"Säljer inte till sällskap"

Niyama

Trådstartare
För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till folk som jagar så är det begripligt, men detta har inte varit någon sådan ras. När jag tittar på uppfödarnas instagram, och vilka de sålt till, så verkar de sälja just hundar till sällskap. Jag tänker att jag ska ha en aktiv sällskapshund, men de flesta av dessa "säljer inte till sällskap"-hundar verkar säljas till hem som är betydligt mindre aktiva än vad jag kommer vara. En uppfödare, av bruksras, listade t.o.m hur mycket (lite) motion hunden skulle ha och när jag läste det lät det ungefär som att husky skulle vara enda valet för mig (dvs att rasen hen föder upp inte skulle klara den motion den skulle få hos mig, vilket jag knappast tror stämmer).

Tänker att man kanske menar att man inte endast säljer till sällskap, det betyder ju inte att hunden säljs till sport, tävling eller tjänst. De flesta uppfödare jag känner vill att deras uppfödningar får en meningsfull vardag och inte endast köps för att nån vill ha en hund till sällskap.

Aldrig sett en sådan annons. Det enda jag sett är att hunden inte säljs till avel eller utställning pga hälso- eller skönhetsfel. Annars brukar det mest vara "säljs till aktivt hem" eller liknande önskemål.

För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till folk som jagar så är det begripligt, men detta har inte varit någon sådan ras. När jag tittar på uppfödarnas instagram, och vilka de sålt till, så verkar de sälja just hundar till sällskap. Jag tänker att jag ska ha en aktiv sällskapshund, men de flesta av dessa "säljer inte till sällskap"-hundar verkar säljas till hem som är betydligt mindre aktiva än vad jag kommer vara. En uppfödare, av bruksras, listade t.o.m hur mycket (lite) motion hunden skulle ha och när jag läste det lät det ungefär som att husky skulle vara enda valet för mig (dvs att rasen hen föder upp inte skulle klara den motion den skulle få hos mig, vilket jag knappast tror stämmer).

Jag har tolkat det som att man vill ha valpköpare som aktiverar hunden mer än bara promenader.

Tänker att man kanske menar att man inte endast säljer till sällskap, det betyder ju inte att hunden säljs till sport, tävling eller tjänst. De flesta uppfödare jag känner vill att deras uppfödningar får en meningsfull vardag och inte endast köps för att nån vill ha en hund till sällskap.
Menar du att om man tränar och tävlar lite spår, lydnad etc är det inte endast sällskap? Jag skulle aldrig våga skriva till en uppfödare som skrivit att den inte säljer till sällskap.

Aldrig sett en sådan annons. Det enda jag sett är att hunden inte säljs till avel eller utställning pga hälso- eller skönhetsfel. Annars brukar det mest vara "säljs till aktivt hem" eller liknande önskemål.
Det är inte annonser jag sett det i utan på uppfödarnas hemsidor.

Menar du att om man tränar och tävlar lite spår, lydnad etc är det inte endast sällskap? Jag skulle aldrig våga skriva till en uppfödare som skrivit att den inte säljer till sällskap.
Jag skulle lätt våga skriva (det är ju bara att förklara sin situation och sedan är det upp till uppfödaren. Vad är det värsta som kan hända?) man jag tycker också att det låter lite sisådär i formuleringen beroende på ras och inriktning. Inte så välkomnande. "söker aktiva hem" låter betydligt bättre och betyder förmodligen ungefär samma sak, annars skulle de väl specifiera "endast jagande hem" eller liknande.

Jag har tolkat det som att man vill ha valpköpare som aktiverar hunden mer än bara promenader.
Om det är vad som menas så känns det ju som en märklig formulering. Det måste ju vara fler än mig som tänker "ok, då kan jag glömma den uppfödaren" trots att jag kommer träna, tävla lite och vara ganska aktiv fysiskt med vandring och skidåkning.

Om det är vad som menas så känns det ju som en märklig formulering. Det måste ju vara fler än mig som tänker "ok, då kan jag glömma den uppfödaren" trots att jag kommer träna, tävla lite och vara ganska aktiv fysiskt med vandring och skidåkning.
Vill man träna och tävla så brukar man inte hamna i endast sällskap kategorin.
Och gillar man uppfödarens hundar är det ju bara att höra av sig oavsett - det värsta som kan hända är ju att man får ett nej 🤷‍♀️

Jag skulle lätt våga skriva (det är ju bara att förklara sin situation och sedan är det upp till uppfödaren. Vad är det värsta som kan hända?) man jag tycker också att det låter lite sisådär i formuleringen beroende på ras och inriktning. Inte så välkomnande. "söker aktiva hem" låter betydligt bättre och betyder förmodligen ungefär samma sak, annars skulle de väl specifiera "endast jagande hem" eller liknande.
Det känns ju lite dumt att skriva då och berätta att man söker en aktiv sällskapshund, när de skrivit just att de inte säljer till sällskap. Men jag tänkte i sällskapshundstråden på att min definition kanske inte är "korrekt". Det känns dock lite fånigt att kalla det jag vill ha för nåt annat än aktiv sällskapshund, den ska inte göra nåt jobb och den ska inte tävla VM liksom.

Såg en kennel som föder upp jaktlabbe som skrivit så himla välkomnande, om att hundarna sökte aktiva hem men även att alla är nybörjare i början osv.

Det känns ju lite dumt att skriva då och berätta att man söker en aktiv sällskapshund, när de skrivit just att de inte säljer till sällskap. Men jag tänkte i sällskapshundstråden på att min definition kanske inte är "korrekt". Det känns dock lite fånigt att kalla det jag vill ha för nåt annat än aktiv sällskapshund, den ska inte göra nåt jobb och den ska inte tävla VM liksom.

Såg en kennel som föder upp jaktlabbe som skrivit så himla välkomnande, om att hundarna sökte aktiva hem men även att alla är nybörjare i början osv.
Om du ser på andras definitioner av sällskapshund är det ungefär att den ska palla att hänga med familjen - jag antar att det är sådana köpare de vill undvika. Jag ser verkligen inte generellt den som söker ren sällskapshund som aktivt tränande och tävlande, oavsett nivå. Träningen eller kursandet som sker är en bonus.

Vad har du att förlora på att höra av dig?

Det låter lite knepigt formulerat och svårtolkat. Det hade kunnat skrivits bättre.
Jag förstår om man vill poängtera att hundarna ska ha aktiva hem. Då är det bättre att skriva ” jag säljer bara till hem som förstår vikten av att aktivera hunden fysiskt och mentalt och har intresse för träning”
Typ.

Ja jag skulle absolut tänka så, trots att jag är mer aktiv med mina än vad många andra är med sina av samma ras. Kanske inte nödvändigtvis för att jag tror att uppfödaren inte vill sälja till mig, men för att jag inte skulle våga lova något och inte vill känna press på mig att göra "något extra" än att ge hundarna ett bra vardagsliv.

Uppfödaren till min nu yngsta hejade på för allt vad hon kunde så fort vi var iväg på äventyr, oavsett om det var att åka på någon träning, inofficiell tävling, gå en kurs eller testa något helt nytt, och hon blev eld och lågor av stolthet när det gick bra. Men, hon var också 100% lycklig över det faktum att valpen hamnat i ett hem där hon fick en aktiv vardag, hon blev lycklig av att se bilder från våra vardagliga långpromenader och vi fick lika mycket pepp och stöttning oavsett om vi fick strålande resultat på någon tävling/träning eller om det gick helt åt skogen. En helt fantastisk uppfödare :heart:

Jag har en bekant som har uppfödning där liknande formulering finns. Jag kan hålla med om att det är en en konstig formulering samtidigt skriver de flesta uppfödare att de ”säljer till ett aktivt hem”. Vad som innebär ett aktivt hem är ju väldigt olika från fall till fall. Vissa som gillar spendera 1 dag i veckan i skogen kan tycka att den är superaktiv medan jag som själv håller på med mycket vandring, cykling och terränglöpning inte skulle tycka att det är särskilt aktivt. Som andra nämnt i tråden att ”säljes inte enbart till sällskap” tolkar jag som att man vill att köparen gör något annat med hunden än bara promenera. Om det är spår, lydnad, agility eller vad de nu kan vara kvittar så länge det finns något mer driv till vidare aktivering. Jag skulle inte oroa mig om att höra av mig. När jag letade ”rätt” ras för mig hörde jag av mig till flera olika uppfödare med olika raser och tyckte de flesta var väldigt ärliga med om det passade mig eller inte! ☺️

Det liv min hund lever idag är rent sällskap. :)
Vi går ut på morgonen sedan vilar hon medan jag är på jobbet. Efter jobb tar vi en långpromenad beroende på väder och sedan kvällsrastar vi förstås. Om jag ska iväg någonstans hänger hon alltid med, pysslar jag i trädgården är hon alltid med, går jag till puben är hon alltid med.. och ibland flummar vi omkring i huset med lite trix och grejer, samt att hon leker med katten.
Det är sällskapshund. :D
Nu är hon ju gammal och det begränsar, innan dess gjorde vi långa vandringar uppå de skottska kullarna och godisletade i träd. Något uppletande ibland... åh och så drar vi kälke när det finns snö! Men det är ungefär det.

Hemma i Svea och när båda hundarna var yngre samt att vi hade tillgång till en brukshundsklubb tränade båda hundarna både viltspår och agility flera dagar i veckan och jag hade lätt lagt till fler aktiviteter, då hade jag absolut räknat oss till någonting utöver bara "sällskapsekipage.". :)

Senast ändrad:
Nu är ju jaktlabradoren till jakt men uppfödaren jag köpte av skrev att de inte enbart säljs till sällskap MEN en behövde inte hålla på med jakt 🙂

Hon förklarade det som att hon ville de skulle användas till nått och vi som köpt ur samma kull har våra till lite olika.
Två agility, några jagar, de flesta tränar apport, lydnad och några av oss caincross mm

Jag tänker att en vill att en har någon typ av träning en vill göra med hunden och inte bara sällskap.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 541
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Har funderat på en sak i många herrans år och tänkte höra om det jag kommit fram till är något som andra känner igen sig i. Jag tränar...
Svar
15
· Visningar
1 495
Senast: TinyWiny
·
Hundavel & Ras Familjen ska utökas med en familjemedlem men det råder velande och funderingar. Familjen består av mig som kommer ha huvudansvar över...
2
Svar
33
· Visningar
6 274
Senast: Sofie.S
·
Hundavel & Ras Schäferprinsessan finns inte mer. Och det är tomt. Prinsessan tog dessutom hand om en dement person i min närhet och gav hen sällskap...
2
Svar
24
· Visningar
2 519
Senast: ainasoja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • "Säljer inte till sällskap"