Sälja häst

BernT

Trådstartare
Håller på och säljer häst just nu. Intresset har varit stort och haft en del provridningar. Många vill komma två gånger dessutom. MEN det märks väldigt tydligt på hästen att hon tycker att det är väldigt jobbigt med alla provridningar.

Är man konstig som säljare om man säger att man helst bara ser en provridning per spekulant? För hästens skull, för som sagt det märks att det är jobbigt för henne. Dessutom hoppas det väldigt mycket och högt på varje provridning vilket jag ibland kan känna inte är befogat för en häst i den här prisklassen som aldrig tävlat eller så på den höjden, men jag får väl i fortsättningen stoppa när hindrena blir uppåt 130-140.

Hursomhelst, ska man låta alla som vill komma två gånger eller ska man begränsa det till de man tycker passar med hästen/faktiskt är reellt intresserade av att köpa?

De som kommit flera gånger har gjort samma saker på båda provridningarna, dvs hoppat högt och mycket så det är inte direkt så att man provat hästen i olika situationer (typ hoppa en gång och rida ut en annan eller vad man nu vill).

Klart du ska begränsa provningana till de mest lämpade och mest seriösa spekulanterna. Säg att du gärna går med på en andra provridning om de vill göra något helt annat men att hoppningen tyvärr måste begränsas med hänsyn till hästen.

Låt de som är intresserade få komma en gång till och umgås med hästen och känna hur den fungerar i hanteringen. Vill de rida igen får de göra något annat än det de gjorde förra gången, som att rida ut t ex. Den som saknar förståelse för ditt resonemang är kanske inte lämplig som köpare.

Be dem som önskar att få provrida en gång till, att argumentera för sin andra provridning. Och om du vill; ange dina argument som du fört fram här till varför.

Om jag förstår dig rätt att det sliter på din häst, att flera olika rider hästen. Det ska en häst förvisso klara av, men jag förstår din oro och din bekymrade tanke. För fram dem och genom att de få argumentera för sin andra provridning, kan du sålla ut vilka som är riktiga spekulanter. Om du har is i magen det vill säga.
Lycka till

du verkar lite oseriös som säljare om du bara tillåter en provridning, ja. Ändå förstår jag din oro. De intressenter som du inte vill sälja till behöver ju inte få komma tillbaka.

Svarar alla istället.

Det är en ganska känslig häst som inte mår sådär jättebra av att ridas av "jag-tror-att-jag-är-Malin-Baryard-men-lägger-ändå-hästen-fel-på-alla-hinder". Tyvärr vet man ju inte det innan personen suttit upp och ridit en stund. Ska dock tilläggas att några har varit fantastiskt duktiga, alla är verkligen inte dåliga!

Och utan att överdriva görs det ett femtio-tal språng, på mestadels höga höjder varje gång. Sen provridning nummer två upprepas allt igen. Då känner jag mest varför? Nu senast framkom efter provridning nummer två att spekulanten inte hade pengar. VARFÖR kommer man ens på visning öht? Och dessutom två gånger? Mest allmänt häst-säljargnäll, jag vet.

För mig får de gärna komma två gånger men inte upprepa provridning 1 ytterligare en gång för det finns ingen vits, tycker jag.

Jag menar tex 6 spekulanter, a 2 provridningar styck a 50 språng på hög höjd varje gång = 600 språng på kort tid. Jag tycker det är ganska mycket, iaf när det byts ryttare och ridstil varje gång.

@BernT jag håller helt med. Försök sålla ordentligt innan en eventuellt andra provridnig, kanske begränsa hoppningen på första provridningen också?
Låter ju som folk som bara åker runt och vill rida en fin häst.... :meh:

Det är ju möjligt att det är normalt förfarande. Men jag tycker det känns sådär. Hästen säljs för inte alls mycket eftersom vi vill ha en snabb och enkel affär eftersom jag tröttnat och vi ska ha barn i höst.

