Sällskap eller familjemedlem ?

Sv: Sällskap eller familjemedlem ?

Fast, min mamma klarar sig helt utmärkt hemma själv, även om jag reser tre månader till kenya med en kompis...lillebror med, han bor ju tom i egen lägenhet nu!

Det gör inte Keo, dock...så viss skillnad finns det ju, även om jag förstår resonemanget.

Jag tycker att man kan utgå ifrån att hunden är medbjuden om man är bjuden till ett hem dit hunden alltid varit välkommen, men inte om det brukar variera. Det enklaste är väl att fråga, helt enkelt.

Och sedan fattar jag beslutet utan att involvera/ifrågasätta den som bjuder. Jag menar, jag frågade ju inte mina vänner om jag fick skaffa hund för dem, jag gjorde det även om en del av dem är hundrädda. Då får jag också anpassa mig.

Men, fortfarande. När jag bjuder någon hit bjuder jag ALLA i den familjen men de får själva besluta vilka som ska komma. Och ansvara för den situation de är med och skapar. (T.ex. ser jag det inte som enbart mitt ansvar att hålla koll på treåringen i släkten och Keo. Jag sköter Keo, 3-åringens mor och far sköter sonen. Och så kommunicerar vi så att allt blir på bästa möjliga sätt.)

/Syrsa

Blir jag bjuden någonstans dit min hund inte är välkommen så försöker jag i första hand skaffa hundvakt, vilket inte brukar vara särskilt svårt. Annars tackar jag nej, eller stannar bara en stund och lämnar hunden hemma eller i bilen om det är läge för det. Men i de allra flesta fall kan jag ha med honom.

På jul ska jag och hunden sova hos mamma och på förmiddagen ska vi äta middag hos hennes gubbes bror, dit tar jag inte med Sirius, han får vara hos mamma ett par timmar själv. På kvällen ska jag jobba och där är hunden välkommen :) På nyår ska jag vara hemma och jobba på natten. Antingen får han vara med mormor och morfar på landet (allra helst) eller så får han följa med till jobbet.

Om jag blir bortbjuden så följer hunden med, ingen tvekan om saken. OM det inte skulle finnas möjlighet (pga allergi eller liknande) så fixar jag hundvakt eller stannar hemma om inte sådan finns tillgänglig.

Nu har jag sådan tur att ingen släkting är allergisk och alla verkar ta förgivet att hunden följer med. Jag tar däremot aldrig förgivet att hunden får följa med, utan frågar alltid först.

Skulle någon vän med hund hälsa på mig så skulle jag nog bli lite ledsen om hunden/hundarna INTE följde med. Hundarna är mina vänner lika väl som människorna är det. Undantaget skulle väl vara om någon vän hade haft en aggressiv hund, men nu har det aldrig varit så.

Klart det är skillnad, hunden är ju hund och beroende av en. :p Svårt att säga åt lillebror att gå och lägga sig på golvet med. ;) Jag menar bara att jag själv sällan tar för givet att mina hundar får följa med, trots att jag ser båda som familjemedlemmar. Men som du säger, har dom alltid varit välkomna finns det ju ingen anledning att tro annat heller. Som när jag ska till min mamma t.ex. Hundarna har alltid varit välkomna där och hon är hundvakt åt mina hundar en del, så där vet jag ju att dom alltid får vara med. Fast jag brukar ändå understryka att jag ju har hundarna om jag ska dit på besök. Man vet ju aldrig om någon annan är där som är rädd eller allergisk eller vad som helst. :)

Fast, min mamma klarar sig helt utmärkt hemma själv, även om jag reser tre månader till kenya med en kompis...lillebror med, han bor ju tom i egen lägenhet nu!

Det gör inte Keo, dock...så viss skillnad finns det ju, även om jag förstår resonemanget.

Jag tycker att man kan utgå ifrån att hunden är medbjuden om man är bjuden till ett hem dit hunden alltid varit välkommen, men inte om det brukar variera. Det enklaste är väl att fråga, helt enkelt.

