skaffade henne, det håller jag med om. Dock så HAR jag väldigt mycket platsbrist och det går verkligen inte att ha buren på något annat ställe än soffan om den inte ska stå på golvet och då blir hon för skraj när man går i närheten. Att ställa buren på en mocka-klädd soffa som man köpt för 4000.- för bara ett par år sen är en uppoffring. Som sagt, 25cm längre skulle jag få plats med, men det blir ju ingen större skillnad och jag skulle behöva dras med den gamla buren vid ev. flytt.

Även om man känner sig korkad och oansvarig så måste jag fortfarande utgå ifrån vad jag kan och inte kan göra utan att det blir ohållbart. Jag måste säga att det är lustigt att du ifrågasätter min hänsyn till djur och ansvarskänsla eller vad du nu vill uppnå med inlägget och ändå tycker jag ska skaffa fler djur... :p

när du köpte marsvinet, hade du inte läst någonting om dom? det står ju överallt att du måste ha TVÅ.
och det står även i djurskyddslagen.

och dom flesta innekaniner / marsvin står väl oftast på golvet, så det är väl inget problem? hon kanske är rädd i början, men det lär hon väl vänja sig vid... har hon då en kompis så kan dom ju "skydda" varandra.

Jag köpte mitt första marsvin kanske 2 veckor innan jag skaffade mitt andra (brist på marsvinshonor). De bor hos min pojkvän som bor i en etta på 21 kvadratmeter och jag har en stor bur, buren står på ett litet bord och dom trivs jättebra, och det får plats det gäller att omprioritera lite bara.
Så jag tycker att om du bara kan klämma in ett litet bord (vi har ett som är fastskruvat i väggen som står med bara ett ben) så kan hon ju bo där på. Så slipper du ju ha henne i soffan och kanske blir det lite mer stabilt också ?

Sen kan du ju alltid köpa en ny bur och sälja den andra, köp en begagnad det är ju inte lika dyrt som en ny.

Sen är ju tanken att mina också ska bo på golvet när vi flyttar till större, då ska jag lägga till en liten rasthage till buren så de kan springa ut och in :love:

när du köpte marsvinet, hade du inte läst någonting om dom? det står ju överallt att du måste ha TVÅ.
och det står även i djurskyddslagen.

Jag har haft marsvin tidigare och då hade vi två. Fick dock sälja min när min rumskompis flyttat och tagit med sig sin och jag skaffade en pojkvän som var allergisk. Vad menar du med "läst på"? Jag menar, det är lite lustigt att de inte sa något om det i djuraffären när jag specifikt frågade om det var något man behövde tänka på och dessutom fick ett informationsblad där det inte stod. Har pratat med en snart färdigutbildad veterinär som jobbat som smådjursveterinär förra sommaren som inte påpekat något om det. Även denna frågade jag om det var något mer jag behövde tänka på.

och dom flesta innekaniner / marsvin står väl oftast på golvet, så det är väl inget problem? hon kanske är rädd i början, men det lär hon väl vänja sig vid... har hon då en kompis så kan dom ju "skydda" varandra.

Hon verkar trivas mycket bättre på sin lite upphöjda plats där hon kan spana ut över vad som händer. Golvet är egentligen inget alternativ längre, man går förbi där för mycket, behöver komma fram bakom tv´n om man ska koppla om till videon, och det skulle bli för lite plats tillgänglig när man ska rengöra buren.

Jag köpte mitt första marsvin kanske 2 veckor innan jag skaffade mitt andra (brist på marsvinshonor). De bor hos min pojkvän som bor i en etta på 21 kvadratmeter och jag har en stor bur, buren står på ett litet bord och dom trivs jättebra, och det får plats det gäller att omprioritera lite bara.
Så jag tycker att om du bara kan klämma in ett litet bord (vi har ett som är fastskruvat i väggen som står med bara ett ben) så kan hon ju bo där på. Så slipper du ju ha henne i soffan och kanske blir det lite mer stabilt också ?

Grejen är att jag har ett (väldigt litet) eget företag och har alla sakerna hemma. Givetvis får allt inte plats uppe på vinden, därför har jag ca 15 kartonger med grejer i mitt kök och väntar på ytterligare 4 till. Det är ett under att man ens kan gå in dit och ta sig fram till köksbänken, mitt en kvadratmeter stora köksbord står framför spisen (man får stå bredvid och luta sig när man lagar mat) pga platsbrist där. Hallen är inget alternativ eftersom den är väldigt liten och långsmal får inte plats med möbler, vardagsrummet/sovrummet fungerar också som kontor, därför måste jag ha vissa ytor tillägnade det för att jag ska få plats med pärmar/dator/skrivare/kontorsmaterial m.m.
Den enda platsen möjlig är på golvet framför soffan. Där ligger solen på som s**an på sommaren vilket gör det hyfsat dumt att ställa dit ett bord för att ha marsvinsburen på. Och som jag skrev i förra inlägget är golvet egentligen inget alternativ. Rent funktionsmässigt behöver jag liiite yta tillgodo åtminstone bredvid buren annars blir det för svårt att komma åt den, och sen av anledningen att marsvinet inte verkade gilla det.

Känns som onödiga förklaringar, för så är det bara, jag har för lite plats :p. Kanske inte om man bara ser kvadratmetersmässigt men om man ser till hur mycket som redan nyttjas till "nödvändiga" saker för att min vardag någorlunda ska fungera.

"rasthage" vill ju jag också skaffa, det är planen framöver :) borde vara ganska lätt att fixa, hemma hos min mamma satte vi upp kompostgaller i en fyrkant ute på gården ibland så den skulle få äta gräs.

Ja jag hittade ett perfekt staket (anpassat till marsvin också:D ) i djuraffären ! inte jättehögt men tillräckligt så de inte tar sig över så när han väl flyttar så får min pojkvän bygga en liten ramp ut till deras rasthage så har de plats att springa och leka också:love:
Men det är jobbigt att inte ha plats hoppas du löser allt med alla grejer så kanske dy får plats med henne någon annanstans, annars så dör hon ju inte av att stå där hon står, men ett tips är väl att gå ner till djuraffären och hitta lite leksaker och aktiverings saker så hon får lite att pyssla med under dagarna. :D

:cry:
Vad lessen jag blir när en del bara skaffar sig för att ha och inte tänker över HUR de ska kunna ta hand om de små liven.

Jag bor hemma och har det också OTROLIGT trångt på mitt rum där mina två små grisar bor. Har dåligt samvete för att jag inte har en bur som är större än 1 meter i längd, men detta kompenserar jag med att svinen springer löst ute i rummet minst två timmar om dagen.
Sätt bara upp med kompostgaller en så stor som möjligt inhängnad och häng upp sladdar och liknande som de inte ska komma åt, svårare är det inte!

djuraffärer är ofta dåliga på att säga hur det ska vara, tyvärr.

väldigt konstigt att ingen har sagt något för det ÄR så.
läs en marsvins bok så lovar jag att det står där.

Marsvin är flockdjur och ska inte hållas ensamma - detta är till och med förbjudet enligt djurskyddslagens fjärde paragraf ("djur skall hållas och skötas i en god djurmiljö och på ett sådant sätt att det främjar deras hälsa och ger dem möjlighet att bete sig naturligt").

t o m på wikipedia står det sådär!

:cry:
Vad lessen jag blir när en del bara skaffar sig för att ha och inte tänker över HUR de ska kunna ta hand om de små liven.

Men ge upp. För det första startade jag tråden för att jag insåg att marsvinet skulle få det roligare med en kompis vilket betyder på att jag HAR planer på att skaffa ett till. Även planerar jag att skaffa en större bur just för att det inte ska bli så trångt och få plats med fler leksaker.

Jag bor hemma och har det också OTROLIGT trångt på mitt rum där mina två små grisar bor. Har dåligt samvete för att jag inte har en bur som är större än 1 meter i längd, men detta kompenserar jag med att svinen springer löst ute i rummet minst två timmar om dagen.
Sätt bara upp med kompostgaller en så stor som möjligt inhängnad och häng upp sladdar och liknande som de inte ska komma åt, svårare är det inte!

Okej, DU kompenserar DITT dåliga samvete med det. Att du har dåligt samvete känns inte riktigt relaterat till mig. :angel:
Min ambition är som sagt att fixa en liknande lösning och när det blir varmare ute ska jag prova gå med den i koppel. Men just nu ser jag inget bra sätt.

djuraffärer är ofta dåliga på att säga hur det ska vara, tyvärr.

väldigt konstigt att ingen har sagt något för det ÄR så.
läs en marsvins bok så lovar jag att det står där.

t o m på wikipedia står det sådär!

Ja, när du (och andra) påpekade det så lät det rimligt iom att hästar inte heller ska gå ensamma, fast just det vet jag iofs om det finns någon lag på ännu?

det ska inte vara något problem vi hade 2 marsvins hanar som vi hade tillsammans med en kanin som inte va den minsta jag vet:D o honor brukar inte bråka så mycket :D

Bygg en egen bur, det är inte alls svårt.Vi har satt en hårdplastbotten med träram runt, de hoppar aldrig över & har aldrig försökt, kortaste sidan på lådan är lika lång som längsta sidan på de längsta marsvinsburarna, de har plats att springa runt där då jag inte vil släppa dem på golvet innan vi renoverat pga kallt golv.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 607
Senast: Stereo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 616
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 218
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Kan börja med att säga att detta inte är aktuellt på ett par år åtminstone men jag är lite otålig så vill gärna börja planerandet redan...
Svar
7
· Visningar
1 287
Senast: Ichigo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama