Sällskap till hästen?

Har hört (och sett) att går det två hästar i hagen som alltid är tillsammans kan de bli så beroende av varandra att de inte kan lämna varandra ens för ett par minuter. Vad tycker ni om det?

En REN träningssak!

Jag har 'alltid' haft två hästar. Bara. (När det inte varit så har jag haft en häst bara, eller så har de varit uppstallade i stort stall. Men 99% av tiden har det varit två och bara två). Och det är inga problem att lämna den ena varesig inne eller i hagen. Men det kräver att man TRÄNAR det. Gör man inte det får man rejäla problem då de fäster sig rejält vid varandra (inte olikt hur bandet mellan sto och föl är) och det blir ett herrans liv om den ena blir ensam. Men det är bara att TRÄNA på det så är det inga problem.

Jag kan lämna åringen själv (kunnat sen hon var sex månader) och jag kan lämna valacken själv. Både inne och ute. Däremot, om det gått ett långt tag när de varit både ute och inne samtidigt hela tiden så får man köra en träningssejour igen eftersom de beter sig som de har separationsångest deluxe och världen ska gå under om kompisen försvinner.

Så det där är HELT en träningssak! =)

En häst ska ha minst en häst som sällskap, både ute och inne (under förutsättning att den kan gå tillsammans med andra hästar i hagen. Annars är det OK med egen hage, om den har sin kompis i hagen bredvid :)).

Immer

Jag bara känner att en liten historia om min högst personliga gamla (numera avlidna) nordsvensk passar in :)
Hon älskade kor.
När hon blev ensam dam på gården en period så struntade hon i att hon hade mat i hagen utan hon drog av i full karriär och ner till sjön, ut i vattnet och runt förhagen för att komma in till föräldrarnas kor... Hon var överlycklig då hon fick gå runt med kalvarna och när det var utfodringsdags, hon satte tom skräck i den stora avelstjuren som gick i hagen vid det tillfället :)
Hon kunde gå på foderbordet framför tjurarna hur länge som helst.. När hon fick en ny tjejkompis och vi släppte in dom till kossorna (Pärla fortsatte med att tråna efter nötkreaturen) för att dom skulle få beta i lag och på så vis ha tillgång till större och bättre beten så ignorerade Pärla den andra hästen för att "umgås" med korna..

Hon var speciell..men annars så tycker jag att hästar ska ha sällskap av andra hästar.

Vilken rolig häst :D

Kul att se att många tycker att hästar ska ha sällskap i hage och stall.
Finns det tillfällen när ni tycker att hästar absolut inte ska ha hag/stallkompis?

Vilken rolig häst :D

Kul att se att många tycker att hästar ska ha sällskap i hage och stall.
Finns det tillfällen när ni tycker att hästar absolut inte ska ha hag/stallkompis?

Vid kraftig, smittsam sjukdom kan det vara nödvändigt att isolera hästen för att undvika smittspridning.

Vi hade två B-ponnyer som var ganska beroende av varandra. Eller rättare sagt, den ene (konstigt nog den ranghöge av dem) var beroende. Den andre verkade tycka det var ganska skönt att slippa ... De bodde i samma box ochc gick i samma hage, det var dock bara två andra i hagen. Sen flyttade de till en större hage med en hel flock - kanske 12-15 hästar ibörjan lämnade de inte varandra utan gick bredvid varandra som i kadrilj. Så småningom släppte de varandra helt. Nu bor de dessutom i olika hem.

Generellt sett så tror jag på lite större flockar - det är det naturliga tillståndet. Våra går ungeför 12 tillsammans, ston och valacker blandat och det är inga gsom helst problem.

Jag säger iaf en sak, ha inte in en kanin i samma box som hästen, Min kanin belv ihjältrampad. hästen hade alltså ingen respekt för kaninen. :(

hehe men en sak var lite rolig, om kaninen tog 1 höstrå, så la min häst öronen bakåt :D,,,haha som om ett höstrå skulle göra något när hon hade en hel hög! :D :banana:

Jag anser att hästar ska gå tillsammans med andra hästar. De är flockdjur och de ska kunna få ha sitt sociala liv med artfränder. Sedan finns det säkert vissa hästar som inte kan gå med andra och det blir ofta kommunikationsproblem.

Hästarna är ofta beroende av varandra och de ser jag ofta exempel på när det gäller mina hästar.
De lever i en liten flock där varje individ har sin uppgift.
De turas om att hålla vakt när det är vilodags och de turas även om att skydda varandra när det är blåsigt eller mot flugor etc.
JAg skulle aldrig kunna tvinga mina hästar till ett liv utan hästkomisar men det är min åsikt.

/ sandra :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 177
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 452
Senast: sorbifolia
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 432
Senast: Emma-pemma
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 115
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Värma spenat?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Gps tracker för Android?