Och sedan fattar jag beslutet utan att involvera/ifrågasätta den som bjuder. Jag menar, jag frågade ju inte mina vänner om jag fick skaffa hund för dem, jag gjorde det även om en del av dem är hundrädda. Då får jag också anpassa mig.

Men, fortfarande. När jag bjuder någon hit bjuder jag ALLA i den familjen men de får själva besluta vilka som ska komma. Och ansvara för den situation de är med och skapar. (T.ex. ser jag det inte som enbart mitt ansvar att hålla koll på treåringen i släkten och Keo. Jag sköter Keo, 3-åringens mor och far sköter sonen. Och så kommunicerar vi så att allt blir på bästa möjliga sätt.)

/Syrsa

Tänkte fortsätta.

När vänner/släkt kommer hit som är allergiska/hundrädda/inte gillar djur så stänger jag inte in Keo.:mad: och jag hoppas ingen förväntar sig att jag ska göra det heller! Han trivs med att vara med så då får han vara med om det inte blir stressande för honom. De som väljer att tacka "Ja" till en inbjudan hit vet att vi har hund. Passar det inte av någon anledning så behöver de inte komma. Vi kan ses på annat sätt, vid annat tillfälle.

Samma här. Folk som blir bjudna hit vet att det bor två hundar här. Är någon allergisk så hjälper det knappast att jag stänger in hundarna heller, det är ju allergi i hela lägenheten. Ska vänner ha andra kamrater med sig som jag inte känner så väl så går det väl för sig ibland bara dom är medvetna om att jag har hund.

Kommer folk hit så bor här två hundar. Punkt slut. :)

Samma här. Folk som blir bjudna hit vet att det bor två hundar här. Är någon allergisk så hjälper det knappast att jag stänger in hundarna heller, det är ju allergi i hela lägenheten. Ska vänner ha andra kamrater med sig som jag inte känner så väl så går det väl för sig ibland bara dom är medvetna om att jag har hund.

Jag gör det. Och dammsuger innan, så att de i så höggrad som det är möjligt slipper riskera få hundhår på kläderna och hundsaliv på händerna. De måste trots det medicinera för att klara att vara här en liten stund.
Systern är rädd och min pappas nya är rent av fobisk, hon är rädd även om de är instängda. Skulle jag kräva att de är ute skulle hon inte våga komma hit alls.:(

Min stora kan gott vara instängd även om han gnäller om det är någon "rolig" person som kommer. Med "rolig" är tex en kompis som vi går på utflykt med men som tycker han är lite otäck inomhus.

Om jag vill bjuda hit någon som jag vet är hundrädd eller lite allergisk,då låser jag in hunden!
Så pass snäll kompis är jag,att mina hundrädda vänner inte ska behöva sitta på min diskbänk..Hunden avlider inte av att sitta i sovrummet ett par timmar(jag har ju 20 tim kvar av dygnet att umgås med min hund),men jag kanske blir av med en kompis om jag inte stänger in hunden!

Kl
Brukar ni låte folk ha med sig sina hundar hem till er? Jag brukar inte ha med min hund hem till två av mina kompisar då jag inte vill att de ska ha med sina hundar hem till mig. Jag har en hund som inet fäller och tycker det är skönt att inte ha hundhår överallt. Deras två hundar fäller oerhört mycket och jag vill hellst inte ha hem dem hit. Därför tar jag inte med mig min hund till dme heller. Även om jag älskar hundar så känner jag hellst att jag inte vill ha hit dessa. Medans några av mina kompisars hundar kommer hit då de inte fäller, eller fäller mycket lite.

Är det bara jag som agerar på detta sätt? Känns lite dumt ibland men jag vill delvis inte då min bror är extremt allergisk och är här på besök ofta. Han tål min hund som inte fäller men vill inte riskera att han blir dålig om här varit andra hundar.

Ingen får ta med hund hit. Rottisen fungerar inte med andra hundar och även om jag kan få henne att gilla läget på ren lydnad, så har jag inte ork till det. Det skulle dessutom bli för trångt och rörigt med en hund till här. 35 kvm räcker till mig och mina hundar, men inte så mycket mer.

Det beror på, men på det stora hela så blir det stökigt med många hundar i lägenheten.

Jag säger till om det är OK att ta med sig hunden hem till mig, säger jag inget betyder det att jag räknar med att dom kommer utan hund :)

Men om man inte vill lämna sin hund ensam är jag inte omöjlig, jag vill dock att man frågar först ..

Jag gör det. Och dammsuger innan, så att de i så höggrad som det är möjligt slipper riskera få hundhår på kläderna och hundsaliv på händerna. De måste trots det medicinera för att klara att vara här en liten stund.

Fast när du dammsuger virvlar allt runt i luften istället så för allergikers skull är det bättre om du låter bli att dammsuga, åtminstone precis innan. Bättre då att vädra;)

Kl
Brukar ni låte folk ha med sig sina hundar hem till er?

Nu har jag väldigt sällan hundfolk på besök men visst skulle det vara ok om de säger till innan så jag kan stänga in katterna så de får vara ifred. Kan hunden uppföra sig vettigt inne så är det inga större problem men jag vill gärna veta om det innan, inga överaskningsbesök alltså:D

*knapplån*

Hos mamma/pappa kommer alltid hundarna med. Hos svärmor brukar de inte följa med nu då hon har skaffat egen hund och den fungerar inte så jättebra med en av våra. Dock kan hon ta med den hem till oss. Lättare att hålla hundarna ifrån varandra där och inte så mycket som kan gå sönder.

Min bror är allergiker så dit kan de tyvärr inte följa med.

Till vänner och bekanta varierar det lite beroende på hur rädda de är för att hitta vita hårstrån i smöret 1 år efter hundarna varit där :D.

Men hundarna kommer i första hand. Får de inte följa med och vi inte kan skaffa hundvakt så får antingen en av oss/båda stanna hemma.

Gäller det kortare stunder 2-3 timmar under helgerna eller om vi har varit hemma mycket så går det också bra men helst inte.

Aldrig att de är hemma själva under nyår fast båda är helt skottsäkra. Man vet aldrig vad som kan hända.

Visst är det ett evigt pusslande med det visste vi om när vi skaffade hund.

Dock om folk kommer hem till oss så får de acceptera att hundarna sitter i soffan och att man har fullt med vita hårstrån på sina kläder fast det är nydammsuget. Aldrig att jag låser in hundarna någonstans när folk kommer hem till oss.

Mvh

Tora

Jag förväntar mig nog att han kan komma med nästan överallt, han är relativt liten, ligger stilla och sover inne, är så snäll så han är dum och funkar bra med smådjur katter och andra hundar. Både min och husses familj gillar honom och nästan alla mina vänner har hund själv.
Hem till oss är det självklart att man kan ta med sig hundarna. Men då förutsätter ju jag att de är väluppfostrade och går ihop med allt och alla. Senast vi hade fest var vi 14 pers och 11 hundar i ett rum, inga problem alls!
Nu ska vi fira jul med husses familj i år och hans syster och systersöner är mycket allergiska så jag vet inte riktigt än hur vi ska lösa det... Troligen får vovve följa med och vara på den ingladade balkongen med täcke på.

Fast måste det ena utesluta det andra, mina familjemedlemmar är mitt sällskap?

De kommer med dit de är välkomna och jag vill ha med dem. Annars stannar de hemma. Har full förståelse för att de inte är välkomna överallt, det är jag som valt att skaffa hund, inte mina vänner eller släkt. De är oftast välkomna överallt, men jag kan välja att hälsa på själv iaf. Frågar ALLTID om det är okej att de är med, oavsett om det är till en vän tex som aldrig nekat det innan.

Ska man stanna över någonstans underlättar det ju om hundarna får följa med, annars kan jag ju inte komma. Eller skaffa hundvakt (mamma :p)

Hos min mammas syster är de inte välkomna tex, de älskar hundar, men de tycker det är jobbigt att ha dem hemma, de väljer tex vita mockasoffor istället för djur :p och då stananr de givetvis hemma när jag hälsar på där. (Jag har å andra sidan problem med de vita mockasofforna, så jag sitter i fåtölj när jag är där :crazy: :p )

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Falsterbo horse show byter namn
  • Stora shoppingtråden III
Tillbaka