Sälja till icke islandsvan..

N

Nettan

Jag har förälskat mig i isisar och är helt 100 på att det är rätt ras för mig. Jag har ringt på flera annonser men när jag berättar att jag inte har någon islandshäst vana så säger de alltid något i stil med att då passar inte hästen dig.. Jag har ridit i 23 år och haft flera olika hästar men dock bara ridit isisar 8-10ggr.

Jag kommer att stå uppstallad i ett stall med bara islandshästar och det finns bra tränare där..

Varför är folk så anti att sälja till människor som kommer från andra hästraser? Jag menar nångång måste ju alla varit nybörjare..

Hur tänker ni om ni ska sälja en häst?

Sv: Sälja till icke islandsvan..

Har varit i samma situation som du köpte min första islandshäst för 4 år sedan hade bara ridit stor häst förut, du kan ju rida så varför skulle du inte kunna rida islandshäst, det är en utmaning i början att få till tölten men så kul. Hoppas att du hittar en bra säljare som istället för att stjälpa dig kan hjälpa dig att hitta den häst du söker.

Jag skulle inte ha några problem att sälja till en icke islandsvan (lite beroende på hästen, gångartsmässigt), så länge ryttaren har tänkt gå kurser/lektioner och kan få hjälp. Gångarterna är ju ändå nya.

Men jag skulle helt klart hellre sälja till en icke islandsvan med känsla än en islandsvan utan känsla.

Jag har sålt hästar tidigare till "icke islandsvana" & det har gått bra.
Och du som har tillgång till både tränare & ett stall fullt med islandshästar känns ju som en "lämplig" köpare.
Tycker att hemmet är lite viktigare, säljer hellre till någon som "icke islandsvan" som tar god hand om hästen än till någon "van" som inte gör det!

Jag sålde min 4åriga vallack till en icke islandsvan. Eller hon hade iaf inte haft egen islänning innan.
Men hon var sååå bra med hästar och kunde rida. Stog dessutom i ett stall med bara islänningar och
har tillgång till MYCKET DUKTIG tränare :-) Då kändes det helt rätt.
Innan trodde jag aldrig att jag skulle sälja till icke isis-van, men det blev kanon, så jag är INTE anti längre :)

Jag har inga problem att sälja till människor utan tidigare erfarenhet, varför skulle det vara ett problem liksom?

Min första köpte jag för 2,5 år sen helt utan vana av islandshästar och det verkade inte vara nån som tvekade på att sälja pga det. Är väl svårt nog att hitta ett bra hem.

Med tanke på hur svårt det verkar vara att över huvud taget få en häst såld idag förstår jag inte problemet, tycker du verkar vara en jättebra köpare! Hoppas inte jag stöter på samma problem nästa höst när det är min tur :s är dock medryttare på två isisar och ska rida min första lektion för islandstränare på söndag :) så jag hoppas hinna samla på mig lite mer kunskaper innan dess..

Min första köpte jag för 2,5 år sen helt utan vana av islandshästar och det verkade inte vara nån som tvekade på att sälja pga det. Är väl svårt nog att hitta ett bra hem.

Jo men det beror också på köparen, inte pga vanan. Jag har tackat nej till köpare till en av mina hästar, men pga andra orsaker. Svårt att sälja eller inte, då står jag hellre kvar med hästen, än att sälja till någon som jag inte tror kommer att ta vara på hästens kapacitet och företräden. Då får det helllre vara.

Jo men det beror också på köparen, inte pga vanan. Jag har tackat nej till köpare till en av mina hästar, men pga andra orsaker. Svårt att sälja eller inte, då står jag hellre kvar med hästen, än att sälja till någon som jag inte tror kommer att ta vara på hästens kapacitet och företräden. Då får det helllre vara.

Jag tittade ju inte på toppskicktet av hästar heller, jag var ute efter en fritidshäst, en kompis sas, och kunde erbjuda ett bra stabilt hem. Hästköpet var genomtänkt på alla sätt, både gällande tid och ekonomi. Hade allt ordnat med bra stallplats osv.

Jag har inte sålt någon häst, men när jag skulle skaffa medryttare så valde jag en tjej som aldrig hade ridit islänning innan framför en som hade gått på islandsridskola i 5 år.
Hon som aldrig hade ridit islänning var enligt mig bättre med hästen både ridmässigt och i all hantering. Dessutom var hon väldigt ödmjuk och VILLE verkligen lära sig.

Hon som hade ridit på ridskolan trodde att hon kunde och gjorde helt fel, och när jag försökte komma med tips på hur min häst funkade så lyssnade hon inte alls.

Jag hade inte tvekat alls att sälja till någon som var ny om jag kände att personen verkligen ville lära sig och hade en bra inställning. En bra hästmänniska är en bra hästmänniska oavsett inriktning.

Däremot skulle jag vara helt ärlig om jag ansåg att hästen inte var så lämplig att lära sig av. Om personen letar efter en bra förstahäst att lära sig gångarterna så hade jag inte hymlat om jag hade en häst som var väldigt svår att få fram rena gångarter på. Sen om personen ändå vill ha hästen och är införstådd med att det innebär mer jobb så är det ju inte upp till mig. Sålänge jag känner att personen kan erbjuda ett bra hem så har jag inget emot att det är en nybörjare.
Jag fick ju själv möjligheten att börja rida en islandshäst när jag aldrig hade suttit på en innan, och den köpte jag sen också. Är otroligt tacksam!

Senast ändrad:

Jag tittade ju inte på toppskicktet av hästar heller, jag var ute efter en fritidshäst, en kompis sas, och kunde erbjuda ett bra stabilt hem. Hästköpet var genomtänkt på alla sätt, både gällande tid och ekonomi. Hade allt ordnat med bra stallplats osv.

Men vad är en topphäst? Jag har bara trevliga lagom hästar, oftast för den som har tidigare riderfarenhet behöver då inte vara vana av just islands. Däremot sätter jag mig på tvären när någon vill köpa en av mina avkommor för att bara köra.:confused:

Min första tanke var att hästen kanske har svårt för tölten, och därför rekommenderas till någon som är mer van att plocka fram tölten?? Behöver ju inte vara fel på ryttaren, det kanske är HÄSTEN som behöver nån som är mera van..?

(Lycka till med ditt köp!)

Men vad är en topphäst? Jag har bara trevliga lagom hästar, oftast för den som har tidigare riderfarenhet behöver då inte vara vana av just islands. Däremot sätter jag mig på tvären när någon vill köpa en av mina avkommor för att bara köra.:confused:

Inte häst för tävling på hög nivå, eller något sto/hingst med högt avelsvärde, utan en vanlig fritidshäst med vettigt huvud och frisk och eksemfri. En kompis för lite träning och skogsridning.

Inte häst för tävling på hög nivå, eller något sto/hingst med högt avelsvärde, utan en vanlig fritidshäst med vettigt huvud och frisk och eksemfri. En kompis för lite träning och skogsridning.

Jo men här handlar det om hästar som blir vad man gör dom till, kapacitet finns ju, sedan behöver det nödvändigtvis inte vara en köpare med sikte på SM även om hästen har kapacitet. Däremot så känns det som att jag lagt stor möda på att få fram hästar med hög ridbarhet, så vill man ju gärna att de används till det i första hand. Visst kan de väl köra också, men att köpa som körhäst, nej då får det vara.

Jag förstår inte vad det är för folk du stött på, det låter väldigt konstigt att flera olika säljare är negativa redan på telefon. Visst gångarterna kan vara knepiga men knappast ett hinder om man vill lära sig. När jag letade häst så tror jag inte ens vi diskuterade min ridvana alls, för all del en hel del framgår säkert av mina frågor.

Det finns de som säljer till vem som helst även om de uppenbarligen inte borde ha den hästen och absolut inte just den.

Vilken åldersgrupp har du letat efter? En unghäst som inte har gångarterna på plats är klart knepig om man själv inte har koll.

Måste säga att jag inte förstår varför du är på mig om det här. Jag berättade bara om min erfarenhet och att jag inte hade några problem med att jag var ny på islandshäst.

Ha!Ha! Det är ju för komiskt. Om du ridit så länge och är så hästvan så har ju inte rasen med saken att göra. Det viktiga är att du är hästkunnig. Att de svarar så säger en hel del om säljarna. Hoppas du hittar en klok säljare som säljer en trevlig häst till dig. Lycka till.

Jag skulle inte ha några problem att sälja till en icke islandsvan (lite beroende på hästen, gångartsmässigt), så länge ryttaren har tänkt gå kurser/lektioner och kan få hjälp. Gångarterna är ju ändå nya.

Men jag skulle helt klart hellre sälja till en icke islandsvan med känsla än en islandsvan utan känsla.

Dagens word :bow:

Fö håller jag med de andra.

Och det låter på dig som om du är oerhört seriös i dina hästköparplaner, därför tycker jag synd om dig som mött sånna säljare.

Hoppas du hittar din drömisis!

Men oj. Jag fick jobb på ett islandshäststall utan att ha någon direkt islandshästvana innan det.

Var inga problem för mig att rida de hästar som gick svåra klasser (på islandshästtävling). Man rider ju "vanlig" dressyr på isisar? Vi gjorde öppna, sluta, skönkelvikningar och alla möjliga olika övningar precis som med "vanliga" hästar. Bara att vi hade ett par gångarter mer ;)

Knäppa vissa människor är.. :confused:

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 983
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 723
Senast: mamman
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 617
Senast: warg
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar