Sällskap eller familjemedlem ?

Sv: Sällskap eller familjemedlem ?

Vilken fråga har jag ställt som är dum????

Angående mina två exempel så kan jag tala om att "nyårstjejen" har vart sambo innan och hade då under den perioden två hundar(även om det var sambons),en rottweiler och en schäfer.

Mamma hade hund för ca 10 år sedan )leonberger),så ingen av dem är ovana vid hund.

Däremot har "nyårstjejen" två katter nu,vilket ju kan vara jobbigt tillsammans med hund,men varför ska en av oss få ta med och den andre inte???

*KL*

Mina hundar är mina familjemedlemmar. Jag har dom med mig till en hel del ställen som till familj och pojkvän, men jag frågar alltid om det är okej. Däremot har jag sällan med hundarna hem till vänner, lika lite som jag drar med mig mamma eller brorsan hem till folk. Mina vänner är inga hundmänniskor, och även om det säkert skulle vara okej så ser jag ingen anledning att komma släpandes med en genomblöt afghanpäls eller en dobbis som faktiskt fäller lite hem till andra. Ska jag träffa en kamrat en stund klarar sig hundarna utmärkt hemma. Ska jag göra någon längre grej ordnar jag hundvakt eller väljer att åka hem efter ett tag. Att jag har hundar är ingen annans problem än mitt.

Min familj är hundvan och tycker om hundar så nu när jag ska till mamma och fira jul så kommer hundarna vara med. På nyårsafton brukar jag i vanliga fall ordna hundvakt hos någon som inte bryr sig om nyår så mycket, men i år ska vi vara i pojkvännens föräldrars hus och där är hundarna välkomna.

Men ja, kort och gott så tar jag aldrig för givet att hundarna får följa med någonstans.

Därför att det är betydligt jobbigare med två hundar på en fest än en. Det kan också vara så att den andre hunden inte fungerar bra ihop med okända hundar och alla vet ju hur bra det fungerar att hålla dörrar och grindar stängda med fulla människor i närheten.

Precis.

Själv har jag lite magont nu inför julafton eftersom det blir 4 hundar ( ur olika familjer ) på samma ställe :)

Tur att dom bor i hus och att alkoholen brukar vara tämligen normalflödande på julafton, då fungerar förhoppningsvis grindar :)

Goliat får vara med överallt.
Människor som inte gillar hund kan inte vara vän med mej, då jag är ensamstående och studerar. Jag lämnar redan Goliat tillräckligt mycket, så den tiden jag har över när jag inte är i skolan måste han få vara med mej.

Däremot under julen får Goliat vara i ett annat rum, då jag inte litar på honom tillsammans med min brors barn. Inte så mycket för att han skulle bita, men han skäller till om dom är för högljudda och jag vill inte att han ska skrämma dom.
Han får vara med när vi ska äta eller under andra aktiviteter när barnen inte löper amok på golvet. Men han mår också bäst av att inte vara i närheten när dom springer runt och skriker och fäktar med armarna. Han tycker dom är jätteotäcka och blir väldigt illa berörd. Då stänger jag hellre ute honom i hallen, där han kan ligga och sova i godan ro.

Och min hund och den andre brukar träffas och leka......Det är alltså ingen okänd hund som inte fungerar med min.....Dessutom har båda hundarna vart på fester tillsammans innan, eftersom vi umgås allihopa.Det enda som kan vara jobbigt som jag kan se det är att deras hund är en grand danios och betydligt högre,större och tyngre

Du får helt enkelt fråga varför det inte går att ta med er hund och förklara varför ni inte vill lämna hunden hos någon annan :)

Ja,visst kan jag göra det,men som jag skrev har vi eventuellt annat på gång(fest hemma med ett annat par).Det jag hakade upp mig på var att jag kände att min hund inte var välkommen,men väl deras,och samtidigt vet dessa människor att jag inte vill lämna bort henne mer än i nödfall och att jag dessutom hellre stannar hemma än lämnar hunden hemma ,särskilt en nyårsafton då raketerna smäller.Sen också ta förgivet att sambons föräldrar SKA ställa upp.Jag vet att de gör det om jag ber dem,men att ändå kräva det....

Angående mina två exempel så kan jag tala om att "nyårstjejen" har vart sambo innan och hade då under den perioden två hundar(även om det var sambons),en rottweiler och en schäfer.

Mamma hade hund för ca 10 år sedan )leonberger),så ingen av dem är ovana vid hund.

Däremot har "nyårstjejen" två katter nu,vilket ju kan vara jobbigt tillsammans med hund,men varför ska en av oss få ta med och den andre inte???

Jag missade ett knapplån, det var menat till ursprungsfrågan

Ute och cyklar i det blå :)

Ursäkta.

Jag missade ett knapplån, det var menat till ursprungsfrågan

Men åh då var jag ju inte ute och cyklade iaf :p

Då håller jag med dig, även om Zaga är vår familjemedlem så är hon en hund och således inte välkommen överallt.

Hundar mår heller inte dåligt att vara ensam någon gång då och då ( förutsatt att dom är bra ensamtränade ), jag tycker inte alls man ska ha dåligt samvete för att man inte kan ta med sin hund överallt och jämt.

Men åh då var jag ju inte ute och cyklade iaf :p

Då håller jag med dig, även om Zaga är vår familjemedlem så är hon en hund och således inte välkommen överallt.

