border_kelpie
Trådstartare
Får man lov att sälja häst som har "falsk kvarka"?
Behöver inte en sån häst stå isolerad tills den är frisk?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jo man brukar hantera de som kvarka vad jag vet.Får man lov att sälja häst som har "falsk kvarka"?
Du får sälja hästar oavsett hur sjuka de är bara köparen är med på det. Hästar får flyttas så länge det råder någon form av karantän och /eller hästen inte far illa av det. Varför är det så bråttom? Köparen kan inte rimligen vilja flytta hästen utom till någon form av karantän.Får man lov att sälja häst som har "falsk kvarka"?
Du får sälja hästar oavsett hur sjuka de är bara köparen är med på det. Hästar får flyttas så länge det råder någon form av karantän och /eller hästen inte far illa av det. Varför är det så bråttom? Köparen kan inte rimligen vilja flytta hästen utom till någon form av karantän.
Vi hade en kvarkahäst i stallet, den flyttades under pågående karantän till ett karantänstall. Karantän bröts alltså inte.Hästen är till salu då ägaren inte vill ha kvar den pga smittspridning.
Men trodde inte det var lagligt men då vet jag det .
Låter sjukt märkligt alltihopa (sälja för att inte smitta de andra hästarna), varför inte ha hästen i karantän där de andra hästarna inte blir drabbade och låta den bli frisk och sen kan man behålla eller sälja när hästen är frisk.Ägaren köpte hästen för 5 veckor sedan och den har redan gått på 2 antibiotika kurer. Och nu måste ägaren sälja hästen så den inte smittar hens andra hästar.
Hen betalade över 60 tusen för den och vill nu ha halva priset.
Men man kan ju varken provrida eller besikta hästen innan köp.
Men på ägaren låter det som folk står i kö för att köpa den.
Men alltså, är hästen importerad av ägaren från Irland? Man kan ju undra isåfall varför inte ägaren satte hästen i karantän från början som man sig gärna bör med importhästar. Ska man importera hästar är det en bra idé att ha någon utebox så att man kan isolera dem för att slippa ev smitta ner ett helt stall.Ägaren köpte hästen för 5 veckor sedan och den har redan gått på 2 antibiotika kurer. Och nu måste ägaren sälja hästen så den inte smittar hens andra hästar.
Hen betalade över 60 tusen för den och vill nu ha halva priset.
Men man kan ju varken provrida eller besikta hästen innan köp.
Men på ägaren låter det som folk står i kö för att köpa den.
Men alltså, är hästen importerad av ägaren från Irland? Man kan ju undra isåfall varför inte ägaren satte hästen i karantän från början som man sig gärna bör med importhästar. Ska man importera hästar är det en bra idé att ha någon utebox så att man kan isolera dem för att slippa ev smitta ner ett helt stall.
Men alltså, är hästen importerad av ägaren från Irland? Man kan ju undra isåfall varför inte ägaren satte hästen i karantän från början som man sig gärna bör med importhästar. Ska man importera hästar är det en bra idé att ha någon utebox så att man kan isolera dem för att slippa ev smitta ner ett helt stall.
Ja hästen verkar vara importerad av ägaren. Ägaren har dock inte nämt att hästen är ifrån Irland utan jag tror det pga videon hon skickade till mig. Som ser ut att vara en till salu video från Irland.
Plus att hästen fått "falsk kvarka".
Ser ut att vara väldigt snäll på videon men de har själv bara ridit på hästen 1 gång sedan köpet.
Så man vet egentligen inte hur hästen är att rida osv.
Jag var lite fräck och gav ett ganska lågt bud med att jag kunde hämta den nu i veckan.
Då jag hittat ett stall som kan ha den isolerad (utebox) och en egen hage. Om den nu får gå ute.
Får dock sköta allt själv.
Hon har inte svarat.