Sällskap eller familjemedlem ?

Sv: Sällskap eller familjemedlem ?

Jag tar inte för givet att hunden ska få följa med hem till andra. Att mina barn är välkomna tar jag för givet om det inte är för att festa...

Stor skillnad mellan barnen och hunden.

Jag tar inte med mig hunden överallt då han är stressad och är rädd för andra hundar. Han är inte aggressiv, men blir jätte stressad när de andra hundarna springer efter honom och ska vara på honom och det vill de andra hundarna så klart...

Då många dessutom inte bryr sig om att han blir stressad för att deras hund springer efter honom mår han oftast bättre av att man skaffar hundvakt till honom.

Av ovanstående nämda så är inte alla hundar välkomna till oss. Våra familjs hundar är naturligtvis välkomna, men inte andras om jag inte vet om det och vet hur hunden är. Vår hund ska kunna känna sig trygg i sitt hem.

Sedan så finns det hundar där jag själv itne vill barnen ska träffa och inte heller hunden då tackar jag hellre nej. Sedan förstår jag inte hur vissa kan ta med hundar när de uppför sig apa rent sagt ut. Skäller och har sig och lyder inte och ändå ska de vara lösa.... :cool:

Min hund är familjemedlem dock inte hade jag gjort av med hunden direkt om den visat sig vara aggressiv mot barnen eller barnen skulle bli allergiska. Barnen kommer före hunden. Men det betyder inte att vi inte älskar hunden för det gör jag väldigt mycket, men han är inte mitt barn.

Om inte hundarna är V'lkommen så kommer inte vi heller:P

Om det inte är så att man ska hem till en som precis har fått valpar eller allergi det kan man ju respekter, Men då bruka det alltid lösa sig att dom får vara i ett annat rum eller så. Men inte att jag lämnar mina hundar bara för att dom vi ska till inte vill ha hundarna hemma hos sig.

Men dom jag umgås med släkt/vänner är mer du måste ta med dig hundarna så vi får se dom nu var ju så länge sen och då kan det gått en vecka eller så bara. Men det är kul för då känner man sig alltid välkommen fast man har massa hundar:laugh:

*KL*

Mina hundar är familjemedlemmar, de sover med mig i sängen, och är med mig överallt, men inte släpar jag nödvändigtvis med dem när jag ska bort, nej då får de stanna hemma.

jag tar oftast inte med mig hundarna när jag ska iväg om det bara rör sig om några timmar. mina hundar är inte precis jättevälkomna någonstans även om de är välartade och lydiga.

Fast lika lite som hundar automatiskt är välkomna till mig är barn det. Det är inget någon kan ta för givet. Om barnen är medbjudna så säger jag det. Samma gäller man/fru/sambo och liknande.

Jag nekar däremot sällan mina vänner att ta med sina barn om de nu vill eller måste, men jag skulle bli bra förvånad om de tog med dem utan att säga till innan.

Men inte att jag lämnar mina hundar bara för att dom vi ska till inte vill ha hundarna hemma hos sig.

Allvarligt, gäller det jämt oavsett hur länge du blir borta ? :)

Jag tar faktiskt sällan med Zaga till större folksamlingar/fester för hennes egen skull, jag ogillar att inte ha riktigt koll på hur folk beter sig mot henne och är det alkohol med i bilden tycker jag det blir än mer obehagligt.

Däremot under jul/nyår känns det självklart att vi har med hos Zaga ..

Åker vi bort en längre stund (t.ex. på julafton) till några i släkten så är hunden välkommen och följer självklart med! I övrigt är det inte särskilt ofta vi tar med hunden till vänner (vid middagsbjudningar och liknande, om det inte är till några inom släkten som sagt) och är vi alla iväg på olika håll över en helg eller liknande, så fixar vi hundvakt. Nästan alltid är det någon som kan vara hemma med hunden dock.

Fast lika lite som hundar automatiskt är välkomna till mig är barn det. Det är inget någon kan ta för givet. Om barnen är medbjudna så säger jag det. Samma gäller man/fru/sambo och liknande.

Jag nekar däremot sällan mina vänner att ta med sina barn om de nu vill eller måste, men jag skulle bli bra förvånad om de tog med dem utan att säga till innan.

Fast det beror nog lite på hur gamla barnen är... Är de tillräckligt stora att klara sig själv och det är ens vän som vill hitta på något då frågar man ju själv klart, men jag har inte kommit så långt än. Mina är ju 0 och 1... Så jag tänkte inte ens så långt.

För min del är det viktigare att mina vänner säger till att småbarn ska med än stora barn. De stora kan ju klara sig själva och behöver ingen säkerhetsanpassning. Jag skulle faktiskt bli ännu mer förvånad om de tog med småbarn utan att säga till.

För min del är alltså åldern på barnen irrelevant. Är de medbjudna så meddelas det.

Alltså, nu blir det lite OT

Alla tänker faktiskt inte som så när det gäller små barn.

Jag kommer utgå ifrån att JAG som mamma måste kolla om det är OK att min bebis kan följa med, precis som Jadzia skriver.

I min vänskapskrets är bebisar inte så vanligt ännu, dvs jag är först ut ;) och det tror jag man måste ha i åtanke..

Är det en annan mamma med bebis som bjuder hem mig på fika så antar jag att det är OK att jag tar med mig barnet.

Men annars frågar man och kollar upp så att det är OK anser jag :)

Har sagt att antingen kommer jag OCH hundarna eller så kommer ingen av oss.

Insåg att det är lät väldigt tjurigt. Kan väl säga som så att argumentet till varför jag inte får ha med mig hundarna till föräldrarna bara är så löjligt så då strejkar jag och sätter mig på tvären. Självklart accepterar jag allergier och folks viljor och då låter jag antingen bli att fara eller så får hundarna vara hemma själv om jag inte ska vara borta alltför länge.
Jag ser faktiskt mina hundar som mina fyrbenta barn utan att för den sakens skull förmänskliga dem, dock så är vi som sagt nästan alltid tillsammans - de flesta i min umgängeskrets har själv djur och vet att kommer jag på besök så får de mina hundar "på köpet" och det är ingen som har nåt emot det. Vill de inte ha hundarna i hela huset så tar jag med mig gallerburen och så får de sitta där undertiden. Även folk här i området brukar förvånat utbrista "var har du hundarna??" när de ser mig promenera utan nån av dem, de är vana att de alltid är med mig :angel:

Oftast får hundarna stanna hemma när vi är bortbjudna. Har vi gäster hemma är hundarna dock välkomna att vara med. Går vi på uteserveringar, sitter i parken och umgås med vänner på sommaren är hundarna ofta med.

För mig känns det mest bökigt att ta med hundarna när jag skall bort. Jag tar för givet att andra inte vill ha hundhår och skit inne hos sig och mina hundar har inget emot att ligga hemma och sova själva några timmar. Självklart ser jag alltid till att hundarna fått sitt innan jag åker iväg.

Jag vill inte heller att bekanta tar med sig hundar hem till mig. Vill ha det snyggt och rent och uppskattar inte full rulle på fler hundar inomhus. Vill heller inte riskera något tjafs mellan mina och bekantas hundar.

Skall tillägga. Julafton firar vi här hemma och familjen kommer hit. Alltså är hundarna automatiskt med och firar. Skulle vi något år åka till sambons föräldrar får hundarna följa med. Julafton vill vi fira ihop hela familjen :)

Om min dotter kommer hit,så har hon alltid vovven med sig,om min brorsa och hans familj kommer(fika eller "kalas") så är oftast deras tik kvar hemma,deras tik och min tik funkar inte ihop!

Skulle det vara jul/nyår,så är det ok om dom tar tiken med sig,antingen har vi stenkoll(dom kan ligga i samma rum en bit ifrån varndra),eller så delar vi av med grind,och dom får turas om att vara där vi är!

Åker jag hem till mina barn eller min mamma,så kan hunden följa med,men det är inte alltid hon gör det,ska jag bara dit och fika eller så,kan hon vara hemma den stunden!
Och det kan vara lugnare hemma än borta,om det är hiskeligt med folk!

Åker jag till nån kompis eller liknane,så är hunden kvar hemma! Kommer nån kompis hit,så lämnar oftast den hunden hemma!

Jag har haft 3 hundar här idag,och det funkar,för dom vet att leker det gör man ute!

Senast ändrad:

Så här planerar vi. Har inte råkat ut för så många situationer än:

Vår vovve är en familjemedlem men om vi blir bjudna någonstans utanför den absolut "innersta kretsen" så frågar vi/säger de till om han är välkommen eller ej. Vi tar alltså bara förgivet att han är välkommen när vi ska till min mor och far eller sambons mor och far (personer som bara blir glada att få träffa honom!). Även min bror är självklar, han saknar hund så det lyser om honom när han får träffa Keo!

Alla andra tar vi reda på hur de vill ha det. Är det långvarigt kalas och han inte är välkommen anpassar vi tiden eller att en av oss åker hem lite före. Är det inte ett prioriterat kalas och Keo inte är välkommen så stannar vi hellre hemma. Ingen av oss är särskilt über-social så vi klarar oss! (Sambo jobbar gärna en extra eftermiddag, eller skjuter några zombies om jag vill gå.)

Till oss är alla hundar och barn välkomna och var och en ansvarar för sin unge/hund. Dock vill vi veta hur många som kommer så att vi kan planera upplägget. Svaret på frågan "Kan X komma med?" kommer aldrig att vara "Nej". Om det skulle visa sig att det blir gruff mellan några av hundarna så får en av dem vara i sovrummet.

Jul firas på landet hos mor och far. Keo är självklar och kommer nog få flest julklappar. Hans första jul!

Det är lite olika beroende på hur många timmar jag är borta. Jag har med honom hos de flesta. Han är alltid med när jag går hem till någon i släkten och skulle jag inte haft med honom hade jag antagligen fått på huvudet för att han inte är med. Mina små kusiner frågar alltid om hunden kan komma innan de frågar om jag kan komma haha. De brukar ringa och fråga om jag kan komma så de får leka med hunden=).

Han följer med hem till en del kompisar men om det rör sig om fester så är han antingen hos min mamma eller mormor de timmarn om det blir för många. En del fester är han med på ( lugnare fester där det inte är mycket folk) . Är det mycket folk och stimmigt tycker jag det är värre att ta med honom och skulle inte utsätta honom för det. Jag tycker man måste respektera att alla inte vill ha hem hundar till sig och då skulle jag inte få för mig att fråga.

Nyår lämnar jag aldrig honom själv då han reagerar lite på raketerna och vill inte att han ska vara själv då. Skulle aldrig haft samvete till det. Så han har vart med mig där jag varit på nyårsafton. På julafton är han med mig hemma hos släkten.

Senast ändrad av en moderator:

Är vi hos svärmor eller mina föräldrar så är hundarna välkomna in. De får oxå egna välsmakande paket att slita upp :D (Kära barnbarn)

Är vi hos andra på besök så sitter hundarna i bilen eller får stanna hemma.

Wilton är en familjemedlem. Han är oftast med när vi ska till släkt och vänner på middag. Vid något tillfälle har vi lämnat han hemma, men då blir de nästan sura :D Men så är han ju världens sötaste också! :p

När det är större fester eller middagar med vänner brukar vi ordna hundvakt så att man kan slappna av ordentligt. Det är bäst både för hunden och för oss. När det är större födelsedagar osv med släkten brukar vi alltid fråga om det är ok om hunden följer med. Man vet ju aldrig om någon är allergisk osv (har rätt stor släkt!). Då har vi alltid med hans tygbur och lägger honom i ett annat rum när vi äter mm.

För oss har det blivit naturligt att vänner och familj vill att vi tar med hunden, men då väger han ju ca 7 kg, hårar eller drägglar inte, skäller inte, hoppar inte upp på möbler utan att "be om lov" osv. Det är självklart skillnad om man har en hund som väger 45 kg, hårar och halvt river ett rum bara av att kliva in där :angel:.

De enda tillfällen vi tackar nej pga hunden är alltså större tillställningar och vi inte fått hundvakt (har aldrig hänt än... stor släkt=många hundvakter :devil:).

För mig så skulle jag gärna vilja att det var en självklarhet att ta med hunden,men tyvärr funkar det inte alltid.Har märkt på folk att de inte uppskattar det trots att man frågat om det var ok innan.

Jag får väldiga samvetskval när jag lämnar henne,trots att jag då aldrig är borta mer än max 5 timmar.Har flera exempel på att de inte förstår situationen riktigt(folk alltså)....

En kompis ringde i förra veckan och bjöd in till nyår tex.Jag sa att vi eventuellt hade annat på gång,men att jag skulle höra av mig när jag visste.Då fick jag till svar att om vi kommer,så kanske vi kan lämna hunden till min sambos föräldrar,eftersom ett annat par skulle ha med sin hund...
Jag sa inget,men vadå?Ska vi åka 30 mil(två resor fram o tillbaka för att lämna o hämta)för att hon inte vill ha med min hund,samt att en annan hund som väger 20 kg mer får vara med.Jag förstår inte riktigt......

Min mamma vill heller inte ha in hunden hemma för den kan ju förstöra golven med klorna sa hon till mig en gång.jag accepterade och har bara vart där en gång då vi kunde vara ute i sommras,men nu.....
Hon har skaffat en ny karl som har en hund i samma storlek som eventuellt ska flytta in där med hunden......Hur går det ihop?????

Men ofta löser jag det med att hälsa på och umgås med dom det passar hos,men det är tråkigt att man ska behöva välja......

Jag tycker att frågan egentligen är dumt ställd. Hundarna är mina och pojkvännens familjemedlemmar men jag är den enda i min släkt/hund som har hund eller ens sällskapsdjur annat än akvarium. Det är svårt för någon som aldrig varit närmare en hund än några meter (högst ofrivilligt) att förstå grejen med att de är familjemedlemmar för mig. I deras ögon är de enorma farliga odjur som dessutom gör dem sjuka.
Nu efter att jag har haft hund i tio år börjar de inse att de kommer få leva med att jag måste anpassa mig efter dem, men man kan knappast kräva att de ska göra det.

Min mamma ska ändå ha en eloge för att jag tog med mig stora hunden när jag bodde där ett par månader för några år sedan, och det visade sig att hon visst skrutit om honom :-) och han får ibland en julklapp av henne

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka