sälja ponny till vuxen ryttare?

CallMeAce

Trådstartare
jo nu är det så här att en familj ringde om min stora b-ponny och var väldigt intresserade vad det verkade som. ponnyn är korsning med bland annat fjording och russ och grov i typen. hon har blivit riden av 60 kg tung ryttare helt utan problem. hemmet verkar otroligt bra med lösdrift och helt naturlig hästhållning, hon kommer bli riden i skogen o få stanna där hela livet förutsatt att inget allvarligt sker. ja familjen verkar helt rätt till min lilla ponny. men nu kommer frågan. hon kommer bli riden av 70 kg tung ryttare ut i skog och så, inte tränad eller så alltså. vad skulle du gjort? de ska komma o titta på henne snart o då får ja ju se hur det ligger till och allt sånt. men ändå, familjen verkar otroligt hästkunniga o erfarna, men jag blir ändå lite orolig för att min ponny kommer få ont i ryggen o sånt där...
detta är ju en fråga jag måste avgöra när jag väl får träffa de som ska rida henne, men jag vill veta vad du skulle gjort?

Jag tror att du får se hur de funkar ihop och man ser nog ganska tydligt på ponnyn om den tycker det är för tungt. :p
Det är väl inte meningen att 70 kg:s ryttaren ska rida varje dag?

nja, sådant är inte säkert man ser under en provridning sådär. det kan visa sig efter ett tags ridande under veckor eller så. egentligen borde man väl inte sälja henne dit om man tvekar. bara det att jag verkar ha hittat ett sådant genomgott hem till henne, som passar på pricken till hennes behov o så vidare.

Vad ska hon ha en sådan liten ponny till blir min fråga! Är det inte roligare att att rida en i sin egen storlek. :confused: Låter konstigt tycker jag. Men det får du ju se på provridningen.

Jag anser att om man väger 70 kg och vill köpa sig en B-ponny som ridhäst, då är man verkligen INTE kunnig! Sälj inte till dom, det blir för tungt för din ponny!

jaa du...hon tycker nog mest om små ponnyer vad jag förstod det som. hon ville nämligen ha en med mankhöjd kring 1.30 hon ville ha islänningslik kraftig o viktbärande ponny eftersom de är billigare än en islänning eller nåt..o min ponny är väldigt lik en islänning.
ja kommer inte kunna sova, kan inte bestämma mig. men som sagt, ja får se hur det känns när hon kommer o hälsar på. bara undrar så..när köp är genomfört går det ju inte direkt att ändra på. o man vet ju aldrig riktigt i förväg. jobbigt att sälja sin älskling :(

70 kg är ju igentligen inte speciellt mycket, en fullt normal vikt på en normalperson.

Att vuxna människor vill ha ponnyhäst tycker jag inte man skall i frågasätta, det kan handla om tycke och smak och det kan handla om den psykologiska tryggheten med något som är mindre. Att de ville ha en viktbärande ponny tyder ju trots allt på någon kunskap.
Ett russ kan utan problem ridas av vuxna människor, en fjording kan utan problem ridas av vuxna människor, alltså är det föga troligt att din häst med rätt utrustning och omvårdnad med lunk i skogen skulle fara illa.
Tycker inte du skall vara orolig, om de passar kemimässigt tillsammans och som du säger anser att det verkar vara ett näst intill perfekt hem för din häst så "go for it". Låt dom ha hästen på prov ett tag, då kan du själv hålla koll och OM problem skulle uppstå så ser du det i tid.

Tycker inte du skall missa chansen att hästen får komma till en vuxen person och bra hem p.g.a. 70 kg på den korsningen du har.

MVH/

Jag skulle nog rent generellt inte sälja en B-ponny till någon som vägde 70 kilo. Därmed inte sagt att det är omöjligt för en så stor ryttare att rida en så liten häst. Har själv suttit upp på B-ponny när jag vägde ett par kilo mer än så, och det gick bra den stund jag red.

Men ska man rida så små hästar gäller det att verkligen dels kunna utbilda dem att bära en ryttare på ett bra sätt, och dels kunna känna när de kommer upp med ryggen och bär, och när de blir trötta och sänker ryggen.

Jag kan nog tycka att för en fritidshäst så är det bra om det finns lite marginaler att ta till, så att man inte behöver ligga på gränsen och lira hela tiden, och kanske tvingas avstå från saker för att ponnyn är för liten. Och då kan jag nog tycka att en person på 70 kilo kanske hellre borde ha en större ponny.

Tja 70 kg är nog rätt mycket ändå. Men vår islänning bär ju 75 kg + sadel och han är 135 cm hög. Beror på hur hästen är byggd och hur lätt den har för att sätta muskler.

Det jag ville bidra i debatten är ryttare Plus sadel = faktisk vikt.

Nej, 70 kg är definitivt för mkt för en B-ponny (såvida det inte är en islänning (nästan gränsfall där oxå, större ryttare brukar ju ha något större islänningar oxå). Hade det rört sig om en D-ponny eller kanske en stor C av samma korsning, så OK!

Den som skrev att russ kan ridas av vuxna har fel, så tillvida det inte gäller pyttepersoner (har en liten kompis på 30 år, 153 cm o 50 kg, som får rida till alla besvärliga B- ponnyer runt om i nejden :D, men det vanliga är ju inte att vuxna människor är så små). Eller, så klart att de KAN ridas av vuxna, men det är inte alls lämpligt, för trots att russ är små, lurviga och på många sätt tåliga varelser har de ganska svaga ryggar och är definitivt INTE att jämföra med islänning. Absolut maxvikt på ett russ ligger runt 50 kg. Sedan är det ju iofs fjording i den aktuella ponnyn oxå, o det hjälper ju upp det hela lite, men inte tillräckligt.

Sedan frågar jag mig, precis som någon annan, vad i hela friden en vuxen människa på 70 kg ska med en B- ponny till? Det finns ju alternativ mellan B-ponny o shirehäst; varför ser hon sig inte om efter en D-ponny eller liknande istället?

Jag hade inte sålt till den här personen. Visar man så här dåligt omdöme i den här frågan, varför skulle man handla klokare vad det gäller annat?

Lycka till med hästförsäljningen o hoppas du hittar ett bra hem till pålle!

Jag hade INTE sålt.

Väger ryttaren 70 kg kommer man lätt upp i 75 och mer ändå med utrustning.

Jag väger 43 kg utan kläder, säg 45 kilo med vanliga kläder. Jag roade mig en gång i vintras med att väga mig med 'full utrustning' inkl sadel. Dvs långkalsonger, ridbyxor, skor, strumpor, sockar, tre tröjor, säkerhetsridjackan, mössa och hjälm. Och så sadeln (en dressyrsadel) med vojlock, gjord och stigbyglar.

Vågen pekade på ca 60 kg (vår våg är lite stundomsinnad ibland och kan visa några kilo för mycket). Det ger alltså FEMTON KILO över vad 'jag' väger när jag väl sitter där på hästen. Tänkvärt.

Jag är liten (160/43 kg) och jag drar mig faktiskt för att rida B-ponny som tillridningsponny. Inte så mycket för vikten som för att min längd är för lång för en B-ponny. Det går, men det blir mycket 'uppstickande' längd för dem att balansera. Sen är det förvisso skillnad på 120 cm B-ponny och 129 cm B-ponny, men ändå.
Dessutom, det är SVÅRT att rida riktigt bra när de är säg 120 cm. (Nu relaterar jag till mig, jag vet att korsningen det pratas om är högre). Jag kommer inte riktigt åt med skänklarna som jag vill och finner mig själv sitta och dra upp knäna och göra diverse fula sitsfel för att komma ÅT ordentligt.

Så vikten är en sak, men LÄNGDEN ska inte underskattas.

Och lång och tung blir värre än bara lång eller bara tung. Jag vägde mer än jag gör nu (10 kg mer ungefär) mot slutet av den tid jag red B-ponny, men jag var kortare och då blev det inget problem (stadigt byggd ponny, ardenner i miniatyr). Nu kan ponnyn vara precis lika stadig som då, jag väger tio kilo mindre men är tio centimeter LÄNGRE och då märks det genast och är mer problematiskt.

Så det ställs enorma krav på RYTTAREN om den ska väga 70 kg (och så lägg på utrustning etc så är du uppe i 75, och mer därtill om det är vinter) och kanske dessutom vara för lång ( Hur lång är spekulanten??). Och jag säger som andra sagt, frågan är hur kunnig denna ryttare är? Desutom skulle ponnyn bara ridas i skogen av den tyngre ryttaren, och då blir det risk för att ponnyn kanske inte rids riktigt så väl som den måste för att inte riskera att få problem med ryttaren.

Så, jag skulle INTE sälja. Även omd et i övrigt var 'perfekt'.

En sak vore om det var en ponny som köptes till t ex barnen, men hästkunnig förälder skulle motionrida elelr rida till den ibland. Det är helt okej.

Jag tycker spekulanten ska kolla efter en stor C- eller liten D-ponny istället. När man väl är uppe så märks inte de där decimetrarna som skiljer!

hennes dotter ska i huvudsak rida, hon är 10 år.
annars skulle mamman vad jag förstod det som rida min ponny annars, så det var viktigt att hon skulle vara viktbärande och det är hon. vad det gäller hennes kompetens verkar det som hon kan mycket o har haft häst i hela livet o sånt.
de ska komma o provrida henne nu snart, så jag får väl se hur det känns.
längden tror ja inte har såå stor betydelse när det kommer till träning eftersom mamman bara sk ut i skogen...så det är ju hennes personliga tycke. aah.....ja får se helt enkelt..svårt att avgöra sådant över telefon...
det är alltid svårt att sälja ett djur. man tror sig alltid hitta brister.

jo jo..spekulanten är väldigt noga med att fråga hur viktbärande min ponny är..och vad det låter som så skulle hon få komma till ett underbart hem, som skulle passa henne som handen i handsken...
hon ska iallafall komma o provrida nu....

tack iallafall :)

fettman har ökat i sverige! tänk om mamman hade tänkt äta sig upp i vikt ännu mer.. som nån skrev 70 kg, och sen utrustning. det blir ganska mycket vikt för en B-ponny även om den är kraftig. red B-ponny tills jag vägde 50kg sen sluta jag.

jo det är kanske sant, men om man ska ta med sådana saker i beräkningarna kan ju vad som helst ske som inte borde få drabba min ponny. tex så ökar ju den globala uppvärmningen av jorden och vi smutsar ner vår jord grymt mycket. kanske den jag säljer min ponny till kommer flytta till närheten av ett stort kärnkraftverk som kanske sprängs i tusen bitar så min ponny följer med som bara en liten söndrig trasa o döör! herregud. jag borde nog avliva henne när jag tänker efter, allt möjligt kan ju ske. eller hur!

förlåt, men jag tycker det var ett litet egendomligt svar :)

Ett russ kan utan problem ridas av vuxna människor, en fjording kan utan problem ridas av vuxna människor, alltså är det föga troligt att din häst med rätt utrustning och omvårdnad med lunk i skogen skulle fara illa.

Själv är jag av den åsikten att om man nu ska slänga upp 70 kg eller som det faktiskt kommer att bli för ponnyn som tråden handlar om 80 kg inkl ryttare, kläder och sadel på ryggen och sen ska den "lunka" runt. Den lilla ponnyn måste ju jobba rätt för att kunna bära upp dessa kilon. Så ryttaren måste vara väldigt duktig och se till att hästen verkligen bär sig. Att slänga upp 80 kg på en b-ponnys ryggrad tycker jag är väldigt oansvarigt.

Även om ponnyn jobbar i korrekt form så kommer det ändå bli för jobbigt för den lilla i längden.

Nä, ha inte för bråttom med att sälja. Det finns massor av mer lämliga att sälja din ponny till!

Men om det är dottern som i huvudsak ska rida och mamman bara ibland på lugna turer i skogen så låter det väl inte riktigt så illa. Inte tillräkligt för att förkasta direkt så här iaf... Låt dem provrida och se hur hästen tycks ta situationen. Jag tror du får känsla för det hela när du träffat dem IRL så att säga.

Är hästen inkörd? Kanske det skulle vara ett alternativ när det är mammans tur att motionera kusen?

Det beror helt och hållet på hur ponnyn bär upp sin ryttare, och om ponnyn trampar under sig ordentlig om den ska orka bära 70 kg. Jag väger betydlig mer än så och rider emellanåt en maxad b-ponny men det fungerar tack vare att ponnyn trampar under sig själv ordentligt.
Om kemin stämmer mellan köparen och ponnyn så skulle jag sälja. Både russ och fjording är viktbärade raser så jag skulle inte tveka.

vad är det för ras på den ponnyn du rider?
jo ja rider henne ibland, gjorde det oftare förr, o jag väger 60 kg o det går alldeles utmärkt för henne att bära upp mig. vet iofs inte hur det skulle gå med tio kg + utrustning till..men men, det får ja ju se....

hon är inkörd så, kan ju hända att de fastnar alltmer för det istället för ridningen, men de ville nog främst ha henne till ridhäst....skogsridhäst

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 692
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 897
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 304
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 317
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka