Sälja sadel till Norge - hur fasen skickar jag den?

M

Mayflower

Jag har sålt en sadel till Norge, men är osäker på hur man skickar dit den. Norge är ju inte med i EU så den måste väl tulldeklarerars...eller?? Vad kostar det?? Hur gör jag smartast för att få den till Norge så billigt som möjligt??

Tacksam för snabb hjälp!

Sv: Sälja sadel till Norge - hur fasen skickar jag den?

Jag tror att du gör bäst i att kontakta Posten, det är nog det bästa alternativet.

Som Lovisaleonora så kontakta Posten eller om du har mer bråttom så finns också kurirföretag som UPS, DHL mfl.
Alla dessa kan då hjälpa dig även med papperna som behöv för tullhanteingen.
Men jag hoppas att ni tänkt på att det blir en del avgifter som ska betalas när sadeln ska in till Norge. Oavset hur du skickar den så det kan bli en hel del dyrare. Så jag hoppas ni är på det klara med vilka leveransvilkor som sadeln är såld med. Så att det inte blir problem med vem som ska betala.

Jag vill inte komma här och vara negativ, men alltid när jag har köpt lädervaror (väskor, träns) från ett land utanför EU och de har skickats så har det tillkommit en saftig tullavgift eftersom såna paket tenderar att fastna i tullen.

Jag vill inte komma här och vara negativ, men alltid när jag har köpt lädervaror (väskor, träns) från ett land utanför EU och de har skickats så har det tillkommit en saftig tullavgift eftersom såna paket tenderar att fastna i tullen.

Det kan blir dyrt för den i Norge som köper från Sverige om det inte sker från ett företag eftersom kunden kan få betala Norsk moms vid import. Posten hjälper dig, det brukar gå att köra postförskott inom skandinavien.

Som kommentar till LillAmi: Det är framför allt frakt och momsen som är dyr vid import. Tullavgift och klareringskostnader är ofta en mindre del. Vid import av läder från länder utanför EU ska man vara mycket uppmärksam på garvningsmetod eftersom vissa garvämnen är förbjudna inom EU av miljöskäl och hela sändningen kan stoppas i tullen.

Där är en sak till som gör att tullen är extra observant på hästsaker som kommer från icke EU länder. Det är om de är nya eller begagnade. I stort sett allt begagnat är förbjudet, finns vissa undantag. P g a smittrisken för diverse smittor son inte finns inom EU.

du kan skicka den med posten, men det är dyrt och köparen får betala 25% moms ovanpå beloppet du ska ha. är dom medvetna om detta??? annars kanske dom vägrar lösa ut sadeln...

med andra ord, skicka sadel til norge är en riktigt dålig ide....

Jag sålde en sadel till Norge för en del år sedan och denna tjej hade en kompis som bodde i Sverige (nära gränsen),så jag skickade den dit!
Skulle inte våga skicka direkt till Norge!

Kan uppdatera att det inte var några som helst problem att skicka sadeln till Norge och inte speciellt dyrt heller. Jag packade den i en stor låda och gick till Posten med den. På innehållet skrev jag "Äldre sadel, värde 800:-". Kostade 341:- i frakt och efter mindre än en vecka var den framme hos köparen i Norge som sluppit betala ngn tull!

Det är väl bara nya saker man behöver betala tull på, så vitt jag vet.

Det är inte korrekt. Möjligen kommer man undan tull om varans värde är under ett visst belopp, men det har ingen betydelse om varan är begagnad eller ny.

Immer

jag skickade en sadel till norge, fick betalt i förskott o skickade den via posten. Tydligen kom den fram som den skulle även om det tog ett tag.

Jag sålde en sadel till Norge för några månader sedan.Köparen betalade in pengarna till mig i förskott.Jag skickade sadeln i paket med posten,det gick på ca 300 kronor.Det tyckte inte jag var så dyrt.

nej men köparen får betala tull+moms på den! vilket blir jäkligt dyrt för säljaren. och det tycker jag man bör informera om innan köpet...

nej men köparen får betala tull+moms på den! vilket blir jäkligt dyrt för säljaren. och det tycker jag man bör informera om innan köpet...

Nu hänger inte jag med riktigt ( är lite trög i bollen:crazy:)
Men om köparen får betala tull+moms hur kan det då bli dyrt för säljaren? Det är ju köparen som får betala inte säljaren. Jaja jag är trög som sagt var, med detta får jag inte ihop.

Fast Norden har också avtal med varandra, så det med tull ska inte vara några problem, mig veterligen...

En utbytesstudent jag träffade från Australien i Tyskland, hade fått sina egna använda kläder skickade till sig... och blev tvungen att betala tull... Lite surt.

Men som sagt, inom Norden tror jag också det finns avtal.

Fast Norden har också avtal med varandra, så det med tull ska inte vara några problem, mig veterligen...

Visst finns det avtal inom Norden. Men man ska dock betänka att Norge inte är med i EU och det är det som kan ställa till det.
Vissa varor har en tullsats på 0%, men vad som gäller för begagnade sadlar har jag ingen aning om.

Immer

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 117
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Hur går det till? Det är inte aktuellt i dagsläget, men jag känner att jag längre fram vill ha något annat, lite längre bort från...
Svar
9
· Visningar
1 251
Senast: julgrisen
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 463
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar