Sällskap till häst

H

Honda_350

Har en häst som av olika anledningar blivit ensam i stallet, så här sent på säsongen är det svår att få någon att hyra in sig och lika svårt att få någon foderhäst. Är det någon som har erfarenhet av att t ex ha får som sällskap till en häst i hagen så skriv gärna era erfarenheter här.

Sv: Sällskap till häst

:p Lite udda kanske, men vi har en gris som går bredvid hästhagen. Det tog en stund ( några dagar ) innan vårt shettissto godkände honom men nu älskar :love: hon honom. De står alltid tillsammans på varsin sida av staketet.
Fördelen med en gris är att den tar hand om gödslet från hästen, vi tippar det bara in i hans hage så bökar han ner det på ett par timmar. Han fick tillgång till vår gamla gödselhög för någon vecka sen och där tillbringar han flera timmar per dag och letar mask. Kan säga att den är väldigt väl luftad nu.
De är också enormt keliga och sällskapssjuka, som hundar.
Nackdelen är att man nästan bör ha tillgång till gamla grönsaker och bröd från någon affär ( när de rensar ut ) för de äter en del. Blir lite dyrt att köpa grismat från granngården, i alla fall om man har en piggham som vi.
Annars kan jag verkligen rekommendera en gris, de är underbara. :banana:

Det går nog bra, men det bästa är att ha en häst.

Har ev en ponny som behöver omhändertagande ett tag framöver:angel:

Vet en som köpte sig ett får när hästen blev ensam. De är jättekompisar både i hage och stall! Jättekul att se! Dit fåret går, dit går också pålle!

Ingen erfarenhet av får som enda sällskap, bara att de går bra med hästar. MEn en häst behöver nog en häst tror jag.
Vi köpte en gång för många år sen en liten ponny som varit ensam häst. Han hade sett grannens hästar på avstånd men hade aldrig sällskap själv. Han verkade väl inte må så dåligt hos gamla ägaren, vad man såg så där omedelbart. Men när han kom till oss var han de första åren LIVRÄDD för att bli lämnad. han blev fullkomligt hysterisk !!! om han blev sist i hagen, eller i stallet. Totalt oregerlig. Jag tror det var en följd av ensamheten hos gamla ägaren.
(ca ett halvår var den ensam). Vägrade lämna stallet utan en kompis. Sen gick det där över och han blev normal, men just att stå ensam i en hage tog flera år innan han accepterade.

Kanin kan faktiskt funka som sällskap till häst. Har faktiskt hört om flera travare som inte åker någonstans utan sin älsklingskanin. Kanske inte bästa sällskapet men bättre än ingenting.

Var försiktig bara om du provar med kanin, vet en som blev ihälstampad. En känd travare har en get med sig.

Jag har samma problem, men min får nog stå ensam de här månaderna med kontakt till korna tills våren då vi ska bygga nytt stall och skaffa en häst till.

Jag har haft både minigris och kanin till mina pållar när det har knipt. Men som nån sa innan mig, man får akta den lilla utifall pållen inte gillar den, de blir så platta annars....

Letar du foderhäst för övrigt?

hmm ja min gick också ensam ett tag pga att han betäckte varje sto han kom åt=( Tillsist tyckte jag så synd om honom så att jag faktist gick och köpte en häst till honom hehe en liten shettis tjej som då rakt inte accepterar några betäckningar från min kille:devil:

Håller med om att hästar mår nog bäst med hästar men det kan också skilja sig från individ till individ=)
Så nu stå jag med 2 STOOOORA stallhyror men det är det värt för min älsklinge lyckligare än någonsin med sin lilla tant:love:

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 539
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Jag vänder mig till Bukefalos, då det är det största forum/grupp jag känner till, där en majoritet är kvinnor och många dessutom aktiva...
Svar
12
· Visningar
1 342
Senast: Ajda
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 181
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 895
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar