Sv: Sälja häst
Jag köpte en ny häst för tre månader sedan. Jag ringde på en annons och enligt säljarens beskrivning lät det precis som en sådan häst jag var ute efter. Jag ringde på lördagen och det var väldigt många som ringt på hästen. Det skulle komma spekulanter och kolla både på onsdagen, torsdagen och lördagen. Jag frågade då hur hon skulle göra, om hon bestämmer sig efter visningarna vem som får köpa? Jag hade enkel resa ca 35 mil så det var ju en bit.
Hon sa att hon säljer bara till dem som kan erbjuda ett bra hem, men sa att de flesta kan göra det. Annars är det den som bestämmer sig och betalar handpenning först som får henne.
Jag tog då ledigt från jobbet på måndagen och åkte upp och tittade innan de andra visningarna. Jag föll för hästen och frågade om jag fick köpa henne. Det fick jag om jag ville, hon tyckte vi passade ihop. Hon hade tackat nej till en tjej veckan innan, varför vet jag inte. Ville ändå ha lite betänketid, smälta det hela lite. Frågade hur lång betänketid jag fick. Säljaren var rätt tuff och sa att jag fick tänka hur länge jag ville, men på onsdag var det ny visning och ville de ha henne då så håller hon henne inte.
Det slutade med att jag och sambon gick en runda i skogen och pratade igenom allt och jag bestämde mig att köpa henne om hon gick igenom vet bes. Betalade handpenning redan samma dag. Kände att jag måste agera snabbt om jag ville ha henne.