Hundar mår heller inte dåligt att vara ensam någon gång då och då ( förutsatt att dom är bra ensamtränade ), jag tycker inte alls man ska ha dåligt samvete för att man inte kan ta med sin hund överallt och jämt.

Jag håller också med att hundar inte behöver vara välkommna hos alla man träffar,men jag gör endå en skillnad på varför.....

En hund kanske inte är lämplig att ha med till hundrädda,allergiska,superpedanta eller till människor med småbarn,men när det handlar om folk som själva haft hundar eller som "föredrar" vissa hundar att ha hem,då reagerar jag.

Min Troja är självklart en familjemedlem och hon är väl ensamhetstränad.Däremot känns det fel av mig att alltid lämna hunden hemma på helgerna(oftast då man är bortbjuden)då man är ledig och har mer tid till djuret.På vardagarna är det ju ofta jobb,handling och diverse saker då de är själva ändå,varför ha dem ensamma på helgerna när det inte behövs?
Dessutom är det ju betydligt trvligare att ha dem med än att åka hem från exempelvis festen kl 22-23.00 för att hunden behöver gå ut.

Nej nej våra djur är familjemedlemmar! den enda som inte är me är hästen ;)

Dock blir de lite trångt me systers katt, systers hund, mammas stora hund å min å så allt folk i min lilla etta men finns de hjärterum så :love:

Jag åker ingenstans utan hunden hon är min vapendragare förtusan!

Ja fast nu syftade jag inte på dina hundar utan mer allmänt på varför man valt att ställa frågan som den har ställts i första inlägget :)

Ungefär som att om man inte kallt räknar med omgivningen förståelse för hundarna och inte tar med dom på alla bjudningar så ser man inte hunden som en familjemedlem ungefär..

ok,massa missförstånd bara:o:)

Ja fast nu syftade jag inte på dina hundar utan mer allmänt på varför man valt att ställa frågan som den har ställts i första inlägget :)

Ungefär som att om man inte kallt räknar med omgivningen förståelse för hundarna och inte tar med dom på alla bjudningar så ser man inte hunden som en familjemedlem ungefär..

Exakt.
..........

Jag tycker inte att det är en självklarhet att hunden ska med, vi frågar alltid innan om det är ok! Men vissa tycker att vi är löjliga som frågar. Men jag tycker att man gör det!

Din kompis verkar lite knasig

Jag håller också med att hundar inte behöver vara välkommna hos alla man träffar,men jag gör endå en skillnad på varför.....

En hund kanske inte är lämplig att ha med till hundrädda,allergiska,superpedanta eller till människor med småbarn,men när det handlar om folk som själva haft hundar eller som "föredrar" vissa hundar att ha hem,då reagerar jag.

Min Troja är självklart en familjemedlem och hon är väl ensamhetstränad.Däremot känns det fel av mig att alltid lämna hunden hemma på helgerna(oftast då man är bortbjuden)då man är ledig och har mer tid till djuret.På vardagarna är det ju ofta jobb,handling och diverse saker då de är själva ändå,varför ha dem ensamma på helgerna när det inte behövs?
Dessutom är det ju betydligt trvligare att ha dem med än att åka hem från exempelvis festen kl 22-23.00 för att hunden behöver gå ut.

Fast hmm. Jag förstår inte det där tänket riktigt. Folk får ju bestämma över sina egna hem, så orsaken spelar ju mindre roll. Vill dom inte ha dit min hund, men alla andra hundar går bra, så visst kanske jag skulle undra men det är fortfarande den personens val och inte upp till mig att ifrågasätta. Jag har en bekant med en hund som är snäll men som stjäl precis allt ätbart den kommer över. Dessutom är den allergisk mot allt med mjöl i, så den får absolut inte äta bröd etc. Den struntar givetvis i detta och slänger sig över allt den kan, även om man bara vänder ryggen till i fem sekunder. Till på köpet dreglar hunden nåt offantligt, ett tjockt slemmigt dreggel som fastnar på precis allt. (Det kan hänga grus i dregglet utan att det går av, så tjockt är det.) Den hunden har jag lite svårt för att ha i mitt hem, då jag gärna vill ha soffor och kläder och diverse annat dreggelfritt plus vill kunna bre en smörgås utan att någon ska stjäla det. Jag tycker inte jag ska behöva försvara det hela och räkna upp ovanstående, hunden får helt enkelt stanna hemma.

Det är klart att det är tråkigt att lämna hunden ensam på helgerna om den är ensam mycket i veckorna. Men man har ju en gång fattat ett beslut att skaffa hund, då vet man ju om vad det innebär med uppoffringar osv. Visst är det inte kul att åka hem tidigt en lördagkväll, men antingen gör man det eller så löser man en hundvakt. Eller håller sig hemma istället. Om man nu inte får ha med hunden såklart.

Jag själv frågar inte ens om saken. Jag löser det. Säger kompisen att jag kan ta med hunden så funderar jag över det, men det är inte alltid han får följa med ändå.

Som vissa andra redan reagerat; man kan ju se sin hund som en familjemedlem utan att för den skull släpa med sig hunden precis överallt. Som jag skrev tidigare, man släpar ju inte med sig mamma eller lillebror vart man än går för att det är ens familj. ;) Mitt liv går till stor del ut på att jag har hund. När jag går ut/åker hem till vänner så tar jag ledigt från hunden en stund, som jag ju annars delar allt med. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka