Sälja häst

puppan2

Trådstartare
Är det köplagen eller konsumentköplagen som gäller om en privatperson säljer en häst till en näringsidkare/företag? Om det är köplagen som gäller, kan man då avtala bort "dolda fel" - klausulen?

Sv: Sälja häst

Enligt Juridiken står följande:

Konsumentköplagen är tillämplig när en enskild person köper exempelvis en häst för enskilt bruk av en näringsidkare eller genom en förmedlare som är näringsidkare. Köplagen är tillämplig vid köp till exempel mellan två privatpersoner, men den är också tillämplig vid köp mellan två hästhandlare eller när en hästhandlare köper från en privatperson.

Vidare står:

Enligt köplagens 19 § gäller följande. "Även om varan har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll skall den anses felaktig, om
1. varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet

2. säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet, eller

3. varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta. När en begagnat vara har sålts på auktion, anses den såld "i befintligt skick". Vid tillämpning av första stycket 3 skall hänsyn i så fall tas till utropspriset".

Sv: Sälja häst

Köplagen är tillämplig vid köp till exempel mellan två privatpersoner, men den är också tillämplig vid köp mellan två hästhandlare eller när en hästhandlare köper från en privatperson.

Ok, tack för svaret.

Då borde ju köplagen gälla även om det är ett företag annat än en hästhandlare som är köpare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 334
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 139
Senast: Tualma
·
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 229
Hästvård Jag funderar på att byta försäkringsbolag men hur blir det med dolda fel då? " Efterskydd för dolda fel om du säljer en häst som är...
Svar
3
· Visningar
519

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar