Har hört (och sett) att går det två hästar i hagen som alltid är tillsammans kan de bli så beroende av varandra att de inte kan lämna varandra ens för ett par minuter. Vad tycker ni om det?
En REN träningssak!
Jag har 'alltid' haft två hästar. Bara. (När det inte varit så har jag haft en häst bara, eller så har de varit uppstallade i stort stall. Men 99% av tiden har det varit två och bara två). Och det är inga problem att lämna den ena varesig inne eller i hagen. Men det kräver att man TRÄNAR det. Gör man inte det får man rejäla problem då de fäster sig rejält vid varandra (inte olikt hur bandet mellan sto och föl är) och det blir ett herrans liv om den ena blir ensam. Men det är bara att TRÄNA på det så är det inga problem.
Jag kan lämna åringen själv (kunnat sen hon var sex månader) och jag kan lämna valacken själv. Både inne och ute. Däremot, om det gått ett långt tag när de varit både ute och inne samtidigt hela tiden så får man köra en träningssejour igen eftersom de beter sig som de har separationsångest deluxe och världen ska gå under om kompisen försvinner.
Så det där är HELT en träningssak! =)