Sälja valpar

M

mentiroso

Jag planerar att ta valpar på min Flat-tik. :banana: Hur svårt tror ni att det blir att sälja valparna?
Jag bor i Stockholm.

Tack för svar!

Sv: Sälja valpar

Beror på..... Vad har hon för meriter t.ex? Dessutom är det lite beroende på årstid, tillgång och efterfrågan. Man måste vara beredd på att kunna ha kvar en eller flera valpar ett bra tag om man inte hittar rätt köpare. Att slumpa bort valpar bara för att bli av med dem är ingen god idé. Hur bra det går att sälja valpar vet man inte förrän man har kullen, förutsatt att man inte har både tik- och hanhundsköpare på stort lager, vilket är få förunnat.

Mvh,
Duvan

Jag kommer att ställa ut henne under hösten och jag är ganska säker på att det kommer att gå bra.
Anser du att tiken måste ha en lång rad med meriter för att man ska få ta valpar på den?
Räcker det inte med att det går bra på utställningar och att hon har ett fantastiskt temperament?
Självklart ska jag överväga min ide att ta vaplar på henne om hon blir totalratad av domarna.

Det är ett projekt som hela familjen ska göra och som vi har sett fram emot länge.
Hon är en fantastisk hund med så många fina egenskaper och vi tycker att hon skulle passa perfekt som mamma.
Hon blir skendräktig efter varje gång hon har löpt, och jag har hört att det går över när de har fått valpar.

Flaten är en av de FÅ raser som faktikst har kvar sina krav på användbarhet i samstämmighet med rasens ursprung...

Dvs,om jag fatatt det rätt(mer info finns på Flatklubbens hemsida),för att avla på en flattik BÖR den ha godkänt pris i lättaste jaktklassen.jag tror tomdet är ett krav för att få gå via valphänvisningen osv...

Eller vad det nu var..hursomhelst....

Jag yckerdet här är ett fantastiskt krav,just för att vi ser så många raser där de bara blir "vackra hundar" kvar..

Jag valde aktivt,för rätt många år sedan nu,jaktFlat som tjänstehund..jag var då försti Europa med att ha en Flat som servicehund(och böev idiotförklarad),några få hade dem i USA..på min fråga till ledarhundsförrana hurd et gick at ha Flat som ledarhund blev svaret:

"fort" ;)

Fla är en inte hlet enklet ras just pga sin enormaarbetslädje,sin sociala sida och det som alltdi varait problemet är just On-Off knappen,den måset funka!

Svaret på omd en funkar får man just i tex en avkomem beskrivning,en start el träning till jakt osv...

Att hunden är snäll o söt är i mina ögninget skäl för att avla på en Flat..
O Inte heller att den går på utställning...

Jag skule jättegärna vilja avla på min Flat,som har en rödgen och är en fantastisk hund,men en smula vek i mina ögon(dvs duger ej till servicehund som jag vil,men fantastisk till lydnad,spår osv)

men jag tvekar,för VAD skall hontillföra!?!?

vi kommer få jättesöta hundar,jättefina lydnadshundar,keliga,sociala,och jättebra familjehundar,det är jag nästans äker på.med rätt hane en fantastisk rödskimrande päls(dvs INTE rastypiskt,menmycket vackert)

men varför då?

Har vi inet tillräckligt me dbra sällskapshundar eller?

jag velar fortfarand efram o tillbaka,o ett av mina störtsa negativa argument är att hon är bra,men är hon bra nog?

Så jag köper under inga omständigheter dina argument,just för att jag själv är där.

Jag tycker inet idag(styp mig gärna) att Flaten är en bra familjehund,just för att de behöver så mycket -mental-stimulans,jst för att de ligger så när asitt ursprung att de inet nöjer sig med 30 min-1 timmes promenad om dagen...

Sen säger jag inet att de inet kan,men oftast kräver de ägare osm är villiga at jobba med sian hundar..och de ägarna går på vad förärldradjuren har presterat..just för att få en bra jakt/bruks/lydnad/agility/tjänstehund som också kan vara en bra familje hund...

Jag står i begrepp att skaffa mig hund nr 3 nu,och har hittat en kennel där det handlar om hundar somär stabila,inte för veka,och där utställning inte är allt... jag har studerat dera shundar noga ute på tävlingar o jag gillar vad jag ser,lugna,fokuserade,håller käften,kan koppla av.

man får inet såna hundar av att bara para tjosan för attdet är sött...

Mitt råd till dig är att noga granska dina motiv ..och gärna praoa lite i en kennel..har man gjort det,har själv varit valpkullsvakt ett antal ggr i mian hundars kennel,jag då är dte inet så himla gulligt längre,specieltsom Flat ger stora kkullar...

Ställ gärna ut din hund,men VIKTIGARE-skaffa jaktträning,jaktmeriter,spår ellervad tusan som helst sm visar att din hund går att använda..ta sedan den absiolut bäst hane du kan hita,var villlig att betala för kvalitet...
genom att gå igenom jaktträningen kommer din hunds verkliga jag fram,med alla bra s och dåliga saker..dte finsn idag fantastislt information att få via flatklubben,tex 30 års forskning.... utnyttja det...

Det där med valp är inet såp kul som det låter,och net inbringar det så mycke pengar heller,när man dragit ifrån alla utgifter man haft för hunden,meriter,vetkostander osv..och icke att förglömma,något kan gå FEL och då blir dte snabbt mycket dyrt...

Jag tycker det smartaste,mest ekonomiska och ffa bäst i längden du kan gör a är att föröskaka meritera dintik på användbarhetssidan...

Jag har ju sett "kennellivet" från insidan och man får -mycket-konstigt folk som vil ha valp för attdet är sött

Flat i fel händer blir gärna kelsjuk kapsåg...
med meriter på din hund,med rätt krav på ägarna så har du all möjlighet att lyckas,just därför att de flest aFlatuppfödare är förbaskat seriösa o rädda om sin ras!

Du kan i o med det också sålla bort de mest orealistiska köparna,för sådan kommer du stöta på...

Gå den rätta vägen med det här o du har alla möjligheter att lyckas om din hund är så bra sm du säger..med en mentaltest i ryggen,utställningspapper,meriter på jakt el jakträning och kunnigt folks omdömen iom henne så har dui också den kunskapen som krävs för att kunan välja rätt hane,just för att få fram så bra valpar som möjligt...

Thina

Själv känner jag att det är jaktmeriteringen som är avgörande... Spår, lydnad och bruks kan man köra med vilken hund som helst med avseende på stress, nervkonstitution och dålig samarbetsvilja.

Som både Thina och Tippan skrivit är det de arbetande meriterna som är viktigast. Snälla, söta hundar med hygglig extriör finns det många, men det är arbetet som skiljer agnarna från vetet. Utan bra arbetsmeriter har du liten chans att få bra flatköpare, helt enkelt för att de som aktivt letar en bra flat är noga med bevisad användbarhet.

Om dina bevekelsegrunder för att ta en kull är skendräktighet är det dubbelt olyckligt. Dels blir det sällan bättre för din egen tik, dels avlar du på en oönskad egenskap. Det finns medicin för tillståndet, och är skendräktigheten väldigt jobbig är det ett bättre alternativ. Eller att du kastrerar henne. Att föra vidare skendräktigheten till ett gäng valpar är ingen bra väg att gå, oavsett hur söt, snäll och fin hon är i övrigt.

Mvh,
Duvan

Jag förstår vad ni menar.

Jag har varken haft tid eller intresse att att träna jakt med henne, även om jag har hört från flera ställen att hon har kapacitet både för spår och apportering.

Men jag ska tänka om med att ta valpar på henne, och börja träna henne till hösten när jag kommer ha mer tid till det.

Tack för era hårda, men upplysande svar!

Hälsningar Martina

mentiroso skrev:
Jag förstår vad ni menar.

Jag har varken haft tid eller intresse att att träna jakt med henne, även om jag har hört från flera ställen att hon har kapacitet både för spår och apportering.

Men jag ska tänka om med att ta valpar på henne, och börja träna henne till hösten när jag kommer ha mer tid till det.

Tack för era hårda, men upplysande svar!

Hälsningar Martina

Härligt! :love:

Vad roligt att du tog till dig alla goda synpunkter här inne!

Lycka till med träningen, steg 1, och kanske blir det en kull i framtiden, när du gjort allt i rätt ordning! :bow:

Åh vad glad jag blir för ditt svar! Bukefolket är bäst! Bockar och bugar till andra i församlingen härinne som bidragit med mycket bra råd och kloka reflektioner!

:bow: :bow: :bow:

Jag håller med dig, Bukefolk är bäst!

De ger en inte alltid de svar man vill höra, men de är hårt ärliga och ger väldigt värdefulla tips. Sånt gillar jag. Det är hit jag vänder mig om jag vill ha svar.

Hälsningar Martina :bow:

Kul att se att Du tagit till Dig av all erfarenhet och kunskap som faktiskt finns här inne!

Tanken på att ta en kull på sin söta och mycket snälla tik har nog många, men det är de seriösa hundägarna som tänker steget längre. :bow:

Arbeta och meritera Din hund så ska Du se att hon snart är värd att få en kull efter sig! :D :bow:

Stort lycka till!

hej igen Martina..vem har intresse för jakt?!?;)

jag har INGET intresse av jakt,dessutom är dte förbaskat svårt att ta sig fram i skogen när man är hjulbent;)

men för mina hundars skull så förösker jag,även omdet så bara är med dummies,och jag var med om avkommebeskrvningen osv...
Vilket jag är jätteglad för idag,ffa på den äldtsa som är en hetsporre och en-mycket-hår dhund..perfekt för mig då hon även har av-knapp,men hade en vanlig familj hhaft henne hade hon fått avlivas...

min söta Faith,den röda och lockiga lilla hunden som jag SÅÅÅ gärna vill betäcka har också anlag för apport o spår..speciellt spår...

men grejen är,det hard e flest aretrievrar..annars skal den hunden inte avlas på!

faith r ett klubbhuvud utan dess like..jag AVSKYR henne som tjänste(servicehund) men älskar henne som lydnads,spår och Nallebjörnshund..keligare finsn inte..men fastän hon är så ursöt,arbetsvilllig,snabb,effektiv osv funkar hon inte mentalt för mig i sitt arbete..för vek,för mycket ute efter folks blickar på ett negativt sätt..är dte inet kul så skiter hon i det..

Sarah blir tokförbannad om hon kommer i en svår situation(det är dne äldtsa kärringen),tex dra rullis i uppförslut,och så GÖR hon det bara...
Hon älskar att folk tittar på henne,en riktig DIVA av Guds nåde,och hon vet att vis aupp ett fantastiskt arbete,och vara stolt över det..hon är som en Bordercollie i huvudet,lär sig på en enda gång vad som skall göras,funderar ofta ut själv önska t beteende...

utåt sett har dessa två hundar samma förutsättningar..de apporterar lika villigt.de går spår,även om Sarah mer liknar ett lågtflygand ereaplan...

De är lika bra i lydnad,men Sarah har naturligtvis kommit längre,Faith är lättare att trääna så länge man inet ställer krav...Sarah har man ständiga argument med,och hon har natirlig7tvis alltd rätt(det värsta är attdet har hon..)

utåt sett är det naturligtvis faith som drar folks blickar till sig,för hon är vacker som en dag..lätt att ha och gör amed,trevlig men inet hysterisk..ser lugn ut,stressar inet uppsig fö rmycket(om man inet visste att hon tar det inåt sitället)

Sarah struntar alla utom vant hundfolk i..och de brukar säga "ojdå!"
Iblan dbeundrande,ibland som i"hur står du ut?" ;)

man kan säga mycket omsina hundar,men dte tar ARBETE med dem för att se dera sdåliga o bra sidor..
De flest ahundar är väldigt trevliga o söta på utsidan,men det är inet förrän du arbetat dem som du vet om du kan lita på dem...Jag kan lägga mitt liv i Sarahs tassar,,har fått göra det ett par gånger..Men i Faiths...glöm det..

men hon är en oöverträffad kelgullenallebjörn,vilket jag INTE får gör amed Sarah, om inet hon ber om det,och då endast det hon ber om..så jag tycker omdem var o en på sitt sätt....

var och en är en bra Flat.

vad din hund kan ha anlag för ,om den är en retriever,är rätt självklart..frågan är om den klarar av det?

Och jaktträning är faktikst skitkul,tom fö rmig som inet gilar kallt,blött,regn osv..jag har fortfarand ekontakt med roliga jaktkompisar o hade jag bara kunnat lyfta ett gevär så hade jag tagit examen o skjutit fågel för Sarah...

Så ut i skogen med dig!

Du kan lär adig massor på att ansluta dig tilldin lokala Flatklubb,gå på brukshundklubben

dels får du en Trött Flat,vilket i sig är en prestation,och sen lär du dig massor bara genom att hålla tyst o lyssna på de andra...

själv tävlar jag ju tex lydnad,helt meningslöst enl mig,men Sarah äälskar det..Och eftersm hon nästan dog för två år sedan så har jag lovat att det skall hon få göra tills hon dör nästa gång..

Dte är inet alltid genomde -roliga-sakerna man lär sig det man behöver veta

Thina

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 214
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Har du hämtat hem valp mitt i vintern? Var det en bra grej, eller onödigt besvärlig? Med facit i hand, skulle du göra det igen? Frågan...
2
Svar
26
· Visningar
1 635
Senast: Troll
·
Övr. Hund Nu kan jag inte hålla mig längre! Nog måste det vara fler än jag som planerar för valp nästa år? Jag hoppas på en kelpievalp på våren...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 393
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 001
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar