Sälja häst

T

traz

För en vecka sedan ringde en familj som ville komma och titta på min häst .Vi bestämde att dom skulle komma på lördag. För ett par dagar sedan ringer ytterligare en familj som bli väldigt intresserade och som vill komma och titta. Denna familj känns som om dom kan erbjuda allt som jag kan önska min häst. Dom kommer på söndag. Den första familjen verkar helt ok men.... Så till mitt problem .Hur gör jag . Skall jag ringa till den första familjen och tala om att den finns flera spekulanter som skall komma och titta alltså inget besked att dom får köpa om dom är intresserade på lördag eller skall jag bara avvakta. Båda familjerna har många timmars bilresa till mig

Sv: Sälja häst

Vis av erfarenhet vid hästförsäljning så sälj till den spekulant som först betalar. Om det inte är absolut helt fel köpare. Man kan aldrig vara säker på att ett köp blir av innan pengarna är framme.
Men för den sakens skull så behöver man inte vara dum utan det är bäst att tala om för alla spekulanter att man fortsätter att visa hästen tills dess att köpet är klart.

När jag köpte min häst så gjorde säljaren klart ifrån början att det var flera som skulle titta, och det var hon som bestämde vem som först blev erbjuden att köpa hästen utifrån hur hon ville att hästen skulle ha det. Jag tyckte inte alls det var något konstigt med det. Så jag tycker att du gott kan säga det.

Usch, tänk om det är mig du pratar om... ska kolla häst på lördag.. :crazy:

Men å andra sidan, hur vet du att den bra familjen kan lova hästen ett livslångt bra hem typ??
Det kan ju ingen lova, och vissa är VÄLDIGT bra på att prata.

Klart att du ska tala om att det finns andra intressenter, du kan ju ringa och säga det också, och säga att den som verkar lämpligast om bägge vill köpa får göra det.
Var ärlig, det varar som längst....:)

Nej det är inte dig jag pratar om. De som skall titta är från en annan del av Sverige.

När jag köpte min första häst var det en annan tjej som ringt innan mig. Fast det blev så att jag kunde komma och provrida först. Jag föll för hästen med en gång och sa att jag jättegärna ville köpa honom. Då sa ägaren att hon kände att om den andra tjejen ville ha honom så var ju hon den som ringt först. Att hon hade förtur.

Men senare på kvällen så ringde ägaren och sa att hon hade funderat. Hon tyckte att det kändes rätt med mig och att om jag fortfarande var intresserad skulle hon ringa den andra tjejen och avboka provridningen. Jag blev så otroligt glad då. Så jag tycker du ska sälja till dem som du tycker verkar vara bäst för din häst.

jag tycker att du ska säga det under provridningen, då visar du att du inte säljer till första bästa och att du inte har bråttom med att skeppa iväg hästen till första bästa, jag tycker att du ska känna på båda två, fastnar du för den ena och tackar nej till den andra så kan du ju spara nr till den andra och ringa tillbaks om det inte blir något köp, gå mycket på "magkänslan" och vad dom kan erbjuda, det där med förtur gäller inte hos mig i alla fall när det gäller att sälja häst, det ska vara bra för hästen hoppas allt går bra

jag tycker att du skall låta så många som möjligt komma och titta. sen väljer du vem som känns bäst!

fast sådär säger ju alla som ska sälja något, "jag har en till spekulant".
Har de långt att åka och det inte alls är säkert att de får köpa hästen även om de gillar den, ja då är det ärligast att faktiskt säga det via telefon innan dom åker tycker jag!
Så skulle jag vilja att de hästägare som jag nu ska åka en 60 mil för att träffa skulle ringa och säga till mig, om det nu var så.

Låt båda titta. bestäm inget på hur någon låter över telefonen. Kan vara precis tvärtom när du träffat dom. Det är deras "problem" om de vill åka långt och titta på häst. De vet ju oxå att de ska just "titta", och förväntar sig säkert att få åka tillbaka för ev. hämtning, så såååååååå långt är det säkert inte...
Bestäm OM de båda fortfarande är intresserade efter titten.
Berätta för dem båda om den andre spekulanten när de är och tittar.
:smirk:

Om jag var spekulant och skulle åka långt skulle jag vilja veta om jag har första "tjing" så att säga, eller om det finns andra som är intressanta som ska komma.

När vi sålde vårat sto klargjorde jag att vi hade flera spekulanter och att INGEN skulle få bestämma sig samma dag. Alltså både vi och spekulanten bör åka hem och fundera. Dessutom sa vi att vi bestämmer vem som känns bäst, men att hästen inte betraktas som såld förrän handpenning är betalad.

Funkade fint och vi hittade ett kanonhem till våran tjej :love:

Jag köpte en ny häst för tre månader sedan. Jag ringde på en annons och enligt säljarens beskrivning lät det precis som en sådan häst jag var ute efter. Jag ringde på lördagen och det var väldigt många som ringt på hästen. Det skulle komma spekulanter och kolla både på onsdagen, torsdagen och lördagen. Jag frågade då hur hon skulle göra, om hon bestämmer sig efter visningarna vem som får köpa? Jag hade enkel resa ca 35 mil så det var ju en bit.

Hon sa att hon säljer bara till dem som kan erbjuda ett bra hem, men sa att de flesta kan göra det. Annars är det den som bestämmer sig och betalar handpenning först som får henne.

Jag tog då ledigt från jobbet på måndagen och åkte upp och tittade innan de andra visningarna. Jag föll för hästen och frågade om jag fick köpa henne. Det fick jag om jag ville, hon tyckte vi passade ihop. Hon hade tackat nej till en tjej veckan innan, varför vet jag inte. Ville ändå ha lite betänketid, smälta det hela lite. Frågade hur lång betänketid jag fick. Säljaren var rätt tuff och sa att jag fick tänka hur länge jag ville, men på onsdag var det ny visning och ville de ha henne då så håller hon henne inte.

Det slutade med att jag och sambon gick en runda i skogen och pratade igenom allt och jag bestämde mig att köpa henne om hon gick igenom vet bes. Betalade handpenning redan samma dag. Kände att jag måste agera snabbt om jag ville ha henne.

Om jag skulle sälja min häst, skulle jag kräva referenser av de som kom och provred. Oavsett vad folk säger om sig själva, för en del har sina sätt att förvrida sanningen något.
vet alltför många hästar som har hamnat i fel händer och olyckliga fd ägare som inget kan göra åt det hela. referenser från kanske tidigare stallfolk, från de som äger stallet där hästen ska stå, ev tränare o dyl.

När jag köpte min häst åkte jag nästan 40 mil. Samtidigt kändes det självklart att ägaren skulle bestämma vem som sedan skulle köpa hästen, för jag antog att jag inte var ensam om att vara intresserad.
Ingen kan väl gå in med den uppfattningen att det är först till kvarn som gäller? Så länge det nu inte stod så i annonsen vill säga..

Var ärlig efter provridningen och säg exakt vad du tyckte när hon/han red, att det är fler intresserade osv. Jag skulle tycka det var lite trist om ägaren inte var rak på en gång.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 144
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 568
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 117
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 207
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Julklappar 2024!
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4