Sälja sadel - "öppet köp"

Gwildr

Trådstartare
Jag ska sälja en sadel och naturligt nog vill den potentiella köparen prova den innan hon bestämmer sig. Frågan är bara hur man löser detta så att ingen av parterna känner att de riskerar att luras.

Är det någon som har erfarenhet av den här situationen och hur har ni löst den?

mvh Åsa

Sv: Sälja sadel - "öppet köp"

När jag sålde sadel fick köparen betala hela summan och hade sedan 3 dagars öppet köp. Alla eventuella skavanker som fanns sedan innan på sadeln skrevs noga ner gemensamt och ifall sadeln på något sätt hade skadats under de tre dagarna så var öppet köpet förverkat d v s köparen fick då behålla sadeln oavsett om den passade eller inte. Om sadeln var i samma skick som innan och köparen ville lämna tillbaka den inom 3 dgr så fick denne naturligtvis hela köpesumman tillbaka. Allt detta fint nerskrivet på ett kontrakt som båda undertecknade.

Kan säga att vissa som ringde hade stora problem med detta....de ville t ex bara lägga en liten handpenning först, ta med sig sadeln hem osv. Men mitt råd är att du INTE går med på en sådan deal. Stor risk att du blir av med sadeln då och aldrig mer ser några pengar,

Jag har gjort så i de flesta fall att jag sålt sadeln, men om den inte skulle ha passat så hade jag köpt tillbaka den för samma summa. En gång lånade jag ut en sadel (för att prova) till någon som var bekant med en bekant till mig. De lånade bara sadeln ett eller två dygn och det var Ok, tyckte jag, hämtade och lämnade den själva gjorde de också.

Jag skickar aldrig iväg sadeln. Varken till någon jag träffar eller via posten, utan att köpet är klart.

Vill någon prova får det vara så nära att jag kör ut med sadeln och stannar när de provar. Är det långväga får de chansa och köpa och sälja om den inte passar, alternativt hitta en sadel på närmare håll/säljare som vågar ta risken.

Jag vill inte riskera att få tillbaka en förstörd sadel.

håller med dig. jag har tidigare gått med på öppet köp men kommer inte göra det igen. man risikerar att få tillbaka en förstörd sadel, och det verkar som vissa spekulerar i det - alltså tar hem en massa sadlar för att testa! det är omständligt som det är att skicka sadlar, om man inte skall behöva hålla på och skicka fram och tillbaks, och risikera att få tillbake en repig och fläckig sadel.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 094
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 401
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 249
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 182
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar