Sv: Sälja valpar
Flaten är en av de FÅ raser som faktikst har kvar sina krav på användbarhet i samstämmighet med rasens ursprung...
Dvs,om jag fatatt det rätt(mer info finns på Flatklubbens hemsida),för att avla på en flattik BÖR den ha godkänt pris i lättaste jaktklassen.jag tror tomdet är ett krav för att få gå via valphänvisningen osv...
Eller vad det nu var..hursomhelst....
Jag yckerdet här är ett fantastiskt krav,just för att vi ser så många raser där de bara blir "vackra hundar" kvar..
Jag valde aktivt,för rätt många år sedan nu,jaktFlat som tjänstehund..jag var då försti Europa med att ha en Flat som servicehund(och böev idiotförklarad),några få hade dem i USA..på min fråga till ledarhundsförrana hurd et gick at ha Flat som ledarhund blev svaret:
"fort"
Fla är en inte hlet enklet ras just pga sin enormaarbetslädje,sin sociala sida och det som alltdi varait problemet är just On-Off knappen,den måset funka!
Svaret på omd en funkar får man just i tex en avkomem beskrivning,en start el träning till jakt osv...
Att hunden är snäll o söt är i mina ögninget skäl för att avla på en Flat..
O Inte heller att den går på utställning...
Jag skule jättegärna vilja avla på min Flat,som har en rödgen och är en fantastisk hund,men en smula vek i mina ögon(dvs duger ej till servicehund som jag vil,men fantastisk till lydnad,spår osv)
men jag tvekar,för VAD skall hontillföra!?!?
vi kommer få jättesöta hundar,jättefina lydnadshundar,keliga,sociala,och jättebra familjehundar,det är jag nästans äker på.med rätt hane en fantastisk rödskimrande päls(dvs INTE rastypiskt,menmycket vackert)
men varför då?
Har vi inet tillräckligt me dbra sällskapshundar eller?
jag velar fortfarand efram o tillbaka,o ett av mina störtsa negativa argument är att hon är bra,men är hon bra nog?
Så jag köper under inga omständigheter dina argument,just för att jag själv är där.
Jag tycker inet idag(styp mig gärna) att Flaten är en bra familjehund,just för att de behöver så mycket -mental-stimulans,jst för att de ligger så när asitt ursprung att de inet nöjer sig med 30 min-1 timmes promenad om dagen...
Sen säger jag inet att de inet kan,men oftast kräver de ägare osm är villiga at jobba med sian hundar..och de ägarna går på vad förärldradjuren har presterat..just för att få en bra jakt/bruks/lydnad/agility/tjänstehund som också kan vara en bra familje hund...
Jag står i begrepp att skaffa mig hund nr 3 nu,och har hittat en kennel där det handlar om hundar somär stabila,inte för veka,och där utställning inte är allt... jag har studerat dera shundar noga ute på tävlingar o jag gillar vad jag ser,lugna,fokuserade,håller käften,kan koppla av.
man får inet såna hundar av att bara para tjosan för attdet är sött...
Mitt råd till dig är att noga granska dina motiv ..och gärna praoa lite i en kennel..har man gjort det,har själv varit valpkullsvakt ett antal ggr i mian hundars kennel,jag då är dte inet så himla gulligt längre,specieltsom Flat ger stora kkullar...
Ställ gärna ut din hund,men VIKTIGARE-skaffa jaktträning,jaktmeriter,spår ellervad tusan som helst sm visar att din hund går att använda..ta sedan den absiolut bäst hane du kan hita,var villlig att betala för kvalitet...
genom att gå igenom jaktträningen kommer din hunds verkliga jag fram,med alla bra s och dåliga saker..dte finsn idag fantastislt information att få via flatklubben,tex 30 års forskning.... utnyttja det...
Det där med valp är inet såp kul som det låter,och net inbringar det så mycke pengar heller,när man dragit ifrån alla utgifter man haft för hunden,meriter,vetkostander osv..och icke att förglömma,något kan gå FEL och då blir dte snabbt mycket dyrt...
Jag tycker det smartaste,mest ekonomiska och ffa bäst i längden du kan gör a är att föröskaka meritera dintik på användbarhetssidan...
Jag har ju sett "kennellivet" från insidan och man får -mycket-konstigt folk som vil ha valp för attdet är sött
Flat i fel händer blir gärna kelsjuk kapsåg...
med meriter på din hund,med rätt krav på ägarna så har du all möjlighet att lyckas,just därför att de flest aFlatuppfödare är förbaskat seriösa o rädda om sin ras!
Du kan i o med det också sålla bort de mest orealistiska köparna,för sådan kommer du stöta på...
Gå den rätta vägen med det här o du har alla möjligheter att lyckas om din hund är så bra sm du säger..med en mentaltest i ryggen,utställningspapper,meriter på jakt el jakträning och kunnigt folks omdömen iom henne så har dui också den kunskapen som krävs för att kunan välja rätt hane,just för att få fram så bra valpar som möjligt...
Thina