Hon har inte tävlat ens i närheten på de höjder spekulanterna vill testa. Jag kan förstå att man vill testa höga höjder om hästen säljs som typ "framtidshopp" eller att man tror att den ska gå så högt i framtiden men det gör hon inte. Inte heller är hon så dyr att det är motiverat att se efter hur talangfull hon är.

Samtidigt är det svårt att lägga sig i, att veta var man ska dra gränsen. Kan man säga att hästens erfarenhetshöjd är gränsen plus om ryttaren är duktig ta några få språng på lite högre höjd bara för att testa? En kraschade totalt med hästen i ett hinder så det kändes ju sådär. Nu verkar självförtroendet hos hästen klarat sig som tur var.

Jag tycker inte det är fel av dig att sålla bland spekulanter och begränsa hoppningen. Man måste ta hänsyn till hästen också.

Så gärna en provridning till om de gör något annat med den.

Stackars dig och hästen, det verkar som att du råkat ut för åtminstone en oseriös spekulant som bara vill gratisrida. Som sagt, säg att de gärna får rida en gång till men bara hoppa en gång.

När jag provred min häst så provred jag två gånger. Första gången red jag bara lite dressyr på banan, andra gången var jag med i stallet, tog in hästen från hagen och gjorde i ordning, vi hoppade bara några få språng och avslutade med att skritta ut.

Jag som köpare ville vara med och "känna" på hästen i dens trygga miljö hur den är, så jag vet lite vad jag har att förvänta mig. Det förändrades inte så mycket när jag tog hem henne, det är samma häst som jag provred. :up:

Kanske har dina köpare/spekulater ett annat tänk, men för mig låter det helt skruvat att hoppa 50 språng på en provridning och göra om samma sak gång nr 2, vet man inte efter första gången att hästen kan hoppa? Hade det varit jag hade jag velat prova något annat även om jag kanske tycker det är "tråkigare" än att hoppa.

Förresten är det spekulanterna själva som höjer eller hur går det till?

Kan man säga att hästens erfarenhetshöjd är gränsen plus om ryttaren är duktig ta några få språng på lite högre höjd bara för att testa?
JA absolut! Du bestämmer.

Om du känner att det inte är rätt köpare och de inte rider hästen som du vill skall de definitivt inte komma tillbaka. Jobbigt att säga till folk, men nödvändigt. Om det är en eller två av de som hitintills provat hästen som känns rätt så ta inte ut fler spekulanter om du inte hoppas på budgivning innan du fått besked om någon av de du redan harvill köpa hästen.

Säg som det är att du inte vill att hästen skall hoppas mycket på varje provridning eftersom du har många spekulanter och den inte är van att hoppas så mycket, och inte på de höjderna! Om det är en bra köpare som vill komma tillbaka med tränare eller annan kunnig person för att få hjälp att bedöma om det är "rätt häst" kan du kanske låta dem hoppa ett par språng. Men det låter helt orimligt tycker jag att hästen skall behöva hoppas så mycket som du beskriver och att de skall komma tillbaka och hoppa ännu mer bara för att känna på hästen.

Om man skall jämföra med Islandshästar som jag håller på med så skulle jag inte tycka att det var meningsfullt att en spekulant susade runt på ovalbanan för att rida igenom ett antal olika tävlingsprogram och komma tillbaka igen för att göar samma sak igen. Jag vill att de som provrider flera gånger testar hästen i olika situationer och har ett vettigt tänk med sin provridning.

Känns de inte rätt låt dem inte komma tillbaka och prova mer.

Jag har sålt en hel del hästar genom åren, både egna och andras och ibland måste man säga att tyvärr jag tror inte att du passar ihop med den här hästen och så får de bli hur sura/ ledsna/ besvikna de vill. Du har ju guldläge att hitat ett bra hem till din häst som har så många spekulanter, så välj noga. Man får till och med säga tack men jag ser att detta inte är rätt häst för dig och be dem sitta av.

Håller på och säljer häst just nu. Intresset har varit stort och haft en del provridningar. Många vill komma två gånger dessutom. MEN det märks väldigt tydligt på hästen att hon tycker att det är väldigt jobbigt med alla provridningar.

Är man konstig som säljare om man säger att man helst bara ser en provridning per spekulant? För hästens skull, för som sagt det märks att det är jobbigt för henne. Dessutom hoppas det väldigt mycket och högt på varje provridning vilket jag ibland kan känna inte är befogat för en häst i den här prisklassen som aldrig tävlat eller så på den höjden, men jag får väl i fortsättningen stoppa när hindrena blir uppåt 130-140.

Hursomhelst, ska man låta alla som vill komma två gånger eller ska man begränsa det till de man tycker passar med hästen/faktiskt är reellt intresserade av att köpa?

De som kommit flera gånger har gjort samma saker på båda provridningarna, dvs hoppat högt och mycket så det är inte direkt så att man provat hästen i olika situationer (typ hoppa en gång och rida ut en annan eller vad man nu vill).
Rent spontant känns det som om du satt ett för lågt pris på hästen utan att jag vet alls vad du säljer henne för. Med de låga priserna kommer också lycksökarna, och de lite mer oseriösa spekulanterna. Otroligt snäll häst dock som går med på så mycket hoppning med olika ryttare. Ställ krav på köparna! De som ylar om att det är köparens marknad vill man ändå inte sälja till :)

Det låter helt befängt att man skulle hoppa 50 språng på en provridning! :eek: Skulle jag aldrig tillåtit som säljare och inte ens tänka tanken att be om som spekulant!
Tycker att det är lagom att hoppa runt 10 språng så att man får en känsla av hur hästen känns vid första provtillfället. Det är så mycket annat som man ska lära känna då också! Känns det bra kan du erbjuda dem att prova hoppa lite högre ett par språng, eller be dem att komma tillbaka och prova igen med fokus på hoppningen då. :)

Avvakta med flera spekulanter, tycker jag, tills du är klar med de som redan varit och provat. För hästens skull. Finns det en köpare där som du tycker passar bra med hästen är det kanske värt att avvakta med flera spekulanter. Eller om du inte ser någon potentiell köpare bland de som redan varit och provat, så var ärlig mot dem och välkomna istället nya spekulanter.
Boka ingen provritt nr 2 med någon som du inte vill sälja hästen till. Det är bara slöseri med tid... :)

Jag är helt inne på @RedHyuuga 's spår. Jag letade ny hopphäst i våras i 100-130 tkr klassen.
Jag är inte alls inne på att hoppa mer än några små språng samt eventuellt en kortare bana med lite höjd på när jag provrider.
Hästen har ju förmodligen redan TDB resultat och filmer som bekräftar dess kapacitet.
Blir det en andra provridning är det enbart för att jag vill rida ut, eftersom det för mig är ett krav att hästen är trygg ute.

Jag blev nekad en provridning då försäljaren på telefon trodde jag skulle bli för lång och det kändes inte alls konstigt- tvärt om; väldigt seriöst!

Jag tycker absolut att du kan begränsa ritterna mer, finns inga som helst skäl till att hoppa så högt på en häst man rider för första gången..

Där tycker jag att det är viktigare att man får hästen ordentligt visad!
Kan den hoppa större med nuvarade ägare kommer den att göra det även med den nya, så som köpare borde man fokusera mer på känslan och kemin, höjden borde vara ett mindre problem om man köper en häst med kapacitet.

Jag tycker absolut du kan säga ifrån.Helt ärlig förstår jag inte alls hur man kan först hoppa flera höjder en gång och sen komma tillbaka och göra samma sak? De gånger jag provridit två gånger har vi ridit dressyr/hoppat första gången i ridhus och den andra gången t.ex. ridit ut och sen lite dressyr på utebana. För att testa hästen i olika miljöer.

Dra upp riktlinjerna för provridningen redan från början. "Jag tänkte att jag visar hästen lite kort, sedan får du chans att sitta upp och så avslutar vi med några språng så du får känna på tekniken". Var tydlig.

Känner du att det redan under markarbetet brister, avbryt provridningen innan hoppningen.

Jag håller med de andra att de som är intresserade (och som du är intresserad av att sälja till) kan få fler provridningar än en, men att de i så fall får testa olika saker varje gång.

Tycker i övrigt att 50 språng låter otroligt mycket. Känns rätt oseriöst av spekulanterna att hoppa både i den mängden och på de höjderna du nämner. Jag skulle dra ner det till max 10-15 språng om spekulanten är väldigt intresserad av hoppning. Tycker ändå det är mycket, definitivt mer än tillräckligt för att veta vad hästen klarar av. Normalt sett är väl annars ett par språng. Om du sedan känner att spekulanten inte kan hantera hoppning något vidare - avbryt och säg som det är.

Håller med ovanstående. Det finns ingen anledning att man ska hoppa 50 språng och köra slut på hästen vid en provridning.

Jag tror att du varit för mjäkig som säljare. Du ger ett mer seriöst intryck om du sätter riktlinjerna från start. Gärna redan på tfn. Tex "jag har haft väldigt många spekulanter, vad söker du för häst mer exakt och vilket hem erbjuder du?". Om det verkar bra så var tydlig med att du inte vill ha flera ostrukturerade provritter, utan att du erbjuder en provritt av hästen då den först visas av dig/annan ryttare och där visas hästen i markarbete och några språng på lämplig höjd. Därefter erbjuds provridning och om allt ser ut att stämma kan hoppning bli aktuellt. Ge gärna förslag på att ryttaren får ha med sin tränare (annars ska det ju alltid provridas inför tränaren en till gång osv osv) och du får snabbt en uppfattning om det verkar seriöst och hur träningen av hästen kommer se ut. Jag ser ingen poäng öht i att man ska låta kreti och pleti hoppa hästen, krascha och lägga den fel på hinder. Om det inte ser trevligt ut i markarbetet så avbryt där, det kommer knappast att ske några under när hindren kommer fram...

Min erfarenhet är att om man som säljare sätter upp tydliga riktlinjer redan innan så drar oseriösa gratisryttare öronen åt sig. Var noga med att du vill hitta ett bra hem till din häst men inte slösa sin (och hästens) tid.

Håller med ovanstående. Det finns ingen anledning att man ska hoppa 50 språng och köra slut på hästen vid en provridning.

Jag tror att du varit för mjäkig som säljare. Du ger ett mer seriöst intryck om du sätter riktlinjerna från start. Gärna redan på tfn. Tex "jag har haft väldigt många spekulanter, vad söker du för häst mer exakt och vilket hem erbjuder du?". Om det verkar bra så var tydlig med att du inte vill ha flera ostrukturerade provritter, utan att du erbjuder en provritt av hästen då den först visas av dig/annan ryttare och där visas hästen i markarbete och några språng på lämplig höjd. Därefter erbjuds provridning och om allt ser ut att stämma kan hoppning bli aktuellt. Ge gärna förslag på att ryttaren får ha med sin tränare (annars ska det ju alltid provridas inför tränaren en till gång osv osv) och du får snabbt en uppfattning om det verkar seriöst och hur träningen av hästen kommer se ut. Jag ser ingen poäng öht i att man ska låta kreti och pleti hoppa hästen, krascha och lägga den fel på hinder. Om det inte ser trevligt ut i markarbetet så avbryt där, det kommer knappast att ske några under när hindren kommer fram...

Min erfarenhet är att om man som säljare sätter upp tydliga riktlinjer redan innan så drar oseriösa gratisryttare öronen åt sig. Var noga med att du vill hitta ett bra hem till din häst men inte slösa sin (och hästens) tid.
Kan inte annat än att hålla med och som min tränare brukar säga, klarar man inte av att hoppa låga hinder ska man definitivt inte hoppa högre, förrän man klarar att hantera de låga höjderna. :)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 300
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 700
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 184